• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

عددنوشت

بازچرخاني آب مصرفي كشور

مدير دفتر بهبود روش‌هاي بهره‌برداري فاضلاب‌ آبفاي كشور با بيان اينكه 20 درصد آبي كه توليد مي‌شود با بازچرخاني مجددا به مصارف كشاورزي و صنعت مي‌رسد، گفت: سالانه يك ميليارد و 300 ميليون مترمكعب آب تصفيه و بارچرخاني مي‌شود اما بايد 30 سال قبل به فكر بازچرخاني مجدد آب مي‌افتاديم. بهنام وكيلي در پاسخ به اين سوال كه وضعيت بارچرخاني و تصفيه آب در كشور چگونه است، گفت: چند سالي است كه توجه ويژه‌اي به تصفيه آب و بارچرخاني شده است و از آنجا كه ايران كشوري خشك و نيمه‌خشك است اين موضوع بايد از 30 سال قبل مورد توجه قرار مي‌گرفت. وي با اشاره به اينكه از سال گذشته سازمان برنامه و بودجه با اختصاص رديف بودجه به مبلغ يك ميليارد تومان براي احداث تصفيه‌خانه‌هاي محلي در برخي استان‌ها قدم‌هاي خوبي براي اهميت دادن به بارچرخاني آب برداشت، اظهار داشت: سرانه مصرف آب در شبانه‌روز در حال حاضر 250 ليتر است كه 70 درصد اين آب بطور متوسط تبديل به فاضلاب مي‌شود و 30 درصد مابقي صرف شرب شده و به مصرف مجدد برنمي‌گردد. وكيلي افزود: بنابراين بايد با اين وضعيت بتوانيم از 70 درصد آبي كه به فاضلاب تبديل مي‌شود به نحو احسن استفاده كنيم. مدير دفتر بهبود روش‌هاي بهره‌برداري فاضلاب آب‌هاي كشور، ادامه داد: اگر مي‌توانستيم از اين آبي كه به فاضلاب تبديل مي‌شود مجدد استفاده كنيم بايد با 30‌درصد كسري منابع آب تجديدشونده مواجه مي‌شديم نه اينكه آمارها به ما عدد 80 تا 90 درصد را نشان دهد.

 

سهم مسكن مهر از ايجاد خانه‌هاي بدون سكنه

بر اساس آخرين برآوردها حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار واحد مسكوني خالي در كشور وجود دارد كه سهم مسكن مهر از اين تعداد فعلا ۱۱۷ هزار واحد است. با وجودي كه گفته مي‌شود كشور با كمبود مسكن براي دهك‌هاي پايين مواجه است هم‌اكنون 7/1 ميليون مازاد مسكن در ايران وجود دارد كه مسكن مهر
۱۱۷ هزار واحد از اين تعداد را به خود اختصاص داده و اين در حالي است كه تنها در استان تهران ۴۰۰ هزار مسكن خالي وجود دارد. كارشناسان معتقدند حجم انبوهي از مازاد مسكن ناشي از دو رويكرد مسكن مهر و مديريت سوداگرانه شهري است. وزير راه و شهرسازي مسكن مهر را نوعي بساز و بفروش دولتي مي‌داند و مسكن لوكس را ناشي از شهرفروشي براي تامين هزينه‌هاي شهر عنوان مي‌كند. نتيجه چنين فرآيندي ساخت و ساز بدون تقاضا در بيابان و شهر است. دولت‌هاي قبل براي كاهش مشكلات كلانشهر تهران اقدام به افزايش ظرفيت جمعيتي شهرهاي اطراف كردند؛ به طوري كه براي پرديس كه تا قبل از آن قرار بود ۱۸۰ هزار نفر ساكن شوند از طريق ۸۵ هزار مسكن مهر ۵۰۰ هزار نفر پيش‌بيني شد. براي هشتگرد نيز كلنگ ۵۰ هزار مسكن مهر زده شد كه بر اين اساس افق جمعيتي اين شهر حدود ۲۵۰ هزار نفر افزايش يافت. به ظرفيت جمعيت‌پذيري پرند نيز قرار شد ۹۵ هزار واحد مسكوني با جمعيتي بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر افزوده شود.

 

اتصال به اينترنت پرسرعت

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از بهره مندي و اتصال بيش از ۲۳ هزار روستاي كشور به اينترنت پرسرعت خبر داد. محمود واعظي در جمع خبرنگاران در محل فرمانداري گرمسار اظهار كرد: يكي از مطالبات و تاكيدات مقام معظم رهبري در سال‌هاي گذشته راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات براي كشور بوده است. وي تصريح كرد: گذشته از تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص لزوم راه‌اندازي شبكه ملي ارتباطات، هم در برنامه پنجم و هم در برنامه ششم اين مهم جزو تكاليف وزارت ارتباطات بوده است، از اين رو اين مهم جزو اولويت‌هاي دولت تدبير و اميد بوده است. اين عضو كابينه يازدهم ادامه داد: با شبكه ملي اطلاعات تلاش مي‌شود همه‌چيز از توليد محتوا تا انجام خدمات در داخل كشور انجام شود و به اين ترتيب هم امنيت شبكه در اختيار خود ما است و هم توامان از حقوق شهروندي نيز صيانت شده است. وي با اشاره به مزاياي شبكه ملي اطلاعات خاطرنشان كرد: ايجاد اين شبكه علاوه بر صيانت از داده‌ها، شكاف ديجيتالي كه در داخل كشور به وجود آمده را نيز مرتفع خواهد كرد. واعظي بر توزيع متوازن امكانات، خدمات و زيرساخت‌هاي ارتباطي تاكيد و تصريح كرد: دولت معتقد است كه همه امكانات و تجهيزات زيرساختي نبايد محدود به تهران و مراكز استان‌ها شود و از قضا نقاطي كه از مراكز دورتر هستند نيازمند امكانات بيشتري هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون