• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

ادامه از صفحه اول

22 بهمني با طعم آشتي ملي
به خاطر دارم از ماه‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب شب و روز خواب نداشتيم. شعار تنظيم مي‌كرديم، اعلاميه پخش مي‌كرديم، نوارهاي سخنراني امام را پياده و تكثير مي‌كرديم و... همه اينها براي من خاطرات زيبايي است؛ خاطراتي كه اراده قوي و مصمم بودن يك ملت براي يك تغيير اساسي را يادآوري مي‌كند.
هم خودم در اين راهپيمايي شركت مي‌كنم و هم از همه آحاد ملت دعوت مي‌كنم در اين راهپيمايي شركت كنند. اين راهپيمايي يك مراسم فوق‌العاده زيباي تجديد خاطره و رفع كدورت‌ها خواهد بود كه ان‌شاءالله نتيجه آن آشتي ملي، انسجام ملي و وحدت ملي خواهد بود.

يادي از كِشتِهِ خويش  هنگام درو
همان‌طور كه تروركننده سفير روسيه يك نيروي امنيتي دولت تركيه بود و اين از نظر سياسي يك فاجعه است كه نيروي امنيتي يك دولت همسو با تروريست‌ها عمل كند. اردوغان ظاهرا متوجه شده است كه ميوه و محصول اين نيروهاي تروريستي لزوما چيزي متفاوت از بذري كه او خودش پيش از اين در زمين سياست تركيه كاشته است نخواهد بود. دستگيري‌هاي اخير احتمالا فرآيند لازم و تكميل‌كننده اين تغيير سياست است.

فاشيسم دموكراتيك
خصوصيات يك رهبر قدرت‌طلب كه مي‌خواهد مهم باشد، اقدامات ضد زن و مهاجرين، ضديت با آيين‌هاي ديگر، تاكيد بر وجود بحران در امريكا به‌واسطه ضعف دولت‌هاي گذشته، عدم توافق با ساير گروه‌ها حتي ايجاد تضاد در درون حزب جمهوريخواه همگي بيانگر آن است كه دونالد ترامپ گرايشات فاشيستي را درون خود دارد، از طرفي نداشتن يك حزب فراگير و منسجم، اتخاذ سياست انزواگرايي، وجود رسانه‌هاي پر قدرت جهاني، آگاهي افكار عمومي و... از عواملي هستند كه اجازه عملياتي شدن گرايشات فاشيستي ترامپ را نخواهند داد.
البته آنچه مهم به نظر مي‌رسد آن است كه موضوع به اين سادگي كه مي‌نماياند، نيست كه دولت‌هاي دموكرات، افكار عمومي، رسانه‌هاي جمعي و... مانع ظهور نوعي ديگر از فاشيسم شوند؛ به نظر مي‌رسد موضوع بالعكس است يعني اگر فاشيسم ظهور مجددي داشته باشد از بطن دموكراسي يعني انتخابات، رسانه‌ها و فريب افكار عمومي خواهد بود. پديده‌اي كه ((آلن بديو)) فيلسوف معاصر فرانسوي آن را «فاشيسم دموكراتيك» مي‌نامد. بنابر اين اگر جهان امروز نگران ظهور فاشيسم دموكراتيك است كه بايد باشد، لازم است كه زمينه‌هاي ظهور آن مانند فقر، بيكاري، تبعيض، نژادپرستي، پاسخگو نبودن دولت‌ها، ضعف دولت‌هاي مركزي، عدم تفاهم گروه‌هاي داخلي، ميدان‌داري شخصيت‌هاي پوپوليست و... ... در همه كشور‌ها از بين برود.


كشتي توفان زده فوتبال ملي ما
برانكو داراي چنان محبوبيتي در نزد هواداران پرسپوليس و علاقه‌مندان به فوتبال شده است كه مربي تيم ملي ما را با چالشي بزرگ مواجه ساخته است.اشتباه بزرگ كي‌روش تنها در بي‌موقعگي و وقت‌ ناشناسي او خلاصه نمي‌شود بلكه در لجاجت‌هاي هميشگي او خلاصه مي‌شود والا او بارها در بزنگاه‌ها استعفا كرد و با حمايت افكارعمومي و رسانه‌ها، كرسي‌اش را پس گرفته است. ولي از آن هنگام كه رسانه‌ها و مردم رفتار او را با چالشي جدي مواجه ساختند او دست به فرافكني زد و در بزنگاه مهم بازي‌هاي جام جهاني، به اصطلاح فيلش ياد هندوستان كرد. البته همگان مي‌دانند كه مشكل اساسي جاي ديگري است و كشتيبان را تدبيري دگر بايد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون