• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3743 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ بهمن

فدريكا موگريني پس از ديدار با ركس تيلرسون، وزيرامور خارجه امريكا:

واشنگتن درباره اجراي برجام به من اطمينان خاطر داد

گروه ديپلماسي| اتحاديه اروپا و دولت جديد ايالات متحده امريكا نخستين كانال ارتباطي مستقيم را در جريان ديدار فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و ركس تيلرسون، وزير امور خارجه تازه نفس دولت نوپاي دونالد ترامپ تجربه كردند. مبارزه با تروريسم، معناي تروريسم، روسيه، ايران، اوكراين و روابط دوجانبه سوژه‌هايي بودند كه در اين نخستين ديدار روي ميز قرار گرفتند. بانوي اول اتحاديه اروپا روزهاي پنجشنبه و جمعه را در واشنگتن گذراند تا با جانشين جان كري درباره رويكردهاي جديد دولت امريكا در مسائل جهاني به خصوص پرونده مشترك كه تعداد آنها انگشت‌شمار نيز نيست مذاكرات فشرده‌اي را پيش ببرد. علاوه بر ركس تيلرسون، موگريني با مايكل فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ نيز ديدار كرد. پس از ديدار طولاني با تيلرسون، موگريني در بيانيه‌اي تاكيد كرد كه از گفت‌وگو با وزير امور خارجه جديد امريكا خرسند شده است و دو طرف در اين ديدار درباره دايره وسيعي از مسائل مورد نظر گفت‌وگوهاي باز و سازنده‌اي داشته‌اند. به گزارش رويترز، موگريني و تيلرسون درباره رابطه فراآتلانتيكي قاره سبز و امريكا، دغدغه مشترك مبارزه با تروريسم، توسعه سيستم دفاعي اروپا، رابطه پرفراز و فرود با روسيه، توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5، پرونده اوكراين و ماجراي كريمه و همچنين پرونده چندلايه سوريه با هم صحبت كرده‌اند. نه وزارت امور خارجه امريكا و نه اتحاديه اروپا درباره جزييات نظرات دو طرف درباره هركدام از اين مسائل اظهارنظر نكرده‌اند. فدريكا موگريني در جريان مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 كه به توافق هسته‌اي در جولاي سال 2015 منتهي شد نقش بسيار مهمي ايفا كرد و از زمان روي كار آمدن ترامپ نيز بارها و بارها تاكيد كرده است كه حفظ برجام، اولويت اروپا در مواجهه با دولت جديد امريكا است كا سر سازگاري با ايران را ندارد. موگريني در حالي به واشنگتن سفر كرده است كه دونالد ترامپ سياست اجراي سختگيرانه برجام را در پيش گرفته است و از سوي ديگر تلاش مي‌كند با افزايش تحريم‌هاي غيرهسته‌اي به بهانه فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران و همچنين آزمايش‌هاي موشكي حلقه را بر تهران تنگ كند. از سوي ديگر فلين نيز ايران را در ليست كشورهاي مورد توجه قرار داده و وزارت خزانه‌داري امريكا نيز هفته گذشته بيش از 10 شركت مرتبط با ايران را در ليست تحريمي جديد خود قرار داد. در چنين فضاي منفي عليه تهران در واشنگتن، فدريكا موگريني راهي واشنگتن شد تا تضمين اجراي صحيح برجام را از وزير امور خارجه جديد بگيرد. مساله اختلافي ديگر ميان اتحاديه اروپا و امريكا نحوه برخورد با روسيه است. اروپايي‌ها از نزديكي واشنگتن در سايه ترامپ به مسكو وحشت دارند و موگريني در اين سفر تلاش كرد فاصله ديدگاه بروكسل با واشنگتن را كاهش دهد. شايد تيلرسون در مساله ايران اندكي خنثي‌تر از ترامپ باشد اما وي سابقه تجارت‌هاي موفق در روسيه را داشته است و همين مساله رابطه با روسيه را براي وي نيز به اندازه مافوقش در كاخ سفيد پررنگ كرده است.
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته و پس از ديدارهايش در واشنگتن به خبرنگاران اعلام كرد كه مقام‌هاي متفاوت دولت ترامپ در اين دو روز به وي تضمين داده‌اند كه واشنگتن به اجراي كامل برجام متعهد است. موگريني پيش از اتمام ديدارهايش در واشنگتن در مصاحبه‌اي با فرانس 24 نيز گفته بود كه برجام براي اتحاديه از اهميت بالايي برخوردار است و اينكه مقامات دولت جديد امريكا تاكيد داشتند اين كشور متعهد به اجراي كامل توافق هسته‌اي است.
*ديدار موگريني و لاوروف در 10 روز آينده
همزمان با ديدار موگريني و مقام‌هاي امريكايي، خبرگزاري تاس روسيه اعلام كرد كه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و فدريكا موگريني ظرف 10 روز آينده با هم ديدار خواهند كرد. به گفته يك منبع روسي اين ديدار احتمالا ظرف 10 روز آينده يا در بن يا در مونيخ برگزار خواهد شد. بن روزهاي 16 و 17 فوريه ميزبان وزراي امور خارجه كشورهاي گروه 20 خواهد بود و كنفرانس امنيتي مونيخ نيز روزهاي 17 تا 19 فوريه برگزار خواهد شد. در اين تاريخ‌ها و اين دو مكان هم موگريني و هم لاوروف حضور خواهند داشت و دو طرف تلاش مي‌كنند ديدار دوجانبه‌اي را در يكي از اين دو مكان ميان دو مقام روسي و اروپايي تنظيم كنند. موگريني پيش از اين اعلام كرده بود، درصدد است ديداري با وزير امور خارجه روسيه داشته باشد تا در خصوص پرونده‌هاي سوريه، ليبي، ايران، اوكراين و اختلاف‌هاي بروكسل و مسكو رايزني كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون