• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3746 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ بهمن

عددنوشت

درآمد نفتي دولت از سال ۹۲

مجموع درآمد ريالي دولت يازدهم از ابتداي سال 92 تا پايان آبان 95 از فروش نفت 227 هزار و 825 ميليارد تومان بوده كه در مقايسه با دولت نهم 200 درصد و در مقايسه با دولت دهم 44 درصد بيشتر است. فارس در گزارشي نوشت، در سال‌هاي اخير بحث‌هاي زيادي درباره درآمدهاي نفتي و نحوه استفاده از آن مطرح شده و فضايي را به وجود آورده كه در يك دوره خاص، درآمد نفتي فراوان بوده و نتيجه‌اي هم در بر نداشته است. در گزارش قبلي كه با عنوان «چاق شدن هزينه جاري از جيب بودجه عمراني در دولت يازدهم/ دولت پرخرج ركود را تعميق كرد» با استناد به آمارهاي بانك مركزي (اين آمارها را بانك مركزي براساس گزارش دريافتي از وزارت اقتصاد منتشر مي‌كند) نحوه هزينه‌كرد درآمدها بررسي شد كه نشان مي‌داد در سال‌هاي 84 تا 91 نسبت اعتبارات عمراني به اعتبارات جاري 6/31درصد بوده است. همچنين از سال 92 تا آبان 95 نسبت هزينه‌هاي عمراني به هزينه‌هاي جاري 9/16درصد بوده است. درآمد نفتي دولت از سال 84 تا 86 روند كاهشي داشته و در سال 87 حدود 18 درصد افزايش يافته اما در سال 88 باز هم با 6 هزار ميليارد تومان كاهش مواجه شده است. از سال 89 روند صعودي درآمدهاي نفتي آغاز مي‌شود به‌طوري كه تا پايان سال 90 به 56 هزار و 827 ميليارد تومان مي‌رسد اما با تحريم ايران، درآمد نفت بيش از 14 هزار ميليارد تومان كاهش مي‌يابد. با تغيير افزايش نرخ رسمي ارز در سال 92 از 1226 تومان به 2450 تومان درآمد ريالي نفت به 60 هزار و 940 ميليارد تومان مي‌رسد و از لحاظ ريالي از آن سال تاكنون درآمد نفتي كاهش نداشته است. مجموع درآمد دولت در سال‌هاي 84 تا پايان 87 به ميزان 75 هزار و 738 ميليارد تومان بوده كه اين درآمد در سال‌هاي 88 تا 91 به 158 هزار و 608 ميليارد تومان رسيده است.


وام براي تصفيه‌خانه‌ فاضلاب
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران با بيان اينكه به دنبال يك رديف وام به ارزش 300 ميليون يورو براي توسعه و راه‌اندازي تصفيه خانه‌هاي فاضلاب براي شهرهاي استان تهران است، گفت: در تامين مالي فاضلاب تهران از تبصره ٣ شوراي اسلامي شهر بهره برديم. محمد پرورش در نشست با اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي ابراز اميدواري كرد نمايندگان مجلس با اين پيشنهاد موافقت كرده، آن را در صحن علني مطرح كنند و به تصويب برسانند. وي گفت: اين 300 ميليون دلار اعتبار براي اجراي پروژه‌هاي شهرهاي استان تهران پيش‌بيني شده كه قرار است در بودجه سال ١٣٩٦ مطرح شود. وي ادامه داد: براي تامين منابع مالي طرح فاضلاب تهران از محل مصوبه تبصره ٣ شوراي اسلامي شهر بهره برديم اما مي‌توانيم براي تصفيه‌خانه‌ها از رديف ملي و بودجه براي اجرا استفاده كنيم. پرورش افزود: آبفاي استان تهران متعهد شده‌‌ است مدل مالي شبكه‌هاي فاضلاب استان تهران را تقبل كند اما اميدواريم با حمايت كميسيون عمران مجلس، رديف وام ٣٠٠ ميليون دلاري از مجلس شوراي اسلامي مصوب شود. پرورش با بيان اينكه سالانه حدود ٥٠٠ تا ٦٠٠ كيلومتر شبكه فاضلاب در تهران اجرا مي‌شود، گفت: در اجراي يك متر شبكه فاضلاب در تهران موانع بيشتري نسبت به ساير شهرهاي كشور داريم كه بخشي از اين موانع به مشكلات مربوط به مجوز حفاري برمي‌گردد. وي افزود: سرانه تصفيه‌خانه فاضلاب در كشور سه ميليون‌ريال و با در نظر گرفتن هزينه‌هاي شبكه به پنج تا شش ميليون‌ريال‌ مي‌رسد.


فرصت بازگشت كالاي اينترنتي
در راستاي افزايش اعتماد مردم به خريدهاي اينترنتي و گسترش دولت الكترونيك و با هدف ايجاد فرهنگ حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان در بين توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان كالا فرصت بازگشت كالا از سوي مشتريان به 100 روز افزايش داده شد. به اين ترتيب خريداران فروشگاه‌هاي معتبر اينترنتي مي‌توانند همزمان با كمپين نوروزبازار كه از اول اسفندماه برگزار مي‌شود تا 100 روز فرصت دارند تا در صورتي كه از خريد خود رضايت نداشتند طبق ضوابط، كالاي خود را بدون هيچ هزينه‌اي بازپس بفرستند. طبق مقررات نماد اعتماد الكترونيك همه فروشگاه‌هاي اينترنتي تا يك هفته موظف هستند كالاي فروخته شده را پس بگيرند. مهلت تعويض يا بازپس‌گيري كالا پيش از اين از ابتدا مطابق با استانداردهاي جهاني 30 روزه بود. اما امسال همزمان با كمپين نوروز بازار و تعطيلات بهاري، امكان بازپس‌گيري 100 روزه براي خريداران آنلاين فراهم شده است تا همه كاربران با خيال آسوده بتوانند خريد كنند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون