• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3746 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ بهمن

رد ادعاها درباره تعداد اخطار ايمن‌سازي به هيات‌مديره پلاسكو

شوراي شهر و شهرداري فقط يك بار اخطار ايمني دادند

زينب صفري

 

 

از دو هفته قبل كه شهردار تهران براي توضيحاتي درباره حادثه پلاسكو به مجلس رفت و مجلس را بدون عذرخواهي ترك كرد تب و تاب اين ماجرا هم فروكش كرده است. اما كميته ويژه مجمع نمايندگان تهران همچنان پيگير اين ماجراست. فريده اولاد قباد از اعضاي اين كميته در گفت‌وگو با «اعتماد» آخرين اقدامات اين كميته و دستاوردهاي آن درباره نكات مبهم حادثه پلاسكو را توضيح داده است:

 

با توجه به بررسي‌هاي كميته ويژه مجمع نمايندگان استان تهران درباره حادثه پلاسكو مشخص شده شهرداري تهران و ديگر دستگاه‌هاي مربوط در چه مواردي قصور داشته‌اند؟

ببينيد بر اساس بررسي‌هاي ما آنچه تا الان مبهم باقي مانده اين است كه آيا شهرداري بودجه مصوب آتش‌نشاني بابت تجهيزات كه توسط شوراي شهر به تصويب رسيده بود را به اين سازمان پرداخت كرده يا خير؟ اين براي من ابهام دارد. اين نكته خيلي مهمي است چرا كه ما ساختمان‌هاي بلندمرتبه زيادي در تهران داريم و نيازمند اين تجهيزات هستيم و اگر خداي نكرده اتفاق مشابه پلاسكو در تهران رخ دهد ما نيازمند اين تجهيزات هستيم. سوال اين است كه آيا ما آن امكانات و تجهيزات مدرن و پيشرفته را داريم؟ آيا بودجه‌اي كه براي آتش‌نشاني در شوراي شهر مصوب شده به طور كامل به اين سازمان پرداخت مي‌شود يا خير؟ اينها همه مواردي است كه ابهام دارد.

نكته دوم اينكه ما همچنان در كميته پيگير علل و عوامل آتش‌سوزي پلاسكو هستيم و مهم‌تر اينكه پيگير وضعيت خانواده‌هاي شهداي آتش‌نشان و مالكيني كه متضرر شده‌اند و همين طور كارگراني كه در پايان سال بيكار شده‌اند هستيم. حالا هر كدام به نوعي با توجه به وزارتخانه و دستگاه ذي‌ربطي كه به‌ آنها مربوط است بايد كارشان را پيگيري كنيم.

در بررسي‌هاي شما مشخص نيست چرا شهرداري بعد از اخطارهايي كه براي ايمني ساختمان پلاسكو داده از فعاليت آن جلوگيري نكرده است؟ به هر حال شهرداري عوارض ايمني از واحدهاي تجاري دريافت مي‌كند و در قبال آنها مسوول است.

مديريت بحران شهر طبق بند 14 ماده 55، شهرداري تهران است. ما هم اخطارهايي كه هم شوراي شهر و هم شهرداري اعلام كردند به مديران ساختمان داده‌اند را پيگيري كرديم كه چرا اجرايي نشده‌اند. ما براي بررسي اين موضوع اعضاي هيات‌مديره ساختمان پلاسكو را دعوت كرديم تا براي ما به طور شفاف توضيح دهند كه چند بار از ناحيه شهرداري يا شوراي شهر اخطار و تذكري دريافت كرده‌اند. چون متاسفانه ارقام اعلام شده از سوي اين دو نهاد كاملا با هم متفاوت است. بررسي كرديم كه ببينيم آيا پيگير اجرايي شدن آنها بوده‌اند و خواسته‌اند كه آن را پلمب كنند؟ در صورتي كه اتفاق ساختمان پلاسكو قابل پيشگيري و پيش‌بيني بوده است و شهرداري مي‌توانسته بدون آنكه ساختمان را پلمب كند ايمن‌سازي آنجا را عملياتي كند.

توضيحات هيات‌مديره ساختمان نكات جديدي را براي شما روشن نكرد؟

هيات‌مديره ساختمان مواردي را براي ما بيان كردند كه متفاوت با اظهارات شهرداري و شوراي شهر بود. اعضاي هيات‌مديره پلاسكو آن تعداد اخطاري را كه شوراي شهر و شهرداري مدعي هستند به ساختمان داده شده رد مي‌كنند.

يعني اين اخطارها به دست آنها نرسيده بود؟

نه. آنها مي‌گويند تعداد اين اخطارها خيلي كمتر بوده است.

در مورد همان مواردي كه اخطار داده شده معلوم هست كه چرا اقدام عملي انجام نشده است؟

بنا بر توضيحاتي كه آقاي تهراني از اعضاي هيات‌مديره پلاسكوبه ما دادند شهرداري تنها يك بار براي اخطار و ايمني به آنجا مراجعه كرده بود. اما اينكه بخواهند اين اخطار را عملياتي كنند و پيگيري كنند بنا بر توضيحات اعضاي هيات‌مديره هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

شما به مطالبات مالكين و كارگران و خانواده‌هاي آتش‌نشانان شهيد اشاره كرديد. در مورد آنها تا الان چه اقدامي صورت گرفته است؟

مالكين با توجه به اينكه شب عيد است فضا مي‌خواهند براي اينكه كارشان را انجام دهند. كارگران هم براي بحث‌هاي بيمه‌اي‌شان مطالباتي دارند و خانواده‌هاي شهداي آتش‌نشان هم براي پرونده شهداي‌شان.

چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟

من پيگير اين پرونده‌ها بودم. رايزني‌هايي هم با بنياد شهيد داشتم و هنوزهم پيگير هستم. من ديداري را به همراه خانم مافي و آقايان حكيمي‌پور و تندگويان با خانواده‌هاي شهداي آتش‌نشان داشتيم. از طريق بنياد شهيد هم پيگير موضوع هستيم. آنها دستورالعمل خاص خودشان را براي شهدا دارند اما فعلا جواب قطعي از آنها نگرفتيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون