• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3748 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن

رسوايي بزرگ در راه است

ترامپ در سيبل

ميثم سليماني

«رسوايي بزرگ» نامي است كه در امريكا رفته رفته در حال جان گرفتن است. پس از روشن شدن تماس‌هاي مخفيانه مايكل فلين، مشاور سابق امنيت ملي دونالد ترامپ با روسيه كه سه‌شنبه شب رسما به بركناري وي از پستش منتهي شد، حالا صحبت‌هايي در حال جان گرفتن است كه عده‌اي ديگر از نزديكان دونالد ترامپ نيز با روسيه در ارتباط هستند و حتي در قدمي بزرگ‌تر برخي اين ادعا را مطرح كرده‌اند كه دونالد ترامپ از مكالمه تلفني فلين با سفير روسيه مطلع بوده است. برايان فالون، سخنگوي انتخاباتي كمپين هيلاري كلينتون سه‌شنبه شب به وقت امريكا در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز گفت: همه‌چيز در طول مبارزات انتخاباتي مشكوك است و اگر موضوع ارتباط كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ با روسيه اثبات شود آن را مي‌توان يك رسوايي بزرگ دانست.
همچنين رابي موك در توييتر خود نوشت: من مي‌خواهم اف‌بي‌آي توضيح دهد كه چرا نامه‌اي در مورد كلينتون به جرمي كه هنوز اثبات نشده بود به كميته قضايي سنا ارسال شد. اشاره او به جيمز كومي، رييس اف‌بي‌آي بود كه تنها 10 روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري بر اثر كشف ايميل‌هايي در لپ‌تاپ آنتوني وينر، شوهر سابق مشاور هيلاري كلينتون به كميته قضايي سنا نامه نوشت و جريان كمپين انتخاباتي كلينتون را تا حدودي تغيير داد و در نهايت نيز اف‌بي‌آي يك روز مانده به انتخابات عنوان كرد كه خانم كلينتون در اين پرونده متهم نيست و اكنون اين موضوع مطرح شده كه اف‌بي‌آي با توجه به شواهد موجود در خصوص ارتباط كمپين ترامپ با روسيه، چرا زودتر در اين خصوص وارد عمل نشده است. با اين حال دونالد ترامپ در توييتر خود عنوان كرد كه تيم هيلاري كلينتون قصد دارد تا شكست خود را به وسيله دخالت روسيه در انتخابات امريكا، به نوعي پوشش دهد. وي در توييتي ديگر مي‌گويد كه اطلاعات به‌طور غيرقانوني به نيويورك تايمز و واشنگتن پست توسط جامعه اطلاعاتي امريكا (NSAوFBI) رسيده است، درست مثل روسيه.
با اين حال نشريه تايمز عنوان كرده بود كه هيچ شواهدي در خصوص ارتباط ميان كمپين ترامپ و روسيه وجود ندارد. اين گزارش با استناد گفت‌وگو با سه مقام امنيتي كه نام‌شان فاش نشده بود عنوان كرد زماني كه ايميل‌هاي كميته حزب دموكرات هك شد همزمان شواهدي از دخالت روسيه در راستاي اختلال در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شد، سازمان‌هاي اجرايي و اطلاعاتي بررسي اين موضوع را آغاز كردند. اين مقامات مي‌گويند كه رييس كمپين انتخاباتي ترامپ، پل منفورت به عنوان يك مشاور سياسي در روسيه و اوكراين تا سال 2015 فعال بوده است. تايمز در گزارش خود عنوان كرد كه براي ديگر همكاران ترامپ ارتباطي با روسيه كشف نكردند. اما منفورت در مصاحبه خود با تايمز اين موضوع را مضحك خواند.
منفورت در مصاحبه خود عنوان كرد كه من هيچ ايده‌اي در اين خصوص ندارم، من هرگز آگاهانه با افسران اطلاعاتي روس سخن نگفتم و من هرگز براي انجام كار با دولت روسيه يا دولت پوتين اقدام نكردم و امروز درگير هيچ يك از اين مسائل نيستم. او اضافه كرد اين‌گونه كه ارتباط من با روسيه را عنوان مي‌كنند، انگار من افسر اطلاعاتي روسيه هستم.
نمي‌توان كتمان كرد دستگاه‌هاي اطلاعاتي به اين نتيجه رسيده‌اند كه روسيه در حملات سايبري به كامپيوترهاي حزب دموكرات در جريان انتخابات دست داشته است. همچنين در گزارش تكميلي ماه ژانويه عنوان شد كه روسيه به نحو جدي در راستاي پيروزي دونالد ترامپ در اين انتخابات قدم برداشته است.  شبكه خبري ان‌بي‌سي گزارش داد كه مقامات اطلاعاتي امريكا بر اين باور هستند كه اين اقدام با دستور مستقيم ولادمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه صورت گرفته هرچند كه روسيه بارها هرگونه دخالت را رد كرده است. اما حالا با توجه به افشاي مكالمه تلفني مايكل فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ با سفير روسيه نشان مي‌دهد كه تنها يك عنصر در كاخ سفيد در ارتباط با روسيه نبوده است. اما شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد عنوان كرد كه فلين كار غيرقانوني نكرده و هيچ تخلف و جرمي متوجه او نيست. مساله استعفاي او فقط بحث خدشه‌دار شدن اعتماد رييس‌جمهور و معاونش است كه موجب گمراه كردن آنها شده و او نيز اين موضوع را پذيرفته است. او در اين نشست خبري كاخ سفيد به خبرنگاران گفت: اصلا مساله اين نيست كه چه سخناني بين فلين و سفير روسيه انجام شده و چرا صحبت كرده‌اند بلكه اكنون تنها مساله اين است كه چرا نگفته است.
از سوي ديگر اكنون موضوعي مطرح شده است كه اين‌بار نه‌تنها فلين، بلكه شخص ترامپ را در سيبل قرار داده است و اكنون برخي خبرها حاكي از آن است كه تعدادي از سناتورهاي امريكا خواهان تحقيق در خصوص ميزان اطلاعات ترامپ از مكالمه تلفني فلين شده‌اند كه اگر اين موضوع مشخص شود كه ترامپ از جزييات مكالمه فلين با سفير روسيه مطلع بوده، مي‌تواند منجر به استيضاح دونالد ترامپ شود هرچند كه اين موضوع در مراحل اوليه خود قرار دارد. اما نكته بحث‌برانگيز در اين موضوع اين است كه مايك پينس از اين قضيه دور نگه داشته شده و او فردي است كه تاكنون از اين موضوع به‌طور كامل مطلع نبوده است و نه شخص رييس‌جمهور؛ آنگونه كه نيويورك تايمز به نقل از مقامات پيشين اطلاعاتي گزارش داده است، مقامات انتخاباتي ترامپ يك سال پيش از انتخابات ارتباطاتي با روسيه برقرار كرده‌اند. كه البته بسياري معتقدند به دليل اينكه اكثر اين افراد تاجر بودند اين ارتباطات عادي بوده است. اما آنگونه كه اين مقامات مي‌گويند هرچه به انتخابات نزديك شدند ارتباطات نيز بيشتر شده است و رفت و آمدها نيز گسترش پيدا كرده است. اما مسوولان بسياري از اين جزييات را كه چه افراد و چگونه در اين ارتباط حضور داشتند را منتشر نمي‌كند و روشن نيست كه چه نوع مكالماتي ميان طرفين برقرار بوده است و اين نوع ارتباطات نيز چگونه بوده است.
اف‌بي‌آي از اظهارنظر در اين خصوص خودداري كرده است. اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه سرگئي رياباكوف معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه تماس‌هايي ميان مقامات روسيه و تيم آقاي ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي امريكا برقرار شده است. او به خبرگزاري اينترفاكس روسيه گفت كه اين نوع ارتباطات بديهي است. اما در آن دوران تيم دونالد ترامپ سخنان رياباكوف را تكذيب كرد. سخنگوي ترامپ در آن دوران گفت كه اين سخنان دقيق نيست.
به گزارش نيويورك تايمز آژانس امنيت ملي امريكا كه بر روي سرويس‌هاي اطلاعاتي خارجي فعاليت مي‌كند ارتباطات تماس‌هاي تلفني همكاران آقاي ترامپ و روس‌ها را به عنوان بخشي از وظيفه نظارتي خود بر عهده گرفته است. اف‌بي‌آي و آژانس امنيت ملي امريكا اين اطلاعات را جمع‌آوري كردند و بناست منابع و مخازن اطلاعاتي خود را كه به دست آورده‌اند را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند. گفته مي‌شود كه اف‌بي‌آي به سه نفر از حلقه‌هاي نزديك دونالد ترامپ در راستاي ارتباط با روسيه رسيده كه تماس‌هاي آنها را رهگيري كرده است. يكي از آنها كارتر پيج تاجر و مشاور سابق سياست خارجي ترامپ در مبارزات انتخاباتي بود. ديگري راجر استون كه به عنوان يك جمهوريخواه قديمي شناخته مي‌شود و نفر آخر نيز آقاي فلين بود.
اين افراد اما به صورت جدي هرگونه ارتباط با مسكو را رد كردند. اف‌بي‌آي همچنين در تلاش است تا اطلاعات مربوط در پرونده يك عامل سابق اطلاعاتي انگليس را كه در آخرين روزهاي سال گذشته ميلادي منتشر كرد اعتبارسنجي كند. پرونده‌اي كه حاوي حجم عظيمي از اتهامات و توطئه‌هاي گسترده‌اي است كه دولت روسيه عليه آقاي ترامپ جمع‌آوري كرده است. كه گفته مي‌شود حامل فيلم‌هاي شرم‌آور نيز مي‌شود كه مي‌توانند از طريق آن باج‌خواهي كنند. كه البته مقامات روسيه اين موضوع را به‌طور جدي تكذيب كردند. با اين حال اف‌بي‌آي هنوز در حال بررسي اين ادعاهاست و جواب دقيقي در اين خصوص ارايه نداده است. مقامات ارشد اف‌بي‌آي معتقدند افسر سابق بريتانيايي كريستوفر استيل كه اين اطلاعات را جمع‌آوري كرده داراي سابقه‌اي معتبر است و او چگونگي جمع‌آوري اين اطلاعات را نيز در اختيار محققان قرار داد. كه حتي گفته مي‌شود آقاي استيل بخشي از منابع خود را نيز در اختيار اف‌بي‌آي قرار داده است.
در حال حاضر تحقيقات اف‌بي‌آي به صورت همزمان در خصوص دخالت روسيه در انتخابات در جريان است و با سرعت در ساختمان كپيتول پيش مي‌رود. اين تحقيقات توسط كميته اطلاعات مجلس نمايندگان و سنا با قدرت در حال بررسي است كه نه تنها در آن بحث حملات سايبري روسيه مورد بررسي قرار مي‌گيرد بلكه هرگونه تماس تيم آقاي ترامپ با مقامات روسي در طول مبارزات انتخاباتي نيز مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. سناتور مارك وارنر از ويرجينيا در كميته اطلاعات سنا مي‌گويد: اخبار در مورد آقاي فلين به ما تاكيد مي‌كند كه چگونه بسياري از سوالات مردم امريكا با گذشت بيش از سه ماه از انتخابات امريكا كماكان پابرجاست. وي افزود استعفاي فلين موجب توقف اين جريان در كميته نمي‌شود، بلكه اكنون بررسي‌هاي عمومي از فلين يا هر مقام ديگر كمپين كه ممكن است تماس‌هايي نامناسب با مقامات روسي داشته باشد در قبل از انتخابات مورد بررسي قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون