• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3749 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ بهمن

عراق توافق اوپك را زيرپا مي‌گذارد؟

در حالي كه كويت توليد نفت خود را 300 هزار بشكه در روز كاهش داده، برخي خبرها حكايت از افزايش توليد نفت عراق دارد. محموله‌هاي نفت خام اين كشور در نيمه فوريه درست در شرايطي كه اعضاي اوپك براي كاهش توليد توافق خود را اجرايي مي‌كردند، افزايش يافت.
 هرچند اين افزايش 3 درصدي چندان در مجموعه توافق اوپك تاثيري ندارد، اما تحليلگران بازار نفت مي‌گويند، اين تصميم عراق به منزله تخطي از يك تصميم جمعي
است.
در ماه نوامبر وقتي اعضاي اوپك و چند عضو غير اوپكي براي كاهش توليد خود به توافق رسيدند، تا پايان ماه ژانويه كشورها توانستند بيش از 80درصد از تعهد خود را كه بايد طي شش ماه اجرايي مي‌كردند در همان ماه اول به اجرا بگذارند و اين تصميم پالس مثبتي به بازار نفت بود.
قيمت‌ها رو به افزايش گذاشت و از مرز 55 دلار در هر بشكه گذشت. اعضاي غيراوپكي اين توافق هم بخشي از تصميم به كاهش توليد خود را اجرايي كردند.
رويترز در گزارشي نوشته است: «اگر همه توليدكنندگان همكاري موثري از خود نشان دهند، توافق اوپك مي‌تواند تا ماه مه ‌ادامه يابد.» به نظر مي‌رسد، بيشتر توليدكنندگان به توافق وفادار بودند اما مشخص نيست كه اين كاهش توليد بر ذخاير نفت جهان كه در سطح بسيار بالايي قرار دارند نيز موثر باشد.
از سويي اداره انرژي امريكا چهارشنبه اعلام كرد: «ذخاير نفت امريكا در 6 هفته گذشته به‌شدت افزايش يافته و ذخاير نفت و بنزين اين كشور نيز به ركورد بي‌سابقه‌اي در هفته گذشته رسيده است.» در همين رابطه عصام المرزوق، وزير نفت كويت ضمن ابراز رضايت از روند اجراي توافق نفتي وين و همكاري صادر‌كنندگان عضو و غير عضو اوپك، نسبت پايبندي اعضاي اوپك به اين توافقنامه را 92درصد دانست و از افزايش قيمت نفت در آينده نزديك خبر داد.
او گفت كه درصد پايبندي صادركنندگان غير عضو اوپك به توافق وين 50درصد است و اين كشورها به دليل لزوم پايبند‌بودن به تعهدات گذشته، در اين سطح صادرات‌شان را كم كرده‌اند.  عراق هم‌اكنون 93/3 ميليون بشكه نفت در روز صادر مي‌كند. توليد اين كشور تنها در 15 روز اول فوريه 122 هزار بشكه در روز افزايش يافته است.
سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) در نشست سي‌ام نوامبر (دهم آذرماه) در وين، براي نخستين‌بار از سال 2008 ميلادي با كاهش توليد موافقت كرد تا با كم كردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قيمت‌ها كمك كند.
اوپك همچنين موفق شد، دهم دسامبر (بيستم آذرماه)، توليدكنندگان نفت غير اوپك شامل روسيه، قزاقستان، گينه، آذربايجان، سودان، مالزي، عمان، سودان، بوليوي، مكزيك، بحرين و برونئي را با خود همراه سازد.
اعضاي اوپك، در وين توافق كردند كه به مدت 6 ماه از اول سال ٢٠١٧ ميلادي روزانه يك ميليون و ٢٠٠ هزار بشكه از سطح توليد خود بكاهند و مجموع سقف توليد اين سازمان را به ٣٢ ميليون و 500 هزار بشكه در روز برسانند و اين منوط به همكاري كشورهاي غيرعضو اوپك و كاستن روزانه 600 هزار بشكه نفت از توليدشان است.
در پي اجراي اين طرح، قيمت نفت روند افزايشي يافته است كه پيش‌بيني مي‌شود در كانال 50 تا 60 دلاري تثبيت شود.
قيمت نفت سبك ايران در بازارهاي جهاني نيز در هفته منتهي به سوم فوريه (15 بهمن) با 40 سنت افزايش، به 53 دلار و يك سنت براي هر بشكه رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون