• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3749 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ بهمن

اخبار

ايران، روسيه و تركيه عضو كميته نظارتي بر اجراي آتش‌بس در سوريه شدند

گروه جهان| كميته نظارت بر آتش‌بس سوريه تشكيل مي‌شود. مذاكرات آستانه 3 كه از روز پنجشنبه به شكل رسمي آغاز شده بود هم پرتنش‌تر و پرحادثه‌تر از نشست‌هاي پيشين در پايتخت قزاقستان درباره سوريه بود و هم دستاوردهاي ملموس‌تري داشت. در اين نشست علاوه بر هيات‌هاي سه كشور مسوول و ضامن آتش‌بس فراگير يعني ايران، روسيه و تركيه، هيات‌هاي دولت و مخالفان مسلح سوريه، قزاقستان به عنوان ميزبان، سازمان ملل و اردن شركت داشتند و امريكا هم به عنوان ناظر حضور داشت. در پايان اين نشست هيات‌هاي ايراني، روسي و تركيه‌اي در مهم‌ترين تصميم خود در اين مذاكرات، براي تشكيل كميته عملياتي نظارت بر اجراي آتش‌بس و سازو‌كارهاي آن موافقت كردند. اين ساز و كار، تمامي مسائل مرتبط به پايان درگيري‌ها و اقدام‌هاي جنگي در سوريه را دربر مي‌گيرد.
درحالي كه اين دور از نشست سوريه به بيانيه مشتركي منتهي نشد، الكساندر لاورنتيف، نماينده رييس‌جمهوري روسيه در امور سوريه و سرپرست هيات روسي در اين باره گفت: متن تنظيم شده تا حدود زيادي شبيه بيانيه اجلاس پنجم بهمن ماه بود، بنا بر اين تصميم گرفته شد در مذاكرات آستانه 3، مسائل محدود به صورت مشروح مورد گفت‌وگو قرار گيرد. علاوه بر اين اسناد مربوط به كميته عملياتي آتش‌بس، بعد از نهايي شدن مورد پذيرش همه طرف‌ها از جمله دولت سوريه و معارضان مسلح قرار مي‌گيرد. يكي ديگر از تفاوت‌هاي اين دور نشست آستانه با دورهاي پيشين در آغاز بحث‌هاي جدي درخصوص تشكيل گروه كاري قانون اساسي جديد سوريه بود.
هم آتش افروزي هم آتش‌نشاني ممكن نيست
در اين دور از رايزني‌ها درباره سوريه بشار جعفري كه رياست هيات دولتي سوريه را بر عهده داشت سخنان تند و تيزي درخصوص تركيه و رويكردهايش در مقابل نظام سوريه را بر زبان آورد. وي در اين باره گفت: تركيه بايد به مصوبه‌هاي اين اجلاس احترام گذاشته و نيروهاي خود را از سوريه خارج كند. اين كشور بايد به عنوان يكي از سه كشور تضمين‌كننده مذاكرات آستانه، مرزهاي خود را به روي تروريست‌ها ببندد. بايد به حق حاكميت ملي سوريه احترام گذاشته شود و نيروهاي تركيه خاك سوريه را ترك كنند.
جابري انصاري: بازسازي‌ها در حلب آغاز شده است
حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كه رياست هيات ايراني اين مذاكرات را بر عهده دارد در اجلاس عمومي با حضور نمايندگان دولت سوريه و مخالفان مسلح، هيات‌هاي ايران، روسيه و تركيه به عنوان بانيان مذاكرات گفت: تماميت ارضي، حفظ حاكميت ملي و حق مردم سوريه براي تعيين سرنوشت اين كشور، از اصول حل بحران است. تاكنون موفقيت‌هاي قابل توجهي براي مهار بحران سوريه داشته‌ايم. در هفته‌ها و روزهاي گذشته، مذاكرات فشرده‌اي كارشناسي بين هيات‌هاي سه كشور ضامن آتش‌بس براي نهايي كردن آيين‌نامه كاري كميته مشترك نظارت بر پيمان پايان درگيري‌ها برگزار شده است. موارد بروز نقض آتش‌بس كمتر شده است. هزاران نفر از آوارگان به شهرهاي محل زندگي خود از جمله حلب بازگشته‌اند و ايران همراه جامعه بين‌المللي موفق شده كمك‌هاي بشردوستانه بيشتري به شهروندان سوري برساند. در برخي مناطق از جمله حلب، بازسازي‌ها آغاز شده و مردم سوريه به خاتمه بحران كنوني اميد پيدا كرده‌اند كه بي‌سابقه است. تلاش‌هاي ايران، روسيه و تركيه (براي ابتكار مذاكرات آستانه) جايگزين اقدام‌هاي پيشين جامعه بين‌المللي نبوده و نيست، بلكه كامل‌كننده آن به شمار مي‌رود و ارزش‌هاي افزوده دارد. كودكان و زناني كه در چند سال اخير با زندگي در خون و آتش بيشترين پيامدهاي بحران سوريه را تحمل كرده‌اند، اكنون چشم انتظار تلاش مشترك ما و نتايج روند آستانه هستند.

 

داعش مسووليت حمله انتحاري به زيارتگاه صوفيان پاكستان را برعهده گرفت

گروه تروريستي داعش مسووليت حمله انتحاري روز گذشته به يك زيارتگاه صوفيان در جنوب پاكستان را كه ۷۲ كشته و ۲۵۰ زخمي برجاي گذاشت، برعهده گرفته است. به گزارش ايسنا، ‌اين حمله انتحاري مرگبارترين حمله در پاكستان طي هفته اخير بوده كه با موجي از بمبگذاري‌ها مواجه بوده است. سخنگوي خيريه پزشكي «ادي» در پاكستان گفت: عامل مهاجم بخش زنانه اين زيارتگاه در جنوب پاكستان را هدف قرار داده بود. در اين حمله علاوه بر ۲۵۰ مجروح، ۳۰ كودك نيز كه همراه با مادرشان بودند، كشته شدند. يكي از مقامات ارشد پليس نيز گفته احتمال دارد كه تعداد تلفات بيشتر شود. همچنين بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه ايران ضمن محكوميت شديد اين‌گونه حملات بي‌رحمانه و وحشيانه، با دولت، ملت و تمامي بازماندگان قربانيان اين جنايت هولناك ابراز همدردي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون