• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3750 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱ اسفند

ليست اصلاحات؛ متناسب با نيازهاي هر شهر

آذر منصوري عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت

 

 

شوراهاي شهر و روستا به عنوان مهم‌ترين نهاد انتخابي كه مي‌تواند مشاركت مردم را در سطح شهرها و اثرگذاري آنها را در بهبود رويكرد مديريت شهري سامان دهد، اهميت زيادي دارد. شوراها يكي از نهادهاي مهم دموكراتيك در قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي محسوب مي‌شوند و اساسا با همين رويكرد بود كه رييس دولت اصلاحات بعد از دو دهه كه اين اصل قانون اساسي مهجور مانده بود، آن را به اجرا در آورد.
يكي از اقدامات مهم دولت‌هاي هفتم و هشتم اجراي همين قانون بود كه مي‌تواند مشاركت مردم را در سرنوشت خود بيشتر و اثر بخش‌تر كند. اهميت اين نهاد را نبايد دست كم گرفت.
قاعدتا جريان سياسي كه مدافع جريان‌سازي رويكرد‌هاي دموكراتيك هستند، بايد برنامه جدي براي اين نهاد انتخابي داشته باشند. در انتخابات پيش رو نيز براي اينكه بتوان از حداكثر بهره‌وري و كارايي لازم اين نهاد انتخابي برخوردار شد، نمي‌توان بدون برنامه
حركت كرد.
سيل نااميدي نسبت به شوراهاي شهر و روستا در دو، سه دوره اخير افزايش پيدا كرده است. بنابراين در انتخابات پيش رو از يك طرف بايد از تجربه شوراهاي دوره‌هاي قبل استفاده و از طرف ديگر بايد يك درك واقع‌بينانه از واقعيت‌هاي كنوني شهر‌ها و روستاهاي مختلف كسب كرد. به خصوص شهر تهران كه نماد برنامه‌ريزي‌ها و سياستگذاري‌ها در كشور محسوب مي‌شود، بايد مورد توجه ويژه اصلاح‌طلبان قرار بگيرد.
همچنين به سبب ضرورت وحدت و انسجام، براي رسيدن به موفقيت بايد برنامه‌ريزي جدي‌اي داشت. پيش‌بيني مي‌شود كه در انتخابات پيش رو به دليل نبود نظارت شوراي نگهبان با تعدد كانديداها مواجه شويم. بايد سازوكار مشخصي براي رسيدن به ليست مشترك اتخاذ كرد.
همين تعدد كانديدا ممكن است زمينه‌اي را فراهم كند كه چند ليست بسته شود و اصلاح‌طلبان براي جلوگيري از اين موضوع بايد با برنامه و ايده مشخص حركت كنند چون اين مساله راي‌دهندگان را دچار سردرگمي
خواهد كرد. ممكن است همين امر حتي در انتخابات رياست‌جمهوري هم اثر خود را بگذارد. همزماني با انتخابات رياست‌جمهوري مي‌تواند زمينه افزايش يا كاهش مشاركت مردم در انتخابات شوراها را فراهم كند. پس اعمال ملاحظاتي در اين راستا لازم است.
بر اساس شاخص‌ها و معيار‌هايي ليست مشترك بسته خواهد شد. شاخص‌هايي كه مويد توانايي افراد براي قرار گرفتن در ليست است.
البته متناسب با نيازهاي شهرها و روستاها بايد شاخص‌ها تعيين و اعمال شود. روندي كه در انتخابات گذشته طي شد، بايد مورد بررسي قرار بگيرد و در انتخابات آتي از حيث قرار‌گيري افراد در ليست‌هاي انتخاباتي بايد از تجربه‌هاي پيشين استفاده كرد.
همه كانديداها بايد از مرجع تصميم‌گيري مشترك اصلاح‌طلبان يعني شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پيروي كنند. رويكرد واقع‌بينانه انتخابات مجلس دهم اگر در انتخابات آتي نيز وجود داشته باشد، جريان اصلاحات با مشكل جدي در زمان بستن ليست مواجه نخواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون