• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3750 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱ اسفند

كنار گذاشته‌شدن عجيب تيم‌ملي هاكي از بازي‌هاي آسيايي زمستاني

مشكل دوتابعيتي‌ها

گروه ورزش
سردرگم و پر از ابهام، اين بهترين تعريف از وضعيت تيم‌ملي هاكي روي يخ ايران است كه براي نخستين بار در بازي‌هاي آسيايي زمستاني شركت مي‌كنند و راهي ساپورو ژاپن شده بودند. تيم‌ملي هاكي روي يخ ايران، ديروز نخستين بازي خود را با ماكائو انجام دادند و 8 بر يك نتيجه را به حريف‌شان واگذار كردند اما در اقدامي عجيب، تيم ملي ايران از جدول اصلي مسابقات كنار گذاشته شد. گفته مي‌شود نتايج اين تيم در گروه دوم مسابقات هاكي روي يخ بازي‎هاي آسيايي زمستاني، تاثيري در رده‌بندي تيم‌ها ندارد و براساس اعلام كميته برگزاري مسابقات، رقابت‎هاي ايران با تيم‎هاي حاضر در اين پيكارها حكم بازي‌هاي دوستانه را دارد. عجيب اما واقعي. در حالي كه تيم‌ملي نخستين مبارزه‌اش را با شكستي سنگين پشت‌سر گذاشته است، اما سرپرست فدراسيون اعتقاد دارد حريفان از قدرت ايران ترسيده‌اند و براي همين معترض شده‌اند. از سوي ديگر مسوولان برگزاري مسابقات به حضور تعدادي از بازيكنان هاكي ايران ايراد گرفته‌‌اند، چراكه در تركيب تيم ملي كشورمان بازيكناني حضور دارند كه در كشورهاي ديگر متولد شده‎اند. هرچند اين بازيكنان همگي داراي پدر و مادري ايراني هستند، اما قانوني وجود دارد كه براساس آن به اين افراد اجازه حضور در تركيب تيم ملي داده نمي‎شود. مسوولان برگزاري مسابقات اعلام كرده‌اند كه تعدادي از بازيكن ايران كه از كشورهاي ديگر به تركيب تيم ملي اضافه شده‎‎اند، بايد حداقل سه سال در ايران زندگي مي‎كردند و چون اين نفرات در ايران زندگي نكرده‌اند، حق شركت در اين بازي‌ها را ندارند.
آمادگي كامل ايراني‌ها
كمك‌مربي تيم‌ملي هاكي روي يخ ايران، آلماني است. كريستين مولر، به عنوان كمك مربي در تيم حضور دارد. او سرمربي و كاپيتان تيم آلمان بوده و مدتي است كه كنار تيم ايران حضور دارد و در مسابقات جهاني ايتاليا و رقابت‌هاي آسيايي هم تيم ايران را همراهي مي‌كند. كاوه صدقي، سرمربي تيم ملي هاكي روي يخ پيش از آغاز بازي‌ها در مورد تعداد ورزشكاران و آمادگي آنها براي اعزام به بازي‌هاي زمستاني ساپوروي ژاپن گفته بود: «در اين رقابت‌ها 21 ورزشكار داريم و از آنجا كه اين تيم از لژيونرهاي بسيار حرفه‌اي بهره‌مند است تيم بسيار آماده‌اي است. اين لژيونرها در ليگ‌هاي بزرگ دنيا بازي مي‌كنند. سام مهبد يكي از ستاره‌هاي ليگ بزرگ اروپا در تيم ما است. بچه‌ها اردوهاي خوبي را پشت سرگذاشتند. از ابتداي سال بچه‌ها در كمپ به سر مي‌بردند. جام جهاني ايتاليا و مسابقات آسيايي را تجربه كرده و در كمپ امارات و قزاقستان تمرين كرده‌اند.» او در مورد حريفان تيم ملي هاكي روي يخ ايران در بازي‌هاي زمستاني ژاپن گفت: «نمايندگان ما با مالزي، ماكائو، اندونزي و تركمنستان همگروه هستند. به نظر مي‌رسد كه سخت‌ترين بازي آنها مقابل مالزي باشد. اما از آنجايي كه نخستين حضور ايران در اين رقابت‌هاست نمي‌توان در مورد نتايج حرفي زد و پيش‌بيني جايگاه اين تيم كار سختي است. اما مطمئنم كه بازيكنان خارج از انتظارات جامعه ورزشي ايران خود را نشان خواهند داد و شگفتي‌ساز خواهند شد.» صدقي تاكيد كرده بود: «تنها نگراني ما اين است كه اين بازيكنان زياد با هم بازي نكرده‌اند، ورزشكاران ما در سراسر دنيا و در تيم‌هاي صاحب سبك دنيا بازي مي‌كنند و تنها هفت نفر آنها در ليگ ايران حضور دارند. به همين جهت كمي نگراني هماهنگي بازيكنان را داريم.» اما به‌نظر مي‌رسد اين نگراني، مقابل نگراني حذف ايران از جدول بازي‌ها بيهوده است.
ناگهان حذف
در بازي ديروز هيچ‌كدام از اين بازيكناني كه خارج از كشور به تركيب تيم اضافه شده بودند، بازي نكردند و تيم كشورمان تنها با بازيكني كه از داخل ايران به همراه اين تيم راهي ژاپن شده‎ بودند، با ماكائو بازي كرد. كنار گذاشته شدن تيم ملي از گردونه مسابقات هاكي روي يخ بازي‌هاي آسيايي در حالي است كه كيومرث هاشمي، رييس كميته ملي المپيك هم‌اكنون در محل برگزاري بازي‌هاحضور دارد. پس  از آنكه حضور بازيكنان دو تابعيتي در تركيب تيم ملي هاكي روي يخ ايران در رقابت‌هاي آسيايي2017 ژاپن با مشكل مواجه شد، سرپرست فدراسيون گفت كه تيم ملي هاكي روي يخ بدون بازيكنان دو تابعيتي در ادامه رقابت‌هاي آسيايي زمستاني ژاپن حضور خواهد داشت. زهرا موسوي، سرپرست فدراسيون در مورد مشكل ايجاد شده در مسابقات هاكي روي يخ بازي‌هاي آسيايي ژاپن گفت: «ما دو ماه پيش تمامي مدارك بازيكنان تيم‌ ‌ملي هاكي روي يخ ايران را براي ميزبان و مسوولان برگزاري اين مسابقات فرستاديم و آي‌دي كارت تمامي بازيكنان صادر شد. بنابراين آي‌دي كارت صادر شده ما تمامي اين بازيكنان را كه در كشورهاي مختلف بودند را به ژاپن دعوت كرديم. در مالزي تمريناتي داشتيم و مباحثي مطرح شد كه برخي كشورها نسبت به تيم ايران اعتراض داشتند كه چرا در نخستين حضورشان اينقدر پر قدرت حاضر شدند. اينها بهانه‌اي را براي بازيكنان دوتابعيتي ما ايجاد كردند. برخي بازيكنان ما متولد ايران نيستند. طبق قوانين بين‌الملل بازيكناني كه شناسنامه و كارت ملي ايران را داشته باشند ايراني محسوب مي‌شوند. اما مي‌گويند قبل از اين قانون بايد اين بازيكنان يا متولد ايران باشند يا سه سال در ليگ ايران بازي كرده باشند. براي اين بند نتوانستيم به نتيجه‌ واحدي برسيم و چون چند تيم براي شكايت از تيم‌ ‌ملي ايران اقدام كرده بودند فدراسيون جهاني به اين نتيجه‌ رسيد كه با عذرخواهي آي‌دي‌كارت‌هاي اين بازيكنان را لغو كردند و خواستند كه در اين مسابقات شركت نكنند.هدف ما از شركت در اين مسابقات اجازه حضور در مسابقات هاكي روي يخ است. ما چه تيم اول و چه تيم آخر شويم مشكلي نيست و فقط موضوع حضور و معرفي هاكي روي يخ ايران مهم بود. تمام تيم‌هاي كه در مسابقات هستند براي نخستين بار است كه حضور دارند و تنها بحث معرفي تيم‌هاست و آنها معتقدند كه اگر اين بازيكنان در تيم‌ ‌ملي ايران حضور داشته باشند انگيزه در بين ساير تيم‌ها از بين خواهد رفت و بهانه‌اي اين شكلي ايجاد كرده‌اند.» سرپرست فدراسيون اسكيت در مورد مليت اين بازيكنان، گفت‌: «اين بازيكنان تاكنون در تيم‌ ‌ملي هيچ كشوري بازي نكرده‌اند. البته ما دو بازيكن داريم كه در سوئد و ساير كشورها بازي مي‌كنند كه ما اصلا از آنها استفاده نكرده‌ايم. بازيكناني كه ما دعوت كرده‌ايم تمامي پاس ايراني و شناسنامه ايراني دارند و تاكنون براي هيچ تيم‌ ‌ملي كشوري بازي نكرده‌اند.»
آينده هاكي روي يخ
روابط عمومي فدراسيون اسكيت در پاسخ به آنچه در ساپورا و پيش از آن اتفاق افتاد اعلام كرد: « با اين شرايط تيم ايران راهي اين مسابقات شد، قبل از آغار اين بازي‌ها شكايتي از سوي برخي از تيم‌هاي شركت‌كننده به ميزبان اعلام وصول شد كه با توجه به اينكه برخي ورزشكاران ما در ايران متولد نشده‌اند، امكان حضور در اين بازي‌ها را ندارند.نماينده فدراسيون ايران در ژاپن به همراه سرپرست كاروان كشورمان در نشست‌هاي مكرر با مسوولان برگزاري مسابقات، در نهايت بر سر اين موضوع به تفاهم نرسيده و مقرر شد تيم ايران بدون حضور بازيكنان لژيونر خود كه در ايران متولد نشده‌اند به ادامه مسابقات بپردازد. آنچه مهم است هدف از حضور ايران در اين بازي‌ها به اعلام آمادگي كشورمان براي حضور در رقابت‌هاي معتبر آيس هاكي (اسكيت هاكي روي يخ) بازمي‌گردد و بر اساس آخرين نشست در ژاپن مقرر شد در نشست ماه مه ‌در كشور آلمان در اين خصوص بحث و تبادل نظر شود تا وضعيت تيم‌هايي از جمله ايران كه از بازيكنان ايراني شاغل در ليگ‌هاي معتبر استفاده مي‌كند، مشخص شود. اما با اين حضور نخستين گام براي شركت ايران در بازي‌هاي آسيا چلنج فراهم شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون