• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

آيا برخي خودروها از خط توليد خارج مي‌شوند

لرزه استاندارد به خطوط توليدي خودروسازان

گروه اقتصادي

باز هم زمزمه خداحافظي برخي خودروها از خطوط توليد به گوش مي‌رسد، اما نه امسال و سال آينده، بلكه صحبت‌ها از مهلت دوساله به خودروسازاني خبر مي‌دهد كه عمر برخي محصولات آنها از 25 و 30 سال گذشته است. حالا اگر نتوانند 83 نوع استاندارد را روي سيستم خودروهاي توليدي‌شان پياده‌سازي كنند، ديگر حق توليد خودروهاي قديمي را از دي ماه 97 ندارند. مسوولان سازمان استاندارد البته تاكيد مي‌كنند كه ما نمي‌توانيم بگوييم چه خودرويي از خط توليد خارج مي‌شود چرا كه ممكن است خودروسازان تا آن زمان بتوانند اين خودروها را با استانداردهاي جديد هماهنگ كنند و اين خودروها در خطوط باقي بمانند.
طبق آنچه سازمان استاندارد اعلام كرده است: «با احتساب استانداردهاي جديدي كه سازمان استاندارد براي توليد خودرو در كشور تا دي ماه 97 تدوين كرده است، برخي خودروها كه قابليت پياده‌سازي اين استانداردها را ندارند از خط توليد خارج مي‌شوند.» نيره پيروزبخت با اعلام اينكه استانداردهاي خودرويي با افزايش تعدادي موارد ايمني در سال 97 به 83 مورد خواهد رسيد تاكيد كرد كه از دي‌ماه سال 97 خودروهاي توليد داخل كه نتوانند اين استانداردها را پاس كنند اجازه توليد نخواهند داشت. استانداردهاي جديد خودرو بايد تا اول دي‌ماه 1397 اعمال شود و پس از آن توليد خودروهايي كه اين استانداردها را پاس نكنند، متوقف خواهد شد. رييس سازمان ملي استاندارد در پاسخ به اين پرسش كه آيا براساس گفته‌هاي شما تا 2 سال آينده پرايد و پژو 405 توليد نخواهند شد، تاكيد مي‌كند: «تاكيد مي‌كنم اين موضوع متوجه تصميم خودروسازان است يا آنها بايد تغيير پلت‌فرم داده يا خط توليد خودروها را متوقف كنند.»
وي در رابطه با توقف توليد برخي محصولات كه با استانداردهاي 83 گانه جديد خودرو مطابقت ندارند نيز گفت: وزير صنعت تاكيد دارد كه خودرو بايد با استاندارد توليد شود در غير اين صورت نبايد توليد شود؛ برهمين اساس ما اقدامات لازم را براي به روزرساني استاندارد خودرو انجام داده‌ايم به نحوي كه خودروسازان 2 سال فرصت دارند تا اول دي‌ماه 97 كه محصولات فعلي خود را به استانداردهاي 83 گانه خودرو برسانند.
البته مقدم، معاون خودرويي وي نيز در توضيح بيشتر گفت: از امروز هر خودرويي وارد كشور شود بايد 83 استاندارد را پاس‌كنند و بقيه خودروهايي كه در حال حاضر توليد مي‌شوند نيز ملزم هستند تا دي ماه 97 خود را با اين شرايط وفق داده و اين استانداردها را پاس كنند. به گفته وي تجهيزات ضد سرقت و ايمني عابر پياده براي خودروها ا  ز نمونه اين استانداردهاي جديد هستند. مقدم ادامه داد: ما نمي‌توانيم اعلام كنيم چه خودروهاي از خط توليد خارج مي‌شوند اما ممكن است براي خودروسازان از نظر اقتصادي به صرفه نباشد با رعايت اين استانداردهاي جديد برخي خودروها را توليد كنند و احتمال توقف توليد برخي خطوط توليدي وجود دارد.
مرندي به عنوان مديركل نظارت بر استاندارد با اشاره به اينكه خودروهاي جديد بايد استانداردهاي 83 گانه خودرو را از امروز رعايت كنند، اظهار داشت: در قراردادهاي جديد خودرويي نيز بايد اين استانداردها مورد توجه قرار گيرد. خودروسازان در اين فرصت 2 ساله بايد به ارتقاي محصولات خود مطابق با اين 83 استاندارد بپردازند، اين خودروساز است كه تشخيص مي‌دهد، مي‌تواند با تغيير پلت فرم اين استانداردها را در محصولات فعلي خود رعايت كند يا به دليل مشكلات زياد آن و بار مالي تغيير پلت فرم اقدام به توقف خط توليد خودروها كند.
 پيروزبخت در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا در صورت اتمام اين مهلت 2 ساله سازمان ملي استاندارد مهلت ديگري را به خودروسازان براي رعايت اين 83 استاندارد خواهد داد يا خير، گفت: ما هنوز تصميمي براي تمديد اين مهلت دوساله نگرفته‌ايم. بايد خودروسازان در اين دو سال اقدامات لازم را براي استانداردسازي محصولات خود انجام دهند.
رييس سازمان ملي استاندارد ايران در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه ابزار كنترلي در نظر گرفته شده تا خودروهاي بي‌كيفيت از خط توليد عبور نكند، اظهار كرد: وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين زمينه بحثي را مطرح كرد كه اگر خودروها با استانداردهاي جديد منطبق نباشند، مجبور به توقف در خط توليد هستند. علاوه بر اين خودروهاي جديدي به بازار آمده و امكان دسترسي مردم افزايش يافته است؛ هر چند ما نيز استانداردهاي خود را پياده مي‌كنيم و قانون دست ما را در اين زمينه باز گذاشته تا بتوانيم برخوردهاي لازم را داشته باشيم.
نگران عدداكتان بنزين داخلي هستيم
در اين نشست نيره پيروزبخت در مورد آخرين نتايج آزمون كيفيت بنزين هم صحبت كرد و گفت: «براي ارزيابي بنزين‌هاي توزيع شده در سطح كشور تعامل مناسبي ميان وزارت صنعت و سازمان ملي استاندارد امضا شد كه براساس آن اقدامات مناسب براي استانداردسازي بنزين و كالاهاي مصرفي صورت مي‌گيرد. براساس اين تفاهمنامه موضوع به روز كردن استانداردها نيز در اولويت كاري قرار گرفته است، كيفيت بنزين براساس آزمون‌ها روبه رشد است البته عدد اكتان در بنزين‌ها براي ما نگران‌كننده بود كه در حال بررسي اين موضوع هستيم.»
رييس سازمان ملي استاندارد با اعلام اينكه خوشبختانه پالايشگاه خليج فارس علاوه بر توليد بنزين يورو 4 توانايي توليد بنزين يورو 5 را نيز دارد تصريح كرد: «نتايج اوليه كيفيت بنزين توزيع شده در 7 كلانشهر هنوز مورد تحليل قرار نگرفته است ولي در مجموع يك موضوع نگران‌كننده آن هم وجود گوگرد در گازوييل‌ها به وجود آمده كه در حال بررسي اين موضوع هستيم. بنزين‌هاي وارداتي از زمان ورود به كشور مورد كنترل قرار مي‌گيرند، البته سازمان ملي استاندارد نظارت لازم را بر بنزين‌هاي توزيع شده در سطح كشور را دارد.»
شناسايي ۲۱۶ پرونده‌ قاچاق نفتي
رييس سازمان ملي استاندارد همچنين از شناسايي 216 مورد پرونده‌ قاچاق نفتي خبر داد و گفت: « در خوزستان مسائل جوي حاد شده اما اين بحران ربطي به استاندارد نبودن كالاها و تجهيزات ندارد. ۵۷۰ پرونده نفتي يارانه‌دار شناسايي شده است، از اين تعداد ۲۱۶ پرونده نفتي قاچاق بوده‌اند. در مورد كليه اين ۵۷۰ پرونده ظن قاچاق وجود داشته اما ۲۱۶ مورد آنها پرونده‌هاي قاچاق نفتي بوده‌اند.» پيروزبخت در ادامه با اشاره به عملكرد نظارتي اين سازمان در بخش‌هاي مختلف عنوان كرد: حدود ۴۷ هزار شهر بازي مورد نظارت قرار گرفته‌اند و در زمينه تله‌كابين و تله‌سي، سازمان ملي استاندارد ورود كرده و در مواردي نيز راي به توقف فعاليت داده است. در زمينه وسايل بدنسازي در پارك‌ها نيز بررسي‌هايي صورت گرفته است و گزارشي در اين زمينه به وزارت كشور و شهرداري‌ها اعلام شده تا مشكلات موجود در اين بخش حل شود. علاوه بر اين در مورد ايمن‌سازي آسانسورها نيز خوشبختانه كنترل‌هاي دوره‌اي آسانسور در حال نهادينه شدن است و حدود ۱۳۰ هزار مورد درخواست بازرسي از آسانسورهاي جديد وجود دارد.
رييس سازمان ملي استاندارد ايران همچنين به كنترل ايستگاه‌هاي سي‌ان‌جي اشاره كرد و گفت: در بخش ايستگاه‌هاي سي ان جي نيز كنترل‌هاي لازم انجام شده و راي به توقف فعاليت ۱۰۰ مورد ايستگاه سي ان جي داده‌ايم. پيروزبخت در پاسخ به سوالي مبني بر اتفاقات اخير در استان خوزستان و نيز احتمال استاندارد نبودن تجهيزات استفاده شده، تصريح كرد: در خوزستان مسائل جوي حاد شده اما اين بحران ربطي به استاندارد نبودن كالاها و تجهيزات ندارد، چراكه اگر ابزار مورد استفاده، استاندارد نبود وزارت نيرو از آنها استفاده نمي‌كرد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر آزمون استاندارد بنزين در ۱۷ شهر ايران بيان كرد: تعامل بسيار مناسبي بين وزارت نفت و سازمان ملي استاندارد برقرار شده و اين مساله نه تنها مربوط به استانداردسازي بنزين بلكه در ارتباط با كالاهاي مصرفي است كه در پروژه‌هاي مختلف اين وزارتخانه مورد استفاده قرار مي‌گيرد تا با استانداردهاي روز دنيا تطبيق پيدا كند؛ بنابراين در كنار بنزين بحث استاندارد گازوييل و قطعات نيز وجود دارد. خوشبختانه روز به روز وضعيت بنزين بهتر مي‌شود و تنها در مورد عدد اكتان مسائلي وجود دارد و سعي شده اقدامات لازم براي استانداردسازي با شرايط روز دنيا شكل گيرد.  رييس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اينكه برخي آزمون‌هاي استاندارد در ۱۷ شهر ايران آغاز شده است، خاطرنشان كرد: زماني كه هوا سرد است، شرايط انجام آزمون استاندارد تغيير مي‌كند. در برهه زماني كه هوا گرم است، مشكلي وجود ندارد و در دي‌ماه نيز آزمايشات مدنظر انجام شده است. بنابراين به صورت كلي بايد اعلام كنم كه در ارتباط با بنزين مشكلي وجود ندارد و تنها نگراني در بخش گازوييل مربوط به گوگرد است. هر چند استاندارد گازوييل اجباري نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون