• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3755 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند

دفتر توليت آستان قدس رضوي اعلام كرد:

رييسي كانديدا نمي‌شود

كمتر از 24 ساعت پس از طرح نام سيد‌ابراهيم رييسي، رييس توليت آستان قدس رضوي به عنوان كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در مجمع جبهه مردمي نيروهاي انقلاب و به راي گذاشتن نام او در اين مجمع، دفتر سيدابراهيم رييسي تمامي اخبار پيرامون كانديداتوري وي را تكذيب كرد.  به گفته رييس دفتر توليت آستان قدس رضوي، سيدابراهيم رييسي حضور در آستان قدس رضوي را مهم‌تر از هر مسووليت و فرصتي گرانقدر براي خدمت به محبين آن آستان مقدس مي‌داند. خوراكيان، رييس دفتر توليت آستان قدس رضوي اعلام كرد كه «ايشان عمل به حكم هفت‌بندي رهبر معظم انقلاب و خدمت به محرومين را بالاترين افتخار خود مي‌دانند.» رييس دفتر رييسي در گفت‌وگو با خبرگزاري اصولگري تسنيم به ديدار خود با رييسي پس از انتشار اخباري درباره كانديداتوري رييس توليت آستان مقدس رضوي در انتخابات رياست‌جمهوري 96 اشاره كرده و گفته است: «ايشان با صراحت اشاره كردند كه خدمت به حضرت ثامن الحجج عليه‌السلام، نيازمندان، زوار و مجاوران حضرت‌شان را والاترين مقام و توفيق مي‌دانند. ايشان ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروه‌هاي مختلف از مردم و نخبگان تاكيد داشتند كه اهتمام ايشان به اجراي ماموريت‌هاي محوله از سوي رهبر معظم انقلاب در اين آستان رفيع است.» دست رد سيد‌ابراهيم رييسي به كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري بي‌ترديد مي‌تواند آب سردي باشد بر اميدواري‌هاي مجموعه از اصولگرايان كه گمان مي‌كردند با رييسي مي‌توانند به يك اجماع صد درصدي برسند و رقيبي قدرتمند براي روحاني به صحنه انتخابات بياورند.  در عين حال البته ساير كانديداهاي بالقوه اصولگرا از اين موضع شادمان خواهند شد چرا كه گمان مي‌كنند رقيبي پرآوازه و با شانس بالا به خواست خودش از صحنه كنار رفته و حالا موعد رقابت درون جرياني است.
رييسي از طرح نام تا تكذيب
طرح نام سيد‌ابراهيم رييسي، توليت آستان مقدس قدس رضوي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده ابتدا آنقدر دور از ذهن بود كه فعالان سياسي چپ و راست چندان اهميتي به آن نمي‌دادند. گويي معاون اول سابق قوه‌قضاييه و دادستان پيشين كل كشور از بعد منزلت سياسي و اجتماعي در جايگاهي قرار داشت كه كسي تصور نمي‌كرد او براي انتخابات رياست‌جمهوري رداي خدمت به زوار ثامن‌الحجج را از تن به در آورد و راهي رقابت‌هايي شود كه رگه‌هاي اخلاص و خدمت سال‌هاست جاي خود را به دعواي سياسي داده و كمتر رنگ اخلاق دارد. با اين حال هر چه گذشت طيف‌هايي از اصولگرايان بيشتر به دنبال جلب رضايت سيد‌ابراهيم رييسي رفتند تا او را به عرصه انتخابات بياورند. پاسخ او البته به تمامي ديدارها و درخواست‌ها منفي بوده و اين طور كه از مصاحبه اصولگرايان بر مي‌آيد وي بناي ورود به انتخابات رياست‌جمهوري ندارد.  محمدجواد ابطحي يكي از اصولگراياني بود كه خبر مخالفت رييسي را زودتر از دفتر توليت آستان قدس رضوي اعلام كرد: تاكنون فشار اصولگراها بر آقاي رييسي موثر واقع نشده و وي قانع نشده است چراكه آقاي رييسي تنها كسي است كه اصولگرايان در اين مرحله در موردشان به اجماع رسيده‌اند. اصولگرايان با آقاي رييسي در اين زمينه كه كانديداي اصولگرايان باشد، صحبت كرده‌اند ولي ايشان تاكنون قبول نكرده‌اند. وي اظهار داشت: آقاي رييسي دلايل خاص و ملاحظاتي براي نپذيرفتن اين پيشنهاد دارد و مي‌گويند آستان قدس مشكلات زيادي دارد كه بايد آن را رفع كنند.
راي رييسي در جمنا
با اين حال تصميم‌سازان جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) بي‌توجه به مخالفت رييسي نام او را در ميان كانديداهاي بالقوه جريان‌شان قرار دادند و به راي اعضاي مجمع گذاشتند. پيش‌بيني راي او البته كار سختي نبود. رييسي در ميان طيف‌هاي مختلف اصولگراي اين جبهه مقبوليتي خاص دارد و شايد اجماع اكثر گروه‌ها روي نام او كمتر از ديگر نام‌ها با سختي مواجه شود.
موضع جامعه روحانيت درباره نامزدي رييسي از زبان پورمحمدي
مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري و عضو شاخص جامعه روحانيت مبارز تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاين درباره خبر نظر مثبت جامعتين به حمايت از نامزدي ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: هنوز نام هيچ كانديدايي در جامعه روحانيت مبارز مطرح نشده و جامعه روحانيت تصميم هم ندارد كه نظري بدهد.  وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شخصيت‌هايي داراي پرونده قضايي همچون بقايي مي‌توانند نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شوند، اظهار كرد: بله مي‌توانند؛ منعي در اين زمينه وجود ندارد. فقط صلاحيت‌شان بايد در شوراي نگهبان بررسي شود. در كل كسي مي‌تواند داراي پرونده اتهام قضايي باشد ولي از نظر شوراي نگهبان اين مشكلي نباشد.
يك حساب توييتري كه تكذيب شد
ساعات پاياني پنجشنبه شب اخبار سياست داخلي حول نام آيت‌الله رييسي مي‌گشت و بازار شايعات داغ داغ بود. در ميان اين شايعات به يكباره حساب كاربري به نام رييسي ساخته شد و در نخستين توييت خود نوشت: بسم‌الله الرحمن رحيم. همين كافي بود تا شايعه كانديداتوري او قوت گيرد. اما اين شايعه نيز با يك تكذيبيه منتفي شد. بخشي از اصولگرايان البته اميدوار به هفته‌هاي پيش‌رو هستند تا شايد بتوانند رييسي را راضي كنند اما تصور صحنه رقابت حسن روحاني و سيد‌ابراهيم رييسي دو عضو شاخص مجلس خبرگان كه يكي رييس‌جمهور فعلي است و ديگري توليت آستان قدس سخت‌تر از آن است كه به راحتي قابل انجام باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون