• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3757 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۹ اسفند

كدام بازارها بازدهي بيشتري دارند؟

 بررسي نرخ بازدهي بازارهاي موازي در 12 ماه منتهي به بهمن ماه، نشان مي‌دهد كه سكه بيشترين سود را در مدت ياد شده داشته است. مقايسه 6 ماهه و 12 ماهه نرخ بازدهي بازارهاي موازي منتهي به اول بهمن سال جاري نشان مي‌دهد، به ترتيب سكه، صندوق‌هاي مشترك سرمايه‌گذاري، بورس، دلار، مسكن و تورم به ترتيب بيشترين بازدهي را در اقتصاد ايران طي مدت ياد شده داشته‌اند.  بررسي‌هاي موسسات مطالعات جهاني از تقويت دلار و طلا تا پايان سال جاري ميلادي خبر مي‌دهند. برخي از تحليلگران براي طلا نوسان بين 1100 تا 1200 دلار در هر اونس را تا نيمه نخست سال جاري ميلادي پيش‌بيني كرده‌اند. طبعا افزايش بهاي طلا در بازار جهاني بر بازار داخلي ايران هم تاثير مي‌گذارد. اين تاثيرگذاري در شرايط ركودي كه اقتصاد ايران از آن رنج مي‌برد و ساير بازارها از جمله بورس در رخوت به سر مي‌برند، سرمايه‌گذاران را به بازار طلا هدايت مي‌كنند. از همين روست كه سرمايه‌گذاران به سرعت علامت‌ها را گرفته‌اند و براي خريد و فروش در اين بازار خيز برداشته‌اند.  نشانه‌ها هم از نرخ بازدهي بازار طلا و سكه نسبت به ساير بازارها خبر مي‌دهد. طبق بررسي‌هاي موسسه بامداد هم‌اكنون سكه با 66/23 درصد در صدر قرار دارد و پس از سكه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با 53/20 درصد در جايگاه دوم هستند. پيش از اين نيز اعلام شده بود كه تقويت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به عنوان شاخص تغييرات نرخ بهره، از مرداد ماه امسال افزايش يافته است.

صندوق‌ها چگونه سودآور شدند؟
صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك يا اصطلاحا
Mutual Funds، گونه‌اي نهاد مالي است كه وجوه دريافتي از سرمايه‌گذاران را در يك مجموعه اوراق بهادار سرمايه‌گذاري مي‌كنند و هر سرمايه‌گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود و يا ضررهاي حاصل از اين سرمايه‌گذاري سهم مي‌برد.  در حال حاضر 180 صندوق سرمايه‌گذاري مشترك در كشور وجود دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد، صندوق‌ها با سپرده‌هايي كه در اختيار دارند، گواهي سپرده، اوراق بهادار و مشاركت با درآمدهاي ثابت خريده‌اند. بخش خيلي كمي هم در بازار سهام سرمايه‌گذاري كرده‌اند. ميانگين نرخ بازدهي اين صندوق‌ها نشان مي‌دهد، اين صندوق‌ها در آذر ماه 53/20 درصد سود داده‌اند.  صندوق سرمايه‌گذاري مشترك وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوري مي‌كند و پرتفوي اوراق بهادار تشكيل داده و از طريق همين نيروهاي متخصص خود به مديريت اوراق بهادار موجود در سبد سرمايه‌گذاري مي‌پردازد. عمده عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بستگي به عملكرد اوراق بهادار و ساير دارايي‌هايي دارد كه صندوق‌ها در آنها سرمايه‌گذاري كرده است. از سويي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك ابزاري براي سرمايه‌گذاران ريسك‌گريز و بدون تخصص است، چه آنكه اين صندوق‌ها معمولا مديراني كارآزموده دارند كه تنوع‌بخشي صحيح سبد اوراق بهادار را براي سرمايه‌گذاران خود انجام مي‌دهند. با توجه به امكان و اجبار بازخريد سهام توسط صندوق، سهامداران در هر لحظه قادرند سهام خود را به فروش برسانند. كارشناسان مي‌گويند، انتشار اوراق با درآمد ثابت باعث شده كه كاهش نرخ سودهاي سپرده بانكي به سمت پايين چسبنده باشد، صندوق‌هاي با درآمد ثابت در شرايط فعلي كه نرخ بهره‌هاي بانكي پايين آمده يكي از ابزارهاي جايگزين براي سرمايه‌گذاري است كه به دنبال ريسك نيستند، چرا كه در صندوق‌هاي سهام سرمايه‌گذاران بايد ريسك را بپذيرند.
طلا برنده مسابقه سودآورى
بررسى هاى كارشناسان واحد تحقيق موسسه بامداد نشان مى‌دهد كه طى شش ماه و يك سال اخير سرمايه‌گذارى در بازار سكه بيشترين سودآورى را به همراه داشته است.  در بازار زمانى مورد بررسى در دوره ١٢ ماهه - اول بهمن ماه سال ٩٤ تا ابتداى بهمن ماه سال ٩٥ - پس از سرمايه‌گذارى در بازار سكه كه رتبه اول را به خود اختصاص داده است، سرمايه‌گذارى در صندوق‌هاى مشترك سرمايه‌گذارى با درآمد ثابت كه اين روزها در اقتصاد ايران به نوعى بازار فرعى شبكه بانكى كشور است كه با 53/20 درصد سود ميانگين يك سال در جايگاه دوم بوده است. بازار سهام به واسطه رشد خوش‌بينانه در دو ماه انتهاى سال قبل ناشي از نهايي شدن برجام و توافق هسته‌اى ايران و 1+5 در جايگاه سوم قرار داشته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون