• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3760 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ اسفند

سروش محلاتي:

در اسلام قبول ظلم ممنوع و دفاع از حق مقدس است

گروه سياسي| يك استاد حوزه و دانشگاه با تاكيد بر اينكه دفاع از حق در اسلام مقدس است، گفت: وقتي مورد ظلم قرار مي‌گيرد وظيفه انسان اين است كه مقاومت و ايستادگي كند چون ايستادگي نكردن به معناي پذيرفتن ظلم است و قبول ظلم در اسلام ممنوع است و نبايد تن به ظلم داد. به گزارش جماران، جمله‌هاي كليدي اظهارات محمد سروش محلاتي به شرح زير است:
  ‌ فاطمه زهرا به اميرالمومنين فرمودند سفارش مي‌كنم احدي از اين افراد كه در حق من ظلم كردند بر جنازه من نبايد حضور پيدا كنند و اصلا برگزاري مراسم تدفين حضرت زهرا (س) در شب به خاطر همين مساله بود. مرحوم سيد جعفر شهيدي نقل كرده از ابن عبدالبر كه مي‌گويد وقتي فاطمه زهرا از دنيا رفت عايشه مي‌خواست وارد اتاق حضرت زهرا(س) شود اسماء بنت عميس جلوي عايشه را گرفت و گفت فاطمه(س) وصيت كرده كه شما حق ورود به خانه او بعد از فوت او را نداريد.
 ‌ تك‌تك اعمالي كه حضرت زهرا(س) در اين مدت 75 يا 95 روز بعد از وفات پيامبر(ص) انجام داده جنبه اعتراضي دارد و وصيت، دفن و مجهول بودن محل دفن هم اعتراض است و ما در تاريخ خودمان اين نوع برخورد را سراغ نداريم و جاي ديگر هم نديديم. لذا اگر بنا باشد زندگي حضرت زهرا(س) مورد بررسي و تحليل قرار بگيرد يك جنبه بسيار مهم اين جنبه است.
 ‌ فهم سيره فاطمه زهرا(س) هم به ما كمك مي‌كند كه شخصيت حضرت زهرا(س) را بفهميم و هم كمك مي‌كند كه اين مساله فقهي كه مورد استفاده خود ما هست براي ما روشن شود. پاسخ اولي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه وقتي مورد ظلم قرار مي‌گيرد وظيفه انسان اين است كه مقاومت و ايستادگي كند چون ايستادگي نكردن به معناي پذيرفتن ظلم است و قبول ظلم در اسلام ممنوع است و نبايد تن به ظلم داد.
 ‌ شهيد مطهري مي‌فرمايد با توجه به اينكه علي(ع) و فاطمه بي‌اعتناترين مردم به ماديات دنيا بودند مخصوصا وقتي فاطمه(س) از پيامبر(ص) شنيده بود كه به زودي به ايشان ملحق مي‌شود، پافشاري در قضيه فدك دليل روشني بر وظيفه بودن احقاق حق است. زندگي تنازع بقا نيست اما كوشش براي بقا هست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون