• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

تفاهم‌هاي ميان روحاني و اردوغان به معناي حل همه اختلاف‌ها نيست

گروه ديپلماسي| نخستين ديدار پس از كودتاي نافرجام جولاي 2017 ميان روساي جمهوري ايران و تركيه، نه در تهران برگزار شد و نه در آنكارا بلكه در اسلام‌آباد پاكستان و در حاشيه اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان اكو رقم خورد. ديداري كه گفته مي‌شود يك ساعت به درازا كشيده شد و بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، آن را ملاقاتي مهم، بجا، صريح و به‌هنگام عنوان كرد كه به تقاضاي طرف ترك برگزار شده و طرفين در آن به صراحت به بررسي آخرين تحولات پرداخته‌اند. ديروز سخنگوي دستگاه‌ ديپلماسي در نشست خبري خود با اهالي رسانه به پرسش‌هاي آنها پاسخ داد. قاسمي در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد مبني بر اينكه روساي جمهور ايران و تركيه در حاشيه نشست اكو در اسلام‌آباد با هم ديدار داشتند و با توجه به اينكه اين ديدار نخستين ملاقات مقام‌هاي عاليرتبه دو كشور پس از تنش‌هاي اخير بوده است، سوژه گفت‌وگو چه مسائلي را شامل شد، گفت: اجلاس اكو و حضور سران كشورها فرصتي را ايجاد كرد تا بعد از مدت‌ها براي نخستين بار بعد از كودتاي تركيه كه خلائي در تماس‌هاي سطح بالاي دو كشور وجود داشت با تقاضاي طرف ترك ديداري ميان آقاي اردوغان و جناب آقاي روحاني صورت گيرد. در نتيجه ملاقاتي مهم ميان روساي جمهور دو كشور انجام شد و به صراحت آخرين تحولات بررسي شد. همچنين مطالبي كه بين دو كشور در حوزه دوجانبه و مسائل منطقه‌اي در جريان است نيز مورد رايزني‌هاي دو مقام قرار گرفت. او افزود: تفاهم‌هايي ميان دو كشور در اين ديدارحاصل شد اما تفاهمات به مفهوم حل و فصل همه مسائل نيست و به نظر مي‌رسد در برخي حوزه‌ها اختلاف‌نظرهايي همچنان وجود دارد اما نفس ديدار در برهه كنوني و بعد از چندين ماه قابل توجه بود. سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: روابط ايران - تركيه مسير خود را طي مي‌كند و در مسير صحيحي قرار دارد. اين ديدار نيز بجا و به‌هنگام بود و مسوولان به‌جاي اينكه مطالب خود را در رسانه‌ها بگويند به صورت رو در رو مسائل را مور بحث و بررسي قرار دادند. طرفين از همكاري‌هاي ايران، روسيه و تركيه در بحث آستانه و موضوع سوريه اظهار رضايت كردند و تفاهم داشتند كه اين همكاري‌ها و نشست‌ها مي‌تواند بر پايه محوريت سه كشور استمرار يابد. قاسمي گفت: اين ديدار نتايج مثبتي داشت كه بايد در فضاهاي بعدي و در آينده دنبال شود.
موضوع ديگري كه خبرنگار اعتماد از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد اخباري بود، درخصوص بدرفتاري ماموران مرزي تركيه با مسافران ايراني. قاسمي در رابطه با اقدامات ايران در اين باره گفت: اين اتفاقات جدي نيست اما ما همواره از زمان كودتا، ايراني‌ها را به احتياط براي سفر به تركيه دعوت كرده‌ايم تا با توجه به شرايط خاص آن كشور از سفرهاي غيرضروري بكاهند و احتياط لازم را داشته باشند. بعد از وقايع اخير دستورات لازم به سفارتخانه و كنسولگري‌هاي ايران در تركيه داده شد و تلاش‌هاي بسياري صورت گرفت و با مقامات گفت‌وگو شد و خبرهايي وجود دارد كه با عوامل خاطي برخورد شده است اما هنوز كافي نيست و ما منتظر هستيم كه امنيت و وضعيت ويژه و بهتري براي شهروندان ايراني در مرزهاي تركيه به وجود بيايد. سخنگوي وزارت خارجه گفت: آنهايي كه اصرار دارند در زمان فعلي به تركيه سفر كنند ترجيحا بيشتر از ناوگان هوايي استفاده كنند تا از مرزهاي زميني. اميدواريم كه با درايت و مديريتي كه دولت تركيه بايد داشته باشد اين مسائل تكرار نشود و شأن و منزلت ايرانيان در تمامي مرزها رعايت شود.
گزيده‌اي از مهم‌ترين سخنان قاسمي در اين نشست به شرح زير است:
  سعودي‌ها خزانه خود را براي گرفتن چند خط موضع عليه ايران خالي نكنند.
مذاكرات حج روند مثبتي داشته و درخصوص برقراري يك مكانيسمي براي داشتن امكانات و سازوكارهاي كنسولي در ايام حج مورد مذاكره قرار گرفته است.
 روابط ايران و عربستان امر و مقوله‌اي جدا از بحث حج است.
به امريكايي‌ها توصيه مي‌كنم كه نگاه واقع‌بينانه‌اي به منطقه داشته باشند و در هر حوزه‌اي ورود نكرده و مسائل منطقه را به عهده خود مردم منطقه بگذارند چراكه مردم منطقه خود بهتر مي‌توانند مسائل‌شان را حل كنند.
 (درخصوص انعكاس نادرست سخنان ظريف): نكاتي كه آقاي ظريف مطرح كرد به اين شكلي نبود كه در برخي رسانه‌ها بازنشر شد. از ايشان درباره آينده سوال شد و پاسخ ايشان نيز اين بود كه اظهارنظر در اين موارد زود است و صحبت درباره اين موضوع را به بعد از انتخابات موكول كرده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون