• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

خبر

فاز نهايي عمليات آزادسازي موصل آغاز شده است

روزنامه انگليسي گاردين از آغاز فاز نهايي عمليات آزادسازي موصل و ورود نيروهاي عراقي به مراكز تجمع تروريست‌هاي داعش خبر داد. به گزارش ايسنا، روزنامه گاردين گزارش داد كه پس از گذشت سه هفته از آغاز مرحله نهايي عمليات بازپس‌گيري موصل، نيروهاي عراقي وارد بيشتر مناطقي كه تروريست‌هاي داعش در آنجا مستقر هستند، شده‌اند. همچنين اين روزنامه نوشت كه درگيري‌ها در تعطيلات آخر هفته در اين شهر به ويژه در آخرين مقرهاي داعش در عراق تشديد شد. گاردين به نقل از يك فرمانده نظامي عراقي گزارش داد كه اين رويارويي‌ها از دشوارترين درگيري‌ها به شمار مي‌آيد و پيروزي بدون تلفات سنگين و كشتارها دشوار خواهد بود.  همچنين روز گذشته يك مسوول در بخش اطلاع‌رساني نظامي عراق روز گذشته اعلام كرد، نيروهاي عراقي بر پل آزادي در شهر موصل تسلط يافتند. اين مسوول افزود: نيروهاي عراقي با حمايت امريكا بر اين پل مسلط شدند و اين پل به مركز شهر منتهي مي‌شود كه از جنوب تحت كنترل داعش است. پل آزادي، دومين پل موصل است كه توسط نيروهاي امنيتي عراقي امن شده است. قبلا نيز يك پل در جنوب در پي عمليات در بخش غربي در ۱۹ فوريه امن شده بود. پنج پل موصل كه روي رود دجله قرار دارند، منهدم شده‌اند اما تسلط بر اين پل‌ها و تعمير آنها حمله به داعش را تسهيل خواهد بخشيد. همچنين فرماندهي عمليات نينوا روز گذشته اعلام كرد، نيروهاي عراقي محله الصمود در غرب موصل را كاملا آزاد كردند. عبدالامير يارالله، فرمانده اين عمليات گفت: نيروهاي سازمان مبارزه با تروريسم اين محله را كاملا آزاد كرده و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌هاي آن به اهتزاز درآوردند.

 

كردهاي سوريه: منبج تحت حمايت ائتلاف امريكايي است

روز گذشته شبه‌نظاميان كرد سوريه اعلام كردند، اداره فعلي شهر منبج تحت حمايت نيروهاي ائتلاف بين‌المللي باقي خواهد ماند و توافق بين‌المللي كه حاصل شده در خصوص حضور نيروهاي ارتش سوريه تنها در شمال غرب العريمه و جنوب الخفسه است. فرماندهي كل شوراي نظامي منبج در بيانيه‌اي اعلام كرد، منبج و حومه آن تحت حمايت نيروهاي شوراي نظامي و تحت نظارت بين‌المللي و حمايت آن است و ما به هيچ نيروي ديگري اجازه ورود به اين منطقه را نمي‌دهيم. شوراي نظامي منبج و ائتلاف بين‌المللي كساني هستند كه در آزادسازي شهر از دست داعش همكاري كردند. در اين بيانيه آمده است، متن توافق صورت گرفته تنها مربوط به مناطق العريمه و خط تماس با نيروهاي وابسته به سپر فرات است. به گزارش ايسنا، همچنين شوراي نظامي منبج اعلام كرد، منبج سوريه هدف علني عمليات مورد حمايت تركيه در شمال سوريه است كه تحت حمايت افراد مسلح محلي هم‌پيمان كردها و نيروهاي ائتلاف بين‌المللي ضد داعش است. اين شورا افزود، از زمان بازپس‌گيري شهر از سال گذشته ميلادي از سوي نيروهاي دموكراتيك سوريه و نيروهاي ائتلاف اين شهر در كنترل شوراست. اين شورا ادامه داد: ما در شوراي نظامي منبج و اطراف آن بار ديگر تاكيد مي‌كنيم كه منبج و اطراف آن تحت حمايت نيروهاي شوراي نظامي منبج و نظارت ائتلاف بين‌المللي و حمايت آن است. در بيانيه قبلي شبه نظاميان كرد اشاره شده بود كه شورا با طرف روسي در زمينه تحويل روستاهاي واقع در خط تماس با نيروهاي سپر فرات و مناطق هم‌جوار منطقه الباب از بخش غربي منبج به نيروهاي گارد دولت سوريه توافق كرده و ماموريت حمايت از حد فاصل بين نيروهاي شوراي نظامي منبج و مناطق تحت تسلط ارتش تركيه و سپر فرات برعهده ارتش خواهد بود. البته قبلا نيز منابع موثق اعلام كرده بودند كه نيروهاي امريكايي فعال در صفوف ائتلاف بين‌المللي و تجهيزات‌شان در اطراف منبج و مناطق تحت تسلط شوراي نظامي منبج در حومه شمال شرقي حلب مستقر شده‌اند. اين در حالي است كه يك منبع عاليرتبه در شوراي نظامي منبج به اسپوتنيك گفت: شش روستا در غرب منبج به ارتش سوريه واگذار شده است. وي در عين حال گفت: نيروهاي امريكايي در سطح گسترده تجهيزات و سلاح را به شمال شهر منتقل كرده‌اند.


اف‌بي‌آي عليه ترامپ
مدير اف‌بي‌آي از وزارت دادگستري امريكا خواسته علنا اتهامات جنجالي و بي‌اساس ترامپ مبني بر اينكه اوباما در جريان كارزار انتخاباتي اخير امريكا مكالمات او را شنود كرده، رد كند. وزارت دادگستري امريكا هنوز اظهارنظري نكرده است. مشاوران ترامپ با جديت تقلا مي‌كنند تا عواقت اتهام‌زني ترامپ را كه خودشان اذعان كردند هنوز اثبات نشده و از كنگره خواستند تا آن را بررسي كند، به حداقل برسانند. شون اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد با اشاره به «گزارش‌هاي نامشخصي از تحقيقاتي با انگيزه سياسي» گفت: ترامپ از كنگره خواسته اين مساله را بررسي كند كه آيا «قوه مجريه از اختيارات تحقيقي خود در ۲۰۱۶ سوءاستفاده كرده است يا خير.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون