• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

قلب اداري موصل در سيطره ارتش عراق

حيدرالعبادي با سربازان هموطن پس از پيروزي ديدار كرد

گروه جهان| گام به گام به پيروزي نزديك‌تر شده‌اند. چهارماه پس از روزهايي كه ارتش عراق اعلام كرد تلاش براي آزادسازي موصل را آغاز خواهد كرد، روز گذشته نيروهاي ارتش اين كشور توانستند نفوذ زميني بيشتري به غرب موصل را تجربه كنند و ساختمان‌هايي را به سيطره خود درآورند كه داعش از آنها براي برگزاري ديدارهاي اين گروه در سطح سران استفاده مي‌كرد. درلحظه تنظيم اين خبر نيروهاي داعش به مسجد نوري بزرگ نزديك‌تر شده‌اند. مسجدي كه در آن دو سال پيش داعش براي نخستين‌بار خليفه‌گري خود را اعلام كرد. در ادامه پيشروي نيروهاي عراقي در غرب موصل، ساختمان استانداري نينوا، بانك مركزي و موزه موصل آزاد شدند. عمليات آزادسازي اين منطقه ابتدا با مقاومت‌هاي بسياري روبه رو شد اما در نهايت در غروب روز سه شنبه آزادسازي صورت گرفت. پس از آزادسازي اين منطقه، حيدرالعبادي نخست وزير عراق كه بخش اعظمي از اعتبار خود را بر سر مساله آزادسازي موصل گذاشته بود در اين شهر حضور يافت و به سربازان عراقي بابت اين پيروزي تبريك گفت.
درحالي كه نيروهاي عراقي در چندماه گذشته موفقيت‌هاي زيادي را به دست آورده‌اند اما پيش‌بيني مي‌شود كه درچند روز آينده پيشروي‌هاي آنها به كندي صورت بگيرد و سخت‌ترين منطقه براي آزادسازي هم 5 كيلومتري شمال شهر باشد چرا كه نيروهاي اطلاعاتي مي‌گويند داعش در اين منطقه تونل‌هاي بي‌شمار و موانع زميني را ساخته است كه پيشروي را سخت مي‌كند. حتي برخي از منابع مي‌گويند كه اين مساله مي‌تواند منجر به طولاني‌تر شدن بقاي داعش در اين منطقه شود و در نتيجه عمليات موصل تا ابتداي تابستان به درازا بينجامد.
سخنگوي نيروهاي واكنش سريع عراقي مي‌گويند كه توانسته‌اند تروريست‌هاي داعش را از ساختمان اصلي دولتي موصل كه آخرين مقر اصلي آنها در عراق است، بيرون برانند. برخي از ناظران مي‌گويند كه بازپس‌گيري اين ساختمان‌هاي دولتي به معناي نهايي شدن ۸۰ درصد از عمليات در غرب موصل است. نكته قابل توجه در اين عمليات آزادسازي اين است كه نيروهاي عراقي بدون هيچ خسارتي ساختمان استانداري را آزاد كردند و به گفته فرمانده يگان پنجم پليس فدرال عمليات آزادسازي ساختمان استانداري نينوا چهار ساعت طول كشيد و مشخص بود كه داعش از اين عمليات غافلگير شده است. درحالي كه برخي از آوارگان عراقي شروع به بازگشت به مناطق آزاد شده كرده‌اند اما برخي از منابع مي‌گويند كه هر لحظه بر تعداد آوارگان عراقي ناشي از عمليات موصل افزوده مي‌شود.
زماني كه نيروهاي امريكايي در 17 اكتبر براي پشتيباني از نيروهاي عراقي در موصل وارد عمل شدند، پيش بيني مي‌شد كه حدود 6 هزار جنگجوي داعش در موصل هستند. از آن تاريخ تاكنون چندهزار شبه نظامي كشته شده‌اند كه البته اكثر آنها در بخش شرقي رودخانه مستقر بودند و اين بخش نيز در اوايل فوريه پس از 100 روز جنگ آزاد شده بود. هرچند كه ناظران محلي مي‌گويند هنوز به راحتي نمي‌توان از شكست داعش سخن گفت اما شكست‌هاي اين گروه در اين منطقه به مراحل حساس رسيده است. بانك مركزي كه به عنوان محلي براي جداسازي ماليات‌ها از ساير وجوه نقد استفاده مي‌شد و همچنين ساختمان استانداري كه از اهميت فوق‌العاده‌اي براي اين گروه براي فرماندهي عمليات‌هايش برخوردار بود نيز از دست داعش خارج شده است. درحالي كه در هفته‌هاي اوليه گفته مي‌شد نيروهاي امريكايي تنها در عمليات‌هاي هوايي حضور دارند اما اكنون منابع محلي مي‌گويند كه نيروهاي يگان‌هاي ويژه امريكا در موصل فعال هستند و بعضا با نيروهاي داعش نيز در نبرد تن به تن بوده‌اند. علاوه بر نيروهاي امريكايي، نيروهاي انگليسي نيز حضور فعالي در عمليات عليه داعش در عراق دارند و در اربيل حضور دارند.
از موصل به رقه برويد
داعش از حفظ موصل نااميد شده و به گواه منابع محلي در اين شهر دستور عقب‌نشيني فوري فرماندهان «ارتش خلافت» خودخوانده را از شهر موصل به شهر رقه سوريه صادر كرده است. اين منابع اعلام كردند: اين دستورات از سوي فرماندهي نظامي داعش در رقه براي بقيه فرماندهان در استان نينوا صادر شده و از آنها خواسته شده تا مقرهاي‌شان را هرچه سريع‌تر تخليه و به آتش بكشند و اعضاي‌شان را گردهم آورده و عقب‌نشيني كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون