• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3767 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ اسفند

ناصري: آقاي روحاني بايد تك‌نفره به ميدان بيايد

عبدالله ناصري، عضو شوراي مشورتي رييس دولت اصلاحات تاكيد دارد نامزد پوششي ايده‌اي فانتزي است كه مي‌تواند حتي به ضرر حسن روحاني تمام شود. به اعتقاد اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در عرصه رقابت سياسي همه كنشگران بايد مخاطبان خود را غافلگير كنند نه آن‌كه ايده‌اي كه بخشي از جامعه آن را فهم كرده بخواهد در دستوركار يك كنشگر يا جريان سياسي قرار بگيرد. به گفته ناصري وقتي با وجود همه انتقادها به دولت يازدهم گفته مي‌شود نامزد نهايي جريان اصلاحات آقاي روحاني است پس طرح ايده نامزد پوششي مي‌تواند جايگاه او را در انتخابات تضعيف كند. آقاي روحاني بايد با چنگ و دندان موقعيت خود را در جايگاه رياست‌جمهوري حفظ كند تا كارهاي نيمه‌تمام را به پايان برساند به ويژه آثار برجام را به ذايقه مردم بچشاند. چكيده اظهارات ناصري در گفت‌وگو با نامه نيوز به شرح زير است:
  همان كساني كه سال 92 به او راي دادند اما سال 96 هم به او راي مي‌دهند تا بتوانند يك ارزيابي روشني از عملكرد آقاي روحاني به دست آورند چون شخصيت‌هايي در قد و قامت رييس‌جمهور مستقر اساسا در دوره دوم ارزيابي مي‌شوند.
  معتقدم حتي اگر شوراي نگهبان به جمع بندي ردصلاحيت آقاي روحاني برسد رهبري نظام اجازه نخواهد داد بنا به دلايل حساس ملي و بين‌المللي رييس‌جمهور مستقر ردصلاحيت شود. برخي دوستان مي‌گويند آقاي هاشمي ردصلاحيت شد و احتمال تكرار اين اتفاق براي آقاي روحاني نيز وجود دارد اما آقاي هاشمي رييس‌جمهور مستقر نبود. اگر نامزد پوششي قدر باشد طبيعتا بخشي از افكارعمومي پايگاه اجتماعي جناح اصلاحات و اعتدال را به خود جلب مي‌كند - چون هم او و هم آقاي روحاني يك گفتمان سياسي را نمايندگي مي‌كنند- روز آخر كه كنار بكشد هيچ دليلي ندارد با دادن يك بيانيه حاميانش به سمت آقاي روحاني بروند، كما اينكه اين اتفاق در سال 84 تجربه شد، آقايان كروبي، معين و مهرعليزاده در دور دوم از آقاي هاشمي حمايت كردند اما خيلي از راي‌دهندگان به آنها در دور دوم انتخابات به آقاي هاشمي راي ندادند.
  دوستان مي‌گويند نامزد پوششي كمك حال آقاي روحاني مي‌شود اما كسي كه چهار سال تجربه رياست‌جمهوري دارد، خودش مي‌گويد حقوقدان است و بيش از 20 سال در شوراي‌عالي امنيت ملي بوده بايد اينقدر توانمند باشد كه مقابل يك لشكر نامزد هم بايستد و از خود دفاع كند.
  آقاي روحاني بايد تك نفره به ميدان بيايد و عقبه تشكيلاتي‌اش كاملا او را براي مواجهه با رقبايش مجهز كند.
  آقاي روحاني ضمن آنكه اعتماد به نفس بالايي دارد بايد به چند نكته اشاره كند؛ نخست واقعيت‌هاي ساختاري كشور را بيان كند. رييس‌جمهور در قانون اساسي نفر دوم است اما الزاما وقتي كسي در اين مسووليت قرار مي‌گيرد قدرت دوم را ندارد چون خيلي از اختيارات از روي دوش او برداشته شده است و ديگر رسيدگي به خيلي از مسائل در توان او نيست. اين نكته را بايد روشن براي مردم شرح دهد. آن مسائلي كه در اختيار قوه مجريه بوده و مديرانش مي‌توانستند كارهايي انجام دهند و نكردند صادقانه بايد با مردم در ميان بگذارد و عذرخواهي كند و قول دهد كه در دور دوم اين ضرورت‌ها را در حوزه اجرا مدنظر خواهد داشت و به آنها عمل خواهد كرد.
  نامزد پوششي سرخود كه تصميم براي ورود به عرصه انتخابات نمي‌گيرد بلكه با تصميم شخص آقاي روحاني يا نظر تشكيلاتي و جرياني در انتخابات رياست‌جمهوري نام‌نويسي خواهد كرد و آنها نيز حواس شان جمع است بنابراين نامزد در سايه، الهه راستگو نمي‌شود مگر در يك صورت و آن اينكه بخش‌هاي قدرتمند حاكميت بخواهند با او وارد گفت‌وگوهاي ويژه شوند.
  در مجموع تصميم‌گيري درباره معرفي نامزد پوششي به عهده آقاي روحاني گذاشته شد و پيش‌بيني من اين است كه او تصميمي براي معرفي نامزد در سايه نخواهد گرفت. در مجموع تصميم هرچه باشد احزاب اصلاح‌طلب، شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاحات و حاميان دولت از اين نظر حمايت خواهند كرد. نهايتا معتقدم وضعيت آقاي روحاني براي سال 96 سخت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون