• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

خبر كوتاه

5/5 ميليارد دلار جذب سرمايه‌گذاري خارجي

معاون وزير صنعت با اشاره به اينكه پس از برجام 46/5 ميليارد دلار جذب سرمايه‌گذاري خارجي تصويب شده است، گفت: در سه سال و نيم اخير بخش صنعت و معدن با سرمايه‌گذاري خارجي بيش از ۸ ميليارد دلار روبه رو بود. محسن صالحي‌نيا در پاسخ به اين پرسش كه بخش توليد كشور ظرف چند سال اخير تا چه ميزان موفق به جذب سرمايه‌گذاري خارجي شده است، اظهار داشت: پس از برجام گشايش‌هاي خوبي در عرصه بين‌المللي در بخش صنعت، معدن و تجارت انجام شد به نحوي كه 64 پروژه با سرمايه‌گذاري خارجي با حجم سرمايه‌گذاري 46/5 ميليارد دلار در هيات سرمايه‌گذاري خارجي تصويب شده است. وي با بيان اينكه 61 درصد از نظر تعداد و 47 درصد از نظر حجم سرمايه‌گذاري كل طرح‌هاي مصوب سرمايه‌گذاري خارجي در تمام بخش‌هاي اقتصادي كشور بوده است، افزود: اين حجم سرمايه‌گذاري در حالي انجام شده كه در ايران در كل سال 2015 در تمامي بخش‌ها 2 ميليارد و و 50 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي داشتيم. معاون وزير صنعت تصريح كرد: در سه سال و نيم اخير، 159 طرح در بخش صنعت و معدن با سرمايه‌گذاري خارجي بيش از 8 ميليارد دلار و با برآورد اشتغالزايي 21 هزار و 400 نفر به تصويب رسيده است كه از اين تعداد 68 طرح به بهره‌برداري رسيده و 91 پروژه آن در مراحل اجرايي است. كشورهاي عمده سرمايه‌گذار در دوران پسابرجام عمدتا كشورهاي اروپايي از جمله اسپانيا، آلمان و ايتاليا بوده‌اند.


فارغ‌التحصيلان بازاريابي كنند
مديرعامل بنياد توسعه كارآفريني و تعاون استان تهران از جوانان جوياي كار خواست تا براي ايجاد شغل منتظر اقدام دولت نمانند و خودشان كسب و كار مورد علاقه‌شان را راه‌اندازي كنند. اميد شنعه، اظهار كرد: اشتغال بخشي از فرآيند اقتصاد كشور است و تا زماني كه اهداف رشد اقتصادي محقق نشود نمي‌توان اشتغالزايي كرد. وي با اشاره به بالا بودن آمار بيكاري در رشته‌هاي علوم انساني خاطرنشان كرد: در حالي كه ايجاد شغل براي فارغ‌التحصيلان رشته علوم انساني هزينه‌اي ندارد متاسفانه بسياري از تحصيلكردگان اين رشته بيكارند و فضاي كسب و كار آن مساعد نيست. براي ايجاد يك شغل دست‌كم ۳۰ ميليون تومان نياز است در صورتي كه در حوزه علوم انساني سرانه ايجاد اشتغال پايين‌تر است و ايجاد شغل خيلي هزينه‌بر نيست.  مديرعامل بنياد توسعه كارآفريني و تعاون استان تهران تعبير كارجويان از اشتغال را پشت ميزنشيني عنوان كرد و گفت: بسياري از جويندگان كار و فارغ‌التحصيلان، پست‌هاي دولتي و كارمندي را شغل مي‌دانند و به پشت ميزنشيني علاقه دارند در حالي كه اگر فرد در سن جواني كه توانايي اجرايي و ريسك‌پذيري بالايي دارد از فرصت جواني استفاده نكند و وارد شغلي نشود به تدريج انرژي او از بين رفته و ديگر قادر به انجام كاري نيست.


تبليغ كالاي خارجي در كشور شرم‌آور است
 وزير صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از تبليغ كالاهاي خارجي در اتوبوس‌هاي شهري، گفت: تقريبا مشابه همه كالاهاي خارجي در كشور توليد مي‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده با بيان اينكه اشتغال مهم‌ترين بحث در امور اقتصادي است، گفت: با وجود جوانان تحصيلكرده مساله اشتغال جز با اعتماد به نيروهاي جوان و مستعد كشور حل نمي‌شود. وي با انتقاد از تبليغ اجناس خارجي روي اتوبوس‌هاي درون‌شهري، افزود: شرم آور است كه از طرفي خواهان كار و ايجاد اشتغال براي جوانان هستيم و از طرف ديگر اتوبوس‌هاي ما تبليغ كالاي خارجي را انجام مي‌دهند. البته اين مساله در تلويزيون ما كه ملي است قطع شد چرا كه طي چندين جلسه اين مساله را مطرح كرديم و آنها هم رعايت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون