• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3771 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۶ اسفند

تور آسيايي وزيرامورخارجه امريكا آغاز شد

تيلرسون و مهار كره‌شمالي با استفاده از مدل اوباما براي ايران

گروه جهان

ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا از روز گذشته سفر و تور آسيايي خود را آغاز كرد. اين سفر در حالي كليد خورده است كه به گزارش سي‌ان‌ان، وي تعداد زيادي خبرنگار را با خود به همراه نبرده و با يك هواپيماي 26 نفره وارد ژاپن شد. سفر چهار روزه وزير خارجه امريكا به چين، كره جنوبي و ژاپن شامل ديدارهاي وي با وزراي خارجه و كارشناسان ارشد وزارت خارجه اين كشورها مي‌شود. رسانه‌هاي امريكايي ادعا كرده‌اند كه انتظار دستاورد فاحشي را از اين سفر ندارند.
تابناك در گزارشي درباره اين سفر مي‌نويسد: ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا، سفر و تور آسيايي خود را با دو هدف اساسي آغاز كرد: اول ارايه يك رويكرد جديد در قبال تهديدهاي اخير و بعضا هسته‌اي كره‌شمالي و دوم آرام كردن خشم چين از تلاش‌هاي اخير امريكا در اين راستا مبتني بر مدلي كه اوباما براي رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران در دستور كار قرار داد. تيلرسون كه روز گذشته به توكيو رسيده و پس از آن نيز به سئول و پكن سفر خواهد كرد، همچنين به دنبال ايجاد زمينه‌هاي لازم براي ديدار ترامپ با رييس‌جمهور چين در ماه آوريل است. با اين حال به نظر مي‌رسد كه دستور كار اصلي تيلرسون در اين تور آسيايي به زنده كردن دوباره يك رهيافت بين‌المللي براي مهار و مقابله با كره‌شمالي باشد. آن هم بعد از آنكه كيم جونگ اون، اخيرا تلاش‌هاي خود براي افزايش توان و ظرفيت نظامي و هسته‌اي كره‌شمالي را به‌شدت افزايش داده است.
تيلرسون در پي آن است كه به همكاران و متحدان آسيايي ايالات متحده نشان دهد كه موشك‌هاي بالستيكي كه اخيرا كره‌شمالي آزمايش كرده و توان هدف قرار دادن لندن و لس آنجلس و همچنين سئول و توكيو را دارند، نيازمند آن است كه استراتژي‌هاي منطقه‌اي فعلي تا حد زيادي بازبيني شده و توسعه يابد.
تيلرسون در پي آن است كه با همكاري متحدان منطقه‌اي امريكا در آسيا يك كمپين وسيع و گسترده بين‌المللي مشابه آنچه دولت اوباما عليه ايران شكل داده بود براي مقابله با كره‌شمالي ايجاد كند و ايران را در اين زمينه مدلي قابل قبول ديده است. اين موضوعي است كه يكي از مقامات ارشد امريكايي ـ كه از محتواي سفر تيلرسون آگاه است ـ به خبرگزاري CNN بيان كرده.
كليدي‌ترين موضوع در اين كمپين، همراه كردن چين و البته كشورهاي اروپايي است. يكي از مقامات ارشد امريكايي ديگر در اين رابطه بيان كرده است: تيلرسون به دنبال يك نگاه عميق و تازه به رهيافت‌ها و سياست‌ها در قبال كره‌شمالي است. در اين راه موضوع مهم همكاري با چين و ساير شركاي امريكا در منطقه است؛ اما در حالي كه كره‌شمالي اخيرا اقدام به آزمايش موشك‌هاي بالستيك كرده است، اين تهديد، ديگر يك تهديد منطقه‌اي صرف نيست و تهديد جهاني به شمار مي‌آيد. نكته جالب آنكه سفر تيلرسون در حالي است كه دونالد ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي خود، توافق هسته‌اي با ايران را مورد انتقاد قرار داده بود و بعد از آن نيز دولت وي، همواره رويكردهاي چند جانبه گرايانه در قبال توافق هسته‌اي با ايران را به باد انتقاد گرفته بود. اكنون انتقادات قبلي از رويكردهاي دولت اوباما به ايران، اين پرسش را ايجاد كرده كه آيا ركس تيلرسون در سفر آسيايي خود، خواهد توانست از مدل توافق هسته‌اي با ايران براي كره‌شمالي ـ آن هم در دوره دونالد ترامپ، كه ژنرال‌ها معمولا حرف اول را در كابينه مي‌زنند ـ استفاده كند يا نه؟در اين ميان، كار سخت تيلرسون بازمي‌گردد به اينكه تا چه حد بتواند چين را با اين مدل و كمپين بين‌المللي عليه كره‌شمالي همراه سازد، به ويژه آنكه تنش‌ها بر سر درياي جنوبي چين بين پكن و واشنگتن افزايش يافته است. قبل از اين، تيلرسون به شكلي موفقيت‌آميز توانسته است زمينه‌هاي لازم براي اين موضوع را فراهم كند و با ابراز تعهد امريكا در قبال سياست چين واحد تا حد زيادي اطمينان و اعتماد مقامات پكن را جلب كند.
با اين حال، تيلرسون راه سختي براي متقاعد كردن چين به همراهي با مدل جديد مهار كره‌شمالي دارد. براي مدت‌ها اكنون چين در پي آن است كه موضوع كره‌شمالي را موضوع منطقه‌اي مطرح كند كه بايد با يك مذاكره شش جانبه، ميان چين، امريكا، روسيه، كره جنوبي، ژاپن و خود كره‌شمالي حل و فصل
شود.
تيلرسون بر آن است كه موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما كه به زودي كره‌شمالي آنها را تكميل خواهد كرد، همه جهان و به ويژه غرب را تهديد مي‌كند و نه فقط منطقه را و اين موضوع ضرورت حضور اروپا در اين كمپين را به ميان مي‌كشد. در حالي كه سياست تيلرسون در اين تور آسيايي تدوين خواهد شد، مقامات امريكايي مي‌گويند، مدل مورد استفاده تيلرسون، مدلي كاملا مبتني بر مدل اوباما براي ايران است كه شامل تلاش‌هاي همه‌جانبه و بين‌المللي براي انزواي ديپلماتيك، اقتصادي و همچنين معيارهاي نظامي مشترك عليه كره‌شمالي خواهد بود. همچنين اين مدل فشار زيادي به چين براي استفاده از تاثير و نفوذ خود بر كره‌شمالي خواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون