• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3773 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين

رهبر معظم انقلاب در اجتماع زايران و مجاوران حرم مطهر رضوی:

هیچ‌گاه نمی‌گویم مردم به چه کسی رای بدهند یا ندهند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر نخستين روز سال نو، در اجتماع عظيم و پرشور زايران و مجاوران حرم رضوي (ع) با تجليل از وحدت و پايبندي ملت به ارزش‌هاي انقلاب و دلبستگي مردم به مباني و عرصه‌هاي ديني، «مسائل معيشتي و اقتصادي» و «انتخابات» ارديبهشت ماه را دو موضوع مهم سال جديد خواندند و با تاكيد بر ضرورت حل همه مشكلات كشور در سايه «مديريت‌هاي متدين، انقلابي، كارآمد و پر انگيزه»، افزودند: تمركز مسوولان بر توليد داخلي و مطالبه‌گري ملت در اين زمينه موجب حل مشكلات فراوان به ويژه «بيكاري جوانان» خواهد شد و ملت عزيز ايران در سال جديد در تحقق خواست اصلي و مهم اينجانب يعني حضور پرشور همه واجدان شرايط در انتخابات، بر عزت و اقتدار و آبروي ايران خواهد افزود و با درخشش واقعي در انتخابات، شكوه خود را به رخ دشمنان خواهد كشيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سال ۹۶ را سالي مهم براي كشور از لحاظ نياز به تحرك اقتصادي و همچنين در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا دانستند و قبل از ورود به اين دو مقوله مهم، در يك ارزيابي كلي از وضعيت كشور در سال ۹۵ گفتند: در اين سال اگرچه كشور دچار مشكلات اقتصادي بود اما ملت ايران خوش درخشيد. ايشان، «پايبندي و دلبستگي مردم به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي» و «پايبندي به مسائل ايماني و ديني» را دو شاخص مهم در ارزيابي حركت ملت خواندند و افزودند: همت بلند مردم در حضور پرشور در راهپيمايي ۲۲ بهمن و مراسم‌هاي ديني در سال ۹۵ بيش از هميشه و فارغ از سلايق گوناگون سياسي بود و سمت و سوي انقلابي و ديني حركت ملت ايران را به رُخ دوست و دشمن كشيد. ايشان، «وحدت ملي» در سال ۹۵را نشان‌دهنده همبستگي در مسائل اساسي با وجود اختلاف نظرها در مسائل سياسي و فرعي دانستند و گفتند: مردم ايران در مسير انقلاب و نظام اسلامي همسو و هم‌جهت هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، جان‌باختن آتش‌نشانان عزيز و فداكار را از جمله حوادث تلخ در سال قبل برشمردند و خاطرنشان كردند: حوادث تلخ هميشه وجود دارد، اما مهم، وجود اراده مژده‌بخش و رو به پيشرفت در مردم است و نياز به اين اراده و اتحاد ملي، در سال جديد نيز همچنان وجود دارد. رهبر انقلاب اسلامي سپس به مساله اساسي و اولويت اول كشور يعني اقتصاد اشاره كردند و با تاكيد بر اينكه هدف دشمن، فشار اقتصادي بر مردم ايران با هدف دلسرد و دلزده كردن آنان از نظام اسلامي است، افزودند: البته دشمن نادان و بي‌ايمان، در طول سال‌هاي طولاني به‌دنبال جدا كردن ملت از نظام اسلامي بوده است اما تاكنون موفق نشده و پس از اين نيز موفق نخواهد شد. ايشان، وظيفه همه به‌ويژه مسوولان در قبال اين طراحي را بسيار مهم دانستند و در تبيين نقشه تبليغاتي دشمن، گفتند: دشمن در تبليغات وسيع خود به‌دنبال نسبت دادن كمبودهاي معيشتي و اقتصادي به نظام جمهوري اسلامي است تا اينگونه وانمود كند كه نظام اسلامي قادر به حل مشكلات و گره‌گشايي از زندگي مردم نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقايسه خدمات برجسته و چشمگير زيرساختي جمهوري اسلامي به مردم در مقايسه با دوران طاغوت را نشان‌دهنده خلاف واقع بودن تبليغات كينه‌توزانه خواندند و افزودند: نظام اسلامي توانسته است با وجود فشار همه‌جانبه اقتصادي و تحريم دشمنان، خدمات بزرگ و ارزشمندي را تقديم مردم كند. ايشان در بيان بخشي از فهرست طولاني و پرافتخار خدمات جمهوري اسلامي، به توسعه چشمگير زيرساخت‌هاي كشور در مقايسه با قبل از انقلاب اسلامي اشاره كردند و گفتند: «افزايش شش برابري راه‌هاي كشور»، «۲۰ برابر شدن ظرفيت بنادر»، «۳۰ برابر شدن سدهاي مخزني»، «افزايش توليد برق به ۱۴ برابر ميزان قبل از انقلاب»، «افزايش ۳۰ برابري توليد محصولات پتروشيمي و ۱۵ برابري محصولات فولادي»، تنها بخشي از پيشرفت‌هاي زيرساختي لازم براي تحرك و پيشرفت اقتصادي كشور است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «۲۵ برابر شدن تعداد دانشجويان در مقايسه با ابتداي انقلاب اسلامي»، «افزايش ۱۶ برابري توليد مقالات علمي»، «آمارهاي درخشان در خدمات‌رساني و آبادي روستاها» و «پيشرفت‌هاي خيره‌كننده دفاعي را كه موجب خشم و نگراني دشمنان است»، بخش ديگري از فهرست خدمات چشمگير به مردم خواندند و افزودند: همه اينها هنر نظام اسلامي است، البته پيشرفت‌ها متوقف نخواهد شد و كارهاي مورد انتظار بايد مطابق سياست‌هاي كلي نظام انجام شوند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به وجود برخي ضعف‌ها در كنار خدمات درخشان انجام‌شده، خاطرنشان كردند: اين ضعف‌ها مربوط به مديريت‌ها و كمبودها و ناتواني‌هاي برخي مديران است نه حركت عمومي نظام اسلامي.
ايشان به يك اصل و تجربه اساسي اشاره كردند و افزودند: در طول انقلاب اسلامي، هرگاه مديريت انقلابي، فعال و پر تحرك داشتيم، كارها پيش رفته است و هر جا مديريت‌هاي ضعيف، بي‌حال، نااميد، غير انقلابي و بي‌تحرك داشتيم، كارها متوقف يا منحرف شده است، بنابراين بايد مديران، افرادي باانگيزه‌تر و كارآمدتر باشند و تلاش بيشتري انجام دهند و به حول و قوه الهي اينگونه نيز خواهد شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: مشكل غيرقابل‌حلي در كشور وجود ندارد و اگر مديريت در بخش‌هاي مختلف «متدين، انقلابي و كارآمد» باشد، همه مشكلات حل خواهد شد. نكته ديگري كه رهبر انقلاب اسلامي قبل از ورود به بحث اصلي خود درخصوص مسائل اقتصادي كشور و چگونگي حل آنها از طريق توليد داخلي و ايجاد اشتغال، بيان كردند، موضوع ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي بالفعل و بالقوه كشور بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي انساني و طبيعي كشور را بسيار بالا دانستند و به عنوان نمونه به برخي از اين ظرفيت‌هاي كم نظير اشاره كردند. ايشان افزودند: كشور از لحاظ نيروي انساني داراي 5 ميليون دانشجو، 10 ميليون دانش‌آموخته دانشگاهي و ۳۳ ميليون نيروي كار جوان است كه اين، يك ثروت عظيم است.
رهبر انقلاب اسلامي، ايران را از لحاظ منابع طبيعي نيز پيشرفته و ثروتمند خواندند و خاطرنشان كردند: در حالي كه جمعيت ايران يك صدم جمعيت دنيا است اما كشور، در همه منابع طبيعي، سهمي بيش از يك صدم دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به رتبه اول ايران در مجموع ذخاير نفت و گاز در دنيا و همچنين رتبه اول ايران در ذخاير گازي، گفتند: علت چشم طمع هميشگي قدرت‌هاي سلطه‌گر و به ويژه امريكا به ايران، به دليل اين ثروت‌هاي طبيعي و انساني است اما آنها قطعا آرزوي سلطه مجدد بر ايران را به گور خواهند برد. ايشان بعد از بيان مباحث مقدماتي، وارد بحث اصلي مربوط به مسائل اقتصادي كشور شدند و با طرح اين سوال كه نظام اسلامي دنبال چه هدف و جايگاهي براي كشور و ملت ايران است، در پاسخ گفتند: نظام اسلامي دنبال پيشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌هاي سلطه‌گر جهاني، شكوفايي استعدادها، رهايي كشور از آسيب‌هاي اجتماعي و عزت و امنيت و اقتدار ملي است. رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: رسيدن به اين اهداف، علاوه بر اتحاد و انسجام ملي، فرهنگ انقلابي، مسوولان شجاع و فعال و پركار، نيازمند يك اقتصاد و توليد قوي و مبتني بر مديريت كارآمد و توانايي‌هاي داخلي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: چنين اقتصادي، ارزشمند شدن پول ملي، اثرگذاري بر قيمت جهاني نفت و بالا رفتن قدرت خريد مردم را در پي خواهد داشت كه نتيجه آن، امنيت و اقتدار مستمر خواهد بود.
ايشان با اشاره به اقدامات انجام گرفته از طرف قوه مجريه درخصوص اقتصاد مقاومتي، گفتند: دستگاه‌هاي مربوطه كارهاي خوبي را براي اجراي اقتصاد مقاومتي انجام دادند اما با وجود اين تلاش‌ها، اكنون خلأهاي اقتصادي بزرگي را در جامعه شاهد هستيم. رهبر انقلاب اسلامي، «بيكاري به خصوص بيكاري جوانان تحصيل كرده» و «مشكلات معيشتي مردم به ويژه طبقات ضعيف» را دو مشكل اصلي در عرصه اقتصادي برشمردند و خاطرنشان كردند: مردم از لحاظ معيشت دچار مشكل هستند و مشكلات معيشتي تبعات اجتماعي و فرهنگي را در پي دارد و دشمن نيز روي همين مسائل متمركز مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ديدگاه صاحبنظران اقتصادي كه گره اصلي مشكلات اقتصادي كشور را «ركود توليد» و «بيكاري» مي‌دانند، گفتند: در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه به صورت يك مجموعه كامل است، راه‌حل اين مشكلات بيان شده است اما بايد براي بخش‌هاي مختلف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، زمان‌بندي مشخصي انجام و در هر دوره زماني، بر بخشي از راه‌حل‌ها تمركز شود.
ايشان ضمن قدرداني از اقدامات مسوولان در زمينه اقتصاد مقاومتي، در سال ۹۵، افزودند: دولت در ابتداي سال ۹۵ موضوع كمك به واحدهاي توليدي كوچك و متوسط را در دستور كار خود قرار داد و تصميم گرفت با اختصاص 15 هزار ميليارد تومان بودجه، 20 هزار كارگاه را از ركود خارج كند كه اقداماتي، اگرچه دير هنگام، انجام گرفت اما آنچه كه مهم است نظارت و استمرار آن، براي به سرانجامِ مطلوب رسيدن كارها است. رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه اقدامات دولت براي خارج كردن واحدهاي كوچك و متوسط توليدي از ركود، پيشرفت‌هايي داشته است اما نه به آن اندازه‌اي كه براي آن هزينه شده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ترسيم وضعيت اقتصادي كشور گفتند: برخي شاخص‌هاي اقتصادي كشور خوب و برخي منفي هستند. در حالي كه شاخص تورم كاهش نشان مي‌دهد اما شاخص بيكاري افزايش يافته است و در حالي كه شاخص‌ها رشد اقتصادي را مثبت نشان مي‌دهند، اما رشد سرمايه‌گذاري منفي است و در حالي كه در بخش نفت پيشرفت داشتيم در بخش‌هايي همچون معدن و مسكن، پسرفت داشته‌ايم.
ايشان با تاكيد بر اينكه آمارهاي رسمي كشور، شرايط را به سمت حل مشكلات اقتصادي نشان نمي‌دهند، خاطرنشان كردند: در چنين شرايطي، مهم‌ترين اولويت براي حل مشكلات اقتصادي، تكيه بر «توليد ملي و توليد داخلي» است. رهبر انقلاب اسلامي هدف از بيان اين مطالب را در وهله اول، توجه دادن مسوولان كشور به اولويت‌هاي اصلي يعني «توليد ملي و توليد داخلي» و در وهله دوم «جهت دادن به مطالبه‌گري مردم» در اين خصوص دانستند و افزودند: توليد ملي يك كليدواژه است كه با رونق گرفتن آن، آثار و فوايد زيادي در جامعه به وجود مي‌آيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به برخي فوايد رونق گرفتن توليد ملي اشاره كردند و گفتند: «ايجاد اشتغال» و «كاهش بيكاري به عنوان يكي از مشكلات امروز كشور»، «شكوفايي استعدادها و ابتكار جوانان»، «صرف نشدن ارز كشور براي كالاهاي مصرفي»، «به كار افتادن پس اندازهاي پراكنده»، «جهش صادرات»، «كمرنگ شدن مسابقه به رخ كشيدن نشان‌ها و مارك‌هاي خارجي به عنوان يكي از بلاهاي بزرگ اجتماعي و اخلاقي و فرهنگي جامعه»، «از بين رفتن يا كاهش ناهنجاري‌هاي اجتماعي»، «ايجاد نشاط ملي»، و «به كار افتادن ظرفيت‌هاي معدني كشور»، از جمله آثار و فوايد مهم رونق توليد داخلي است. ايشان بعد از بيان فوايد رونق گرفتن توليد ملي، به پيش نيازهاي رونق توليد داخلي نيز اشاره و خاطرنشان كردند: توليد ملي نيازمند «نيروي انساني، سرمايه‌گذاري و ابزار كار پيشرفته» است كه برخي از اين موارد به صورت بالفعل و برخي هم به صورت بالقوه، در كشور موجود هستند. رهبر انقلاب اسلامي، ۳۳ ميليون نيروي جوان جوياي كار را كه در ميان آنها، متخصصان مهندس و داراي تحصيلات دانشگاهي هستند، نيروي انساني مورد نياز توليد خواندند و تاكيد كردند: برخلاف آنچه گفته مي‌شود كه سرمايه لازم براي توليد وجود ندارد، ما سرمايه لازم را در اختيار داريم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين چگونگي وجود سرمايه لازم براي رونق گرفتن توليد داخلي، به ايجاد صندوق توسعه ملي، اشاره كردند و افزودند: اين صندوق، براساس سياست‌هاي كلي كه چند سال قبل ابلاغ شد شكل گرفت و در سال اول تاسيس صندوق، ۲۰ درصد از درآمد نفت به اين صندوق واريز شد و در سال‌هاي بعد نيز قرار بر اين بود كه هر سال، 3 درصد بر اين 20 درصد افزوده شود كه اگر تاكنون انجام شده بود، ۳۶ درصد از درآمد نفتي به صندوق توسعه ملي واريز شده بود زيرا اين صندوق بهترين راه براي رهايي از وابستگي به درآمد نفت است. ايشان گفتند: البته در سال ۹۴، مسوولان دولتي با بيان كاهش درآمدهاي نفتي، استفاده رهبري از اختيارات خود و اضافه نشدن ۳ درصد از درآمدهاي سالانه نفتي به صندوق توسعه ملي را درخواست كردند كه با توجه به احساس ضرورت انجام اين كار از جانب مسوولان، اين اقدام صورت پذيرفت. رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: صندوق توسعه ملي و استفاده از امكانات بخش خصوصي، در واقع سرمايه لازم براي رونق گرفتن توليد هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به سومين پيش نياز رونق گرفتن توليد يعني ابزارِ كار پيشرفته اشاره كردند و گفتند: برخي مي‌گويند ما ابزار مدرن براي رونق گرفتن توليد را نداريم اما من مي‌گويم آن دانشمندان جوان ايراني كه توانستند در مدت كوتاهي، غني‌سازي اورانيوم را از ۵/۳ درصد به 20 درصد برسانند و كار بزرگي را انجام دهند و همچنين موفق به اقدامات شگرف در ساخت تجهيزات دفاعي و موشكي با وجود تحريم‌هاي سخت بين‌المللي شدند و دشمن صهيونيست را به تعجب و تحسين واداشتند، قطعا مي‌توانند در مسير ساخت ابزار پيشرفته براي توليد قدم بردارند. ايشان تاكيد كردند: اگر ما ميدان را براي جوان‌ها باز كنيم، بسياري از گره‌ها باز خواهند شد و تاكيد چندين ساله و مكرر براي همكاري دانشگاه و صنعت در همين چارچوب است كه البته در برخي بخش‌ها اقدامات خوبي انجام گرفته است.
رهبر انقلاب اسلامي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان خود خاطرنشان كردند: براي رونق گرفتن توليد ملي، سه پيش نياز اصلي يعني نيروي انساني، سرمايه و ابزار پيشرفته وجود دارند اما تحقق اين مهم، نيازمند الزامات و وظايفي است كه هم بر عهده مردم است و هم بر عهده مسوولان اجرايي، قضايي و مقننه. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قبل از بيان الزامات يك نكته را مورد تاكيد قرار دادند و گفتند: بيان اين مطالب به اين علت است كه همه بدانند ما در زمينه مسائل و مشكلات اقتصادي
بن بست نداريم و مي‌توانيم پيش برويم. ايشان به الزامات و وظايف مسوولان براي رونق گرفتن توليد داخلي اشاره كردند و افزودند: گماشتن مديران كارآمد، متعهد، با نشاط، پرانگيزه و قوي از جانب مسوولان ارشد كشور براي بخش‌هاي توليد يكي از اين الزامات است.
رهبر انقلاب اسلامي دخالت دادن مردم در توليد با استفاده از سياست‌هاي اصل ۴۴ را از ديگر الزامات برشمردند و تاكيد كردند: بايد همان‌گونه كه در جنگ، مردم با مديريت صحيح وارد صحنه دفاع مقدس شدند و جنگ به نفع كشور به پايان رسيد، در عرصه اقتصاد و توليد نيز، ميدان را براي مردم و نقش‌آفريني آنها باز كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «گسترش صادرات و طرف‌هاي صادراتي» را يكي ديگر از الزامات رونق گرفتن توليد ملي دانستند و گفتند: گزارشي كه از صادرات كشور منتشر شده نشان مي‌دهد، صادرات ما محدود به چندكشور است كه اين، برخلاف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است و حل اين مشكل نيز نيازمند تحرك مسوولان به ويژه در بخش سياست خارجي است. ايشان، «تامين امنيت سرمايه‌گذاري»، از جانب قوه قضاييه و ضابطان اين قوه و نيروهاي امنيتي، و «ثبات سياست‌ها و قوانين و حذف قوانين دست‌وپاگير» از جانب مجلس شوراي اسلامي را از ديگر الزامات رونق توليد داخل برشمردند و افزودند: در برخي سرمايه‌گذاري‌ها تبليغات به راه مي‌افتد و در صدا و سيما هم مطرح مي‌شود و مردم سرمايه‌هاي خود را به سمت آن سرمايه‌گذاري مي‌برند اما بعد از مدتي مشخص مي‌شود كه تقلبي انجام گرفته است؛ اين گونه موارد، كوتاهي‌هايي است كه در زمينه امنيت سرمايه‌گذاري انجام مي‌گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي به الزامات و وظايف مردم براي رونق توليد داخلي نيز اشاره و خاطرنشان كردند: من همواره جانب مردم و مطالبات مردمي را گرفته‌ام اما مردم هم بايد احساس مسووليت كنند و براي توليد ملي و مصرف توليد داخلي به جاي نشان‌هاي خارجي، اهميت و ارجحيت قايل باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دوري جوانان از بي‌حالي و تنبلي و به دنبال كار رفتن را از ديگر وظايف مردمي دانستند و افزودند: يكي ديگر از نكات مهم در وظايف مردم براي رونق توليد داخلي، اثبات حسن عمل و صحت عمل ايراني، از طريق صادرات اجناس و كالاهاي مرغوب و جلوگيري از توليد كالاي نامرغوب داخلي است. «جلوگيري از واردات بي‌رويه و قاچاق» هفتمين الزامي بود كه رهبر انقلاب اسلامي در تقويت توليد ملي برشمردند و تاكيد كردند: واردات كالاهايي كه در داخل به اندازه كافي توليد مي‌شوند، بايد حرام شرعي و قانوني شناخته شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي واردات كالاهاي مصرفي داراي توليد داخل همچون مواد خوراكي، پوشاك، وسايل منزل و لوازم‌التحرير را «مايه شرمندگي» در مقابل توليد‌كننده و فروشندگان خارجي اين كالاها خواندند و گفتند: برخي اجناس اساسي اگرچه در كشور توليد نمي‌شوند اما قابليت توليد را دارند، بنابراين بايد با رفع موانع و توليد آنها، از واردات‌شان به كشور جلوگيري كرد. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به آمارهاي بالايي كه در خصوص قاچاق كالا به كشور مطرح مي‌شود، برخورد قاطع و اساسي با اين پديده بسيار مخرب را در گروي مبارزه با باندهاي قاچاق دانستند و افزودند: حجم عمده قاچاق از مبادي رسمي و مناطق آزاد وارد كشور مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از كج‌فهمي در مبارزه با قاچاق و برخورد با مغازه‌داران خرد يا برخي مرزنشينان كه امرار معاش مختصري از طريق جابه‌جايي كالا دارند، افزودند: منظور از مبارزه با قاچاق اين گونه موارد نيست، بلكه بايد با باندهاي قاچاق برخورد شود. رهبر انقلاب همچنين در بخش ديگري از سخنان خود انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها را بسيار مهم خواندند و تاكيد كردند: در نظام اسلامي انتخابات يكي از دو ركن مردم‌سالاري ديني و باعث فخر ملت ايران در جهان است.
ايشان تلاش دشمنان براي ناديده گرفتن يا اتهام زدن به انتخابات ايران را نشانه اهميت اين موضوع دانستند و افزودند: انتخابات پديده‌اي اقتدارآفرين و مايه عزت و آبروي بيشتر ملت ايران است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مجذوب شدن مردم و صاحبنظران كشورهاي مختلف به ايده امام راحل عظيم‌الشأن يعني مردم‌سالاري ديني يا همان جمهوري اسلامي خاطرنشان كردند: مردم‌سالاري ديني متكي بر انتخابات است و ملت بايد واقعا در انتخابات بدرخشد. رهبر انقلاب اسلامي، شركت عمومي و حضور همه واجدان شرايط را در روز رأي‌گيري، خواسته اصلي و مهم خود اعلام و تاكيد كردند: همه وارد شوند و انتخابات پرشوري را رقم بزنند. ايشان با تاكيد بر ضرورت عمل به مرّ قانون در انتخابات، نتيجه راي ملت را هرچه باشد معتبر و قانوني خواندند و افزودند: اينجانب هيچگاه در انتخابات دخالت نمي‌كنم و نمي‌گويم مردم به چه كسي راي بدهند يا ندهند اما اگر كساني بخواهند در مقابل راي ملت بايستند و با ايجاد مزاحمت راي مردم را بشكنند، دخالت مي‌كنم و در مقابل آنها خواهم ايستاد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش برخي براي شكستن نتيجه راي مردم در انتخابات سال‌هاي ۸۸، ۸۴، ۷۶ و۹۲ افزودند: به‌جز سال ۸۸ كه برخي با اردوكشي در خيابان‌ها تلاش خود را براي برهم زدن نتيجه انتخابات علني كردند، در سال‌هاي ديگر هم بعضي درصدد شكستن آراي ملت بودند اما اينجانب ايستادم و تاكيد كردم نتيجه انتخابات هر چه باشد، بايد محقق شود. رهبر انقلاب اسلامي با دعوت از مردم براي تشخيص و حضور در انتخابات گفتند: به توفيق الهي انتخابات ارديبهشت، پرشور و فراگير خواهد بود و ان‌شاءالله نتيجه هر دو انتخابات، رضايت پروردگار را جلب خواهد كرد. ايشان در پايان سخنان‌شان تاكيد كردند: ملت ايران با برگزاري انتخاباتي خوب بار ديگر سرافراز مي‌شود و به پيش مي‌رود و دشمنان ملت همچون گذشته هيچ غلطي نمي‌توانند بكنند.
مطالبه مردم و رهبري از مسوولان تمركز بر توليد و اشتغال است
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به ‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ هجري شمسي، با تبريك ولادت حضرت فاطمه ‌زهرا سلام‌الله‌عليها و عيد نوروز به همه‌ هم‌‌ميهنان و ايرانيان به ويژه خانواده‌هاي معظم شهيدان و ايثارگران و با آرزوي سالي همراه با بركت، امنيت و رفاه براي مردم ايران و مسلمانان جهان، سال جديد را سال «اقتصاد مقاومتي: توليد- اشتغال» نامگذاري كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سال ۹۵ را همراه با تلخي‌ها و شيريني‌هايي براي ملت ايران دانستند و با اشاره به برخي از مهم‌ترين عوامل شادكامي ملت در سال گذشته، افزودند: عزت ايران و هويت ملت عزيز در تمام قضاياي سال ۹۵ مشهود بود و دشمنان در همه‌جاي دنيا به اقتدار و عظمت ملت ايران اعتراف كردند. رهبر انقلاب اسلامي، حضور پرشور و غيرتمندانه مردم در روز ۲۲ بهمن در پاسخ به بي‌احترامي رييس‌جمهور امريكا و همچنين اجتماع عظيم مردم در روز قدس را نشان‌دهنده هويت و اهداف والاي مردم ايران خواندند و گفتند: با وجود آنكه همسايگان ايران و كشورهاي منطقه دچار ناامني هستند، امنيت كشور در محيط پرتلاطم منطقه‌اي و بين‌المللي شاخص بسيار مهمي بود و ملت ايران در طول سال، «امنيت پايدار» را تجربه كرد.
«همت جوانانه» و «حركات مومنانه فراگير» دو شاخص ديگر در ارزيابي موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي ملت ايران بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره و خاطرنشان كردند: مشاهده و اطلاع از فعاليت‌هاي پرشور و مبتكرانه علمي، فرهنگي، توليدي و ورزشي هزاران گروه جوان در سراسر كشور و برگزاري جلسات و فعاليت‌هاي گرم و گيراي ديني، از جمله نقاط مثبت و شادي‌آفرين براي كشور و ملت ما است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس تلخي‌ها و سختي‌هاي سال قبل را مربوط به مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم به ويژه طبقات ضعيف و متوسط دانستند و افزودند: من از وضع مردم مطلع هستم، بنابراين تلخي كام مردم به‌ويژه طبقه ضعيف را از مشكلات اقتصادي همچون «گراني، بيكاري، تبعيض‌ها و نابرابري‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي» با همه وجود حس مي‌كنم. ايشان تاكيد كردند: همه‌ ما مسووليم و بايد هم نزد خداوند متعال و هم نزد ملت پاسخگو باشيم. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تاكيد بر «اقدام و عمل» در نامگذاري سال ۹۵ و انجام كارهاي خوبي كه مسوولان گزارش آن را داده‌اند، گفتند: البته فاصله زيادي ميان كارهاي انجام شده با انتظارات مردم و رهبري وجود دارد و آمارهاي مثبت و منفي را بايد در مجموع مشاهده كرد.
ايشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتي» را به تنهايي موثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع كنوني، افزودند: علاج، در تقسيم كردن اقتصاد مقاومتي به نقاط كليدي و مهم و تمركز همه همت مسوولان و مردم بر آن نقاط است و اين نقاط كليدي عبارت است از توليد داخلي و اشتغال به ويژه اشتغال جوانان. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، بر اساس همين ضرورت، سال ۹۶ را «اقتصاد مقاومتي: توليد- اشتغال» نامگذاري كردند و گفتند: تمركز و برنامه‌ريزي روي اين نقاط كليدي مطالبه رهبري و مردم از مسوولان و موجب پديد آمدن موفقيت‌هاي چشمگير و محسوس است و مسوولان بايد نتايج را در پايان سال به مردم گزارش كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون