• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3773 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين

از تكذيب كانديداتوري مطهري تا خبر تاجگردون

گروه سياسي| انتخاباتي بودن سال 96 ايام نوروز و دو هفته تعطيلي ابتداي سال را تحت تاثير قرار داده بود تا اظهارنظرهاي سياسي و انتخاباتي در تعطيلات بيش از هر وقت ديگري در جريان باشد. در اين ميان مجلس هم اگرچه جلسه‌اي نداشت و نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه خود بودند اما سه چهره برجسته مجلس اظهارنظرهاي جالبي داشتند. نخستين نفر علي مطهري، نايب‌رييس مجلس بود كه شايعه كانال‌هاي تلگرامي درباره كانديداتوري او و ديدارش با سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور اسبق در اين باره، او را به واكنش اينستاگرامي واداشت. شايعه به نقل از محمدعلي ابطحي منتشر شده بود و اگرچه او اين موضوع را تكذيب كرد اما سوال‌هاي مكرر از مطهري درباره كانديداتوري‌اش او را به نوشتن توضيحاتي در اينستاگرامش ترغيب كرد. مطهري نوشت: «آخرين ديدار من با جناب آقاي خاتمي پس از ديدار اسفند 87 به ديدار حدود 60 تن از نمايندگان محترم مجلس در 7 اسفند گذشته بر مي‌گردد و در آنجا تنها حرف خصوصي كه با ايشان داشتم اين بود كه با توجه به اينكه جناب عالي و افراد ديگري مانند آيات محقق داماد در برخي درس‌هاي آيت‌الله مطهري در سال 56 و 57 در قم شركت مي‌كرديد آيا نوشته و تقريري يا نواري از آن درس‌ها داريد يا خير كه ايشان هم راهنمايي كردند. معلوم نيست انتشار خبر مذكور با چه هدف و انگيزه‌اي انجام شده، هر چند هل دادن افراد مستقل منتقد به سمت يك جريان سياسي و القاي دستورگيري آنها از آن جريان و بعد هم آن جريان را به خارج وصل كردن، سياستي است كه متاسفانه در چند سال اخير كشور را دچار آسيب و وحدت ملي را مخدوش كرده است.»
شرط پيروزي روحاني
مسعود پزشكيان، نماينده تبريز و نايب‌رييس مجلس هم در گفت‌وگو با خانه ملت اظهارات جالبي درباره شرايط انتخاباتي پيش رو داشته است. او در گفت‌وگوي خودش تشريح كرده است كه انتخابات رياست‌جمهوري حتما دو قطبي خواهد بود؛ به اين معنا كه دو جريان اصلاحات و اصولگرايان كانديدايي خواهند داشت اما در مورد جريان منسوب به احمدي‌نژاد گفته است اينكه كانديداي جريان آقاي احمدي‌نژاد بتواند به قطب سوم تبديل شود جاي تامل دارد. به اعتقاد او از جريان احمدي‌نژاد نيز فردي وارد عرصه انتخابات خواهد شد، اما كانديداي جريان احمدي‌نژاد از پشتوانه لازم برخوردار نيست كه بتواند قطب سومي در كارزار انتخابات ايجاد كند. بر اساس همين تحليل پزشكيان خطر بازگشت جريان احمدي‌نژاد به انتخابات رياست‌جمهوري را جدي نمي‌داند. اما او اين احتمال را مطرح كرده كه كانديداي جريان احمدي‌نژاد بتواند راي‌ها را بشكند. اما با اين شرايط اوضاع براي روحاني چگونه پيش خواهد رفت؟ اين سوالي است كه پزشكيان در پاسخ به آن گفته است: پيروزي روحاني بستگي به نحوه حضور او در انتخابات و برخورد صادقانه با مردم دارد. اگر تيم روحاني با مردم از روي صداقت گفت‌وگو كنند و عيب‌ها، مشكلات و موفقيت‌هاي دولت را شفاف به اطلاع جامعه برسانند، موفقيت از آن آنها خواهد شد. پزشكيان در برابر اين سوال كه روحاني با شعارهاي روشنفكرانه و فرهنگي در انتخابات سال 92 پيروز ميدان شد اما از عهده برگزاري كنسرت‌ها برنيامد، آيا مجددا طبقه روشنفكر و فرهنگي به او راي خواهند داد يا خير، گفته است: به نظر مي‌رسد بايد مردم بدانند كه چرا دولت موفق نشد كنسرت‌ها را برگزار كند، اين نكته حايز اهميت است كه انجام همه كارها در دست دولت نيست، چرا كه گروه‌هاي مخالف و مقابل تلاش مي‌كنند تا با سنگ‌اندازي اجازه ندهند دولت به موفقيت‌هاي مدنظر دست پيدا كند. به اعتقاد پزشكيان اگر تيم روحاني با صداقت توضيح دهد چرا در برخي عرصه‌ها به موفقيت دست پيدا نكردند و موانع را شفاف براي مردم تشريح كند، همين نكته منفي مي‌تواند به سكوي پرتاب و موفقيت روحاني تبديل شود. او حتي معتقد است شرايط اقتصادي كه به اعتقاد برخي پاشنه آشيل دولت روحاني در انتخابات خواهد بود، با اين اطلاع‌رساني صادقانه به مردم مي‌تواند به نقطه قوت او تبديل شده و ورق را به نفع دولت يازدهم تغيير دهد.
اما او يك نقد مهم هم به دولت روحاني دارد. معتقد است روحاني و تيمش آن‌طور كه بايد هواي كساني كه به او راي دادند و از او حمايت كردند را نداشته‌اند. او بر همين مبنا تاكيد كرده است متاسفانه مردم و احزاب از روحاني شاكي هستند. به گفته پزشكيان آن كسي كه به فردي راي مي‌دهد مشتري است و از فرد انتظار دارد. بنابراين اگر بعد از راي دادن به او توجه نكنيم و دنبال كار و زندگي‌مان برويم آنها دوباره از ما حمايت نخواهند كرد. پزشكيان بعد از همه اينها گفته است: ‌روحاني كار ساده‌اي پيش روي ندارد چرا كه از يك سمت مشكلات متعددي را به پاي اين دولت نوشته‌اند و از سوي ديگر مشكلات داخلي در بين حامي‌هايش دارد كه اين نكات مي‌تواند نقاط ضعفي براي او باشد. اما غلامرضا تاجگردون، نماينده اصلاح‌طلب گچساران و رييس كميسيون برنامه و بودجه هم در گفت‌وگوي خود با خانه ملت نكات جالبي درباره موضوع حقوق‌هاي نجومي و ربط آن با انتخابات مطرح كرده است. او، با بيان اينكه حقوق‌هاي نجومي پديده نامناسبي بود و برخي نيز از آن سوءاستفاده كردند، گفته است: ضعف قانون، نبود نظارت كافي و... در بروز پديده حقوق‌هاي نجومي موثر بوده است، اما سوال اين است كه حالا ما بايد چه كنيم؟ بايد همه‌چيز را از بين ببريم؟ نكته‌اي كه تاجگردون به آن اشاره كرده است كه هر شب در تلويزيون مديران صندوق توسعه ملي را نشان مي‌دهند كه حقوق‌‌بگيران نجومي در اين محل و دستگاه هستند، اما در فهرستي كه ديوان محاسبات به مجلس ارايه كرده است، مجموع دريافتي مازاد بر قوانين در صندوق توسعه ملي اعم از پاداش، حقوق و مزايا سه ميليارد تومان بوده است. به گفته او يك دستگاه اجرايي كه مدعي مبارزه با حقوق‌هاي نجومي است مازاد بر قانون 250 ميليارد تومان پرداخت كرده است و هر روز در رسانه ملي اظهار مي‌كند كه بايد با حقوق‌هاي نجومي مبارزه كرد. تاجگردون با بيان اينكه در گزارش ديوان محاسبات نام اين دستگاه وجود دارد، گفته است اين گزارش به رييس مجلس ارايه شده و رييس مجلس نيز گزارش را به كميسيون‌ها ارسال كرده است، حال همان دستگاه مسوول مبارزه با حقوق‌هاي نجومي شده است، اينكه چه كسي مي‌تواند با اين دستگاه برخورد كند، خدا مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون