• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3773 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين

خبر كوتاه

از سرگيري همكاري با موسسات مالي بين‌المللي

سعيد خاني اوشاني، مديركل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بين‌المللي سازمان سرمايه‌گذاري خارجي از آغاز دوباره همكاري با موسسات مالي بين‌المللي خبر داد وگفت: سازمان سرمايه‌گذاري خارجي در طول چند سال گذشته و به خصوص در فضاي پسابرجام، اقداماتي را براي از سرگيري همكاري با نهادهاي مالي بين‌المللي انجام دادند كه البته همه اين اقدامات در سايه برجام ميسر شده بود. از اين نظر، اين اقدامات را در 2 حوزه مي‌توان برشمرد؛ نخست، از سرگيري همكاري‌ها با موسسات مالي بين‌المللي كه از قبل در آنها عضو بوديم و همكاري ما با آنها به‌واسطه تحريم‌ها مسدود شده بود.
وي افزود: پس از برجام و به واسطه اقدامات انجام شده، اينك قادر به از سرگيري همكاري‌هاي خود با اين موسسات يا افزايش سرمايه خود در آنها هستيم و مي‌توانيم بر ميزان مشاركت خود نيز بيفزاييم. در حوزه ديگر، به دنبال تلاش‌هاي انجام شده جمهوري اسلامي در فضاي پسابرجام به عضويت موسساتي كه در آنها عضو نبود، درآمده و اينك نيز فرآيند عضويت در برخي ديگر از اين موسسات در حال پيگيري و پيشرفت است. خاني گفت: در حوزه نخست بايد به بانك جهاني اشاره كرد. ايران از حدود 60 سال پيش در اين بانك عضو بوده كه در دوره تحريم‌ها اين همكاري قطع شد، در واقع از يك‌سو با محدوديت‌هاي بانكي و از سوي ديگر با ممانعت برخي كشورها روبه‌رو بوديم. پس از برجام و به‌واسطه تلاش‌هاي دولت، بانك جهاني به دنبال سياست‌هاي دولت يازدهم به تدريج اعلام كرد كه با ايران همكاري مي‌كند.

 

علاقه‌مندي ميلياردرهاي
هندي براي حضور در بندر ايراني

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد در حالي كه هند با اجراي پروژه توسعه بندر چابهار به حضور در خليج فارس نزديك‌تر مي‌شود، گواتام آداني و برادران روئياي گروه اسار براي مديريت پايانه‌ها در اين بندر ابراز علاقه‌ كرده‌اند. به گفته منابع آگاه هندي كه به دليل محرمانه بودن اين موضوع تمايلي نداشتند نام‌شان فاش شود، شركت «بنادر و منطقه اقتصادي ويژه آداني» كه اپراتور بزرگ‌ترين بندر هند است و شركت «اسار پورتس» در ميان شركت‌هايي هستند كه براي مديريت و اداره دو پايانه در بندر چابهار ابزار علاقه كرده‌اند. شركت «اينديا پورتس گلوبال» كه مسوول انجام سرمايه‌گذاري‌هاي هند در بنادر خارجي است، ۱۷ مارس شركت‌ها را براي اعلام آمادگي در يك همكاري استراتژيك دعوت كرد. چابهار كه خارج از خليج هرمز قرار دارد، از نظر اقتصادي و ژئوپولتيكي اهميت قابل‌توجهي براي هند دارد زيرا مسيرهاي تجارت دريايي جديد و همچنين امكان دسترسي به افغانستان را براي اين كشور فراهم مي‌كند و از سوي ديگر با حضور رو به رشد چين در منطقه مقابله مي‌كند. در شرايطي كه چين پروژه كريدور اقتصادي چين- پاكستان را كه به بندر گوادار ختم مي‌شود پيش مي‌برد، اين كشور آسياي جنوبي به دليل تاخير در توسعه بندر چابهار با انتقاد روبه‌رو شده است. جدا از آداني و اسار، گروه جي‌ام بكسي كه براي چارترينگ، كارگزاري و ساير خدمات كشتيراني در هند شناخته شده‌، براي اين منظور ابراز علاقه كرده است.
برخورد با گران‌فروشان
رييس اتاق اصناف اعلام كرد كه بازار محصولات مختلف در ايام نوروز متعادل و مناسب بوده است اما در برخي موارد مانند گوشت مرغ كه با افزايش قيمت مواجه بوديم، با گرانفروشان برخورد شد. علي فاضلي اظهار كرد: تلاش اتاق اصناف و بازرسان آن در شب عيد و ايام نوروز اين بود كه بازار آرامي براي مردم وجود داشته باشد كه در اين زمينه امسال شرايط بهتري نسبت به سال گذشته وجود داشت و مردم بخش اعظمي از نيازمندي‌هاي‌شان را با قيمت‌هاي مناسب تامين كردند كه مي‌توان به بازار آجيل و خشكبار و پوشاك اشاره كرد. وي افزود: برخي محصولات مانند گوشت مرغ و ميوه مشكلاتي داشتند كه در حوزه توليد، توزيع و قيمت‌گذاري اتاق اصناف نقشي ندارد و وزارت جهاد كشاورزي موظف به تنظيم بازار است اما در حوزه توزيع اگر مشكلي وجود داشته باشد بازرسان اتاق اصناف آن را به صورت مستمر پيگيري مي‌كنند.  رييس اتاق اصناف ادامه داد: گرچه تعطيلي كشتارگاه‌ها عاملي براي گراني و نوسان گوشت مرغ بود اما بازرسان اتاق اصناف به صورت شبانه‌روزي از واحدهاي صنفي گزارش تهيه كردند و با گرانفروشان در اين زمينه برخورد شد؛ به گونه‌اي كه هفت واحد عرضه‌كننده گوشت مرغ در تهران مجوز نداشتند و با آنها نيز برخوردهاي لازم صورت گرفت. ممكن است برخي واحدهاي صنفي از ميان هزاران فعال در بازار گوشت مرغ اقدام به گرانفروشي و تخلف در ايام خاصي مانند نوروز كنند اما نبايد نوسان بازار را به گردن واحدهاي صنفي انداخت. قيمت گوشت مرغ طي روزهاي گذشته متعادل‌تر شده و تنزل پيدا كرده است. هم‌اكنون مي‌توان گفت كه در حوزه تامين و عرضه اين محصول هيچ مشكلي وجود ندارد و در بسياري از بازارها وضعيت مناسبي حاكم است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون