• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3773 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين

عددنوشت

قيمت طلاي جهاني
قيمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهاني تحت تاثير افزايش ارزش دلار، كاهش يافت اما ابهامات پيرامون تاثير خروج انگليس از اتحاديه اروپا و انتخابات آينده فرانسه از اين فلز ارزشمند حمايت كرد. هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور 2/0 درصد كاهش يافت و به 85/1249 دلار رسيد. در بازار نيويورك، هر اونس طلا براي تحويل در ژوئن 4/0 درصد كاهش يافت و در 30/1249 دلار ايستاد. به گفته تحليلگران، طلا پس از اينكه موفق نشد از سطح ۱۲۶۰ دلار عبور كند، با عقب‌نشيني روبه‌رو شده است اما به دليل خروج انگليس از اتحاديه اروپا و انتخابات فرانسه كه تقاضا براي طلا به عنوان دارايي امن را تقويت كرده‌اند، اين فلز ارزشمند احتمالا شاهد كاهش قيمت قابل توجهي نخواهد بود. بر اساس گزارش رويترز، عامل ديگري كه طلا را تحت فشار قرار داده، قوي شدن ارزش دلار بوده است. اين ارز روز پنجشنبه به بالاترين حد ۹ روز گذشته در برابر سبدي از ارزها صعود كرد. قوي شدن ارزش دلار معاملات طلا را كه به اين ارز انجام مي‌شود، براي خريداران دارنده ساير واحدهاي ارزي گران‌تر مي‌كند.

تعداد خانه‌هاي خالي
بر اساس آخرين سرشماري نفوس و مسكن در سال 1395 بالغ بر 5/2 ميليون واحد مسكوني خالي در كشور وجود دارد كه به معناي عدم بهره‌وري اقتصادي 250 ميليارد دلار است. در شرايطي كه تا قبل از سرشماري سال گذشته آمارها از وجود 7/1 ميليون واحد مسكوني مازاد در كشور حكايت داشت، نتايج آخرين سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد تعداد واحدهاي مسكوني خالي در كشور به ۲ ميليون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد رسيده است. اگر بر اساس اعلام وزير راه و شهرسازي مبني بر اينكه هر واحد مسكوني به طور متوسط ۱۰۰ هزار دلار قيمت دارد قيمت كل 5/2 ميليون واحد خالي را محاسبه كنيم در حال حاضر ۲۵۰ ميليارد دلار از طريق اين خانه‌ها بلوكه شده است. در استان تهران ۴۹۰ هزار واحد مسكوني خالي وجود دارد كه با 9/18 درصد، بيشترين تعداد خانه‌هاي خالي در كشور را به خود اختصاص مي‌دهد. در سال ۱۳۹۰، اين رقم ۳۲۷ هزار واحد مسكوني بود. همچنين استان‌هاي اصفهان با 3/9 درصد و خراسان‌رضوي با 5/7 درصد در مرتبه‌هاي بعدي به لحاظ واحدهاي خالي مسكوني قرار دارند.

پيش‌بيني مصرف برق

بر اساس گفته‌هاي مسوولان وزارت نيرو، مصرف برق در تابستان سال جاري به ۵۶ هزار مگاوات مي‌رسد. گرچه اين وزارتخانه براي اين امر تمهيداتي در نظر گرفته اما بازهم سايه خاموشي بر سر كشور سنگيني مي‌كند. مقايسه حداكثر قدرت نياز مصرف اصلاح‌شده طي 10 سال گذشته از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد كه در چهار سال ابتدايي، پيك بار عمدتا در شب اتفاق افتاده و متوسط رشد پيك مصرف نيز از 53/6 درصد در سال ۱۳۸۵ به منفي 03/0 درصد در سال ۱۳۸۸ رسيده است. اين در حالي است كه از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۵ پيك مصرف برق از شب به روز شيفت پيدا كرده و از ۴۱ هزار مگاوات در سال ۱۳۸۹ به ۵۲ هزار و ۶۹۳ مگاوات مي‌رسد كه در طول تاريخ صنعت برق بي‌سابقه بوده است. همچنين براي جبران كمبود ظرفيت توليد عملي برق در سال ۱۳۹۵ و پوشش پيك بار بي‌سابقه مصرف، وزارت نيرو بر آن شد تا با انجام يك سري اقدامات اصلاحي و مديريت مصرف در حوزه برق به ويژه در بخش صنايع اقداماتي را انجام دهد. انجام اقدامات اصلاحي و اجراي طرح ذخيره عملياتي صنايع بزرگ در سال ۱۳۹۵ منتج به كاهش ميزان بار حدود ۹۱۳ مگاواتي شد كه در مقايسه با سال ۱۳۹۴، رشد ۶۸ درصدي داشت. همچنين اجراي اين طرح در صنايع فوق توزيع نيز باعث شد تا ميزان بار مصرف صنايع به اندازه ۴۳۷ مگاوات كاهش يابد، كه نسبت به سال گذشته رشد ۴۰۰ را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب ميزان كل بار مديريت شده در بخش صنايع بزرگ و فوق توزيع در سال جاري برابر با ۱۳۵۰ مگاوات بوده است، اين در حالي است كه در سال گذشته اين عدد برابر با ۶۲۸ مگاوات بوده است. در سال گذشته پيك مصرف برق ۵۲ هزار و ۷۹۰ كيلووات ساعت بود كه با مديريت مصرف و لحاظ تمهيداتي ايران براي چهاردهمين سال متوالي پيك مصرف را بدون خاموشي سپري كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون