• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

عددنوشت

نوسازي واحد صنفي توليدي

۱۰۰ هزار واحد صنفي توليدي در سال ۱۳۹۶ نوسازي خواهد شد. پس از تمديد طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۶ كه در دستور كار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و منتظر ابلاغ نهايي به منظور اجرا توسط ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي
طي دو هفته آتي است، نوسازي صنايع از جمله واحدهاي صنفي توليدي از سياست‌هاي كلان اين وزارتخانه به منظور بالابردن ارتقاي كمي و كيفي توليد در بخش اصناف است. بدين‌ترتيب تصميم بر اين شده تا نوسازي ۱۰۰ هزار واحد صنفي توليدي همچون ريخته‌گران، نجاران، تراشكاران و ساير واحدهاي صنفي توليدي كه تجهيزات آنها فرسوده يا كهنه شده است و مصرف انرژي آنها بالاست و نمي‌توانند محصولات با كيفيت مورد نظر را توليد كنند در دستور كار قرار گيرد.

احياي واحد تعطيل و نيمه تعطيل

معاون وزير صنعت با اشاره به دستاوردهاي دولت در حوزه ايجاد اشتغال، گفت: در دولت يازدهم 23 هزار واحد تعطيل و نيمه فعال به چرخه توليد برگردانده شدند. «محمدرضا فياض» توجه به بخش اشتغال را از جمله برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد در سال جديد دانست و بيان كرد: دولت يازدهم توانست در بخش توليد، 23 هزار واحد نيمه تمام و نيمه فعال را به چرخه توليد برگرداند. وي هزينه 16 هزار ميليارد تومان اعتبار براي واحدهاي نيمه فعال در سال گذشته را از جمله اقدامات دولت در حوزه حمايت از صنايع عنوان كرد و گفت: تا الان نزديك به پنج هزار واحد راه‌اندازي شده از نظر هزينه‌كرد اعتبار اختصاص يافته كنترل شدند. وي راه‌اندازي شش هزار طرح نيمه تمام تا سقف  100 نفر اشتغال را از ديگر اقدامات انجام شده دولت در سال گذشته دانست و افزود: 33 طرح بزرگ ملي در دستور كار قرار گرفته كه تاكنون 27 طرح اجرايي شده وتا پايان فروردين ماه مابقي اجرايي مي‌شوند.

جذب سرمايه خارجي

احمد جمالي، مديركل سرمايه‌گذاري خارجي سازمان سرمايه‌گذاري خارجي و كمك‌هاي فني و اقتصادي از جذب يك ميليارد دلار سرمايه خارجي پس از برجام تاكنون خبر داد و با اشاره به رقم مصوب سرمايه‌گذاري خارجي پس از برجام تاكنون اظهار داشت: در اين مدت 17 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي مستقيم مصوب شده و اين رقم براي سال 95 تاكنون نيز  10 ميليارد و 363 ميليون دلار بوده است. وي با بيان اينكه بالاترين رقم مصوب طرح‌ها مربوط به بخش نيرو (آب، برق و گاز) است، تصريح كرد: بيش از 50 طرح با رقم بالغ بر 4 ميليارد دلار در اين بخش وجود داشته كه بالاترين بخش محسوب مي‌شود، همچنين بخش كشاورزي و معدن پايين‌ترين رقم مصوب را به ترتيب با 400 ميليون دلار و 17 ميليون دلار به خود اختصاص دادند. وي گفت: به استثناي سرمايه‌گذاري بخش نفت و گاز استان‌هاي اصفهان، تهران، خراسان شمالي، آذربايجان غربي و شرقي و خوزستان به ترتيب بالاترين ميزان طرح مصوب سرمايه‌گذاري را داشته‌اند. اين در حالي است كه سرمايه‌هاي وارد شده در بخش نفت و گاز، مناطق آزاد و ويژه تجاري و بازار سرمايه در اين آمارها وجود ندارد.

ضريب جيني ايران
جديدترين برآورد سازمان ملل نشان مي‌دهد ضريب جيني در ايران طي سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به 4/37 واحد رسيده و نابرابري درآمدي در ايران طي اين مدت كمتر از ۷۵ كشور از جمله امريكا، اندونزي، روسيه و تركيه بوده است. جديدترين گزارش توسعه انساني سازمان ملل ضريب جيني 143 كشور جهان از جمله ايران را اعلام كرده است. ضريب جيني ارقامي بين صفر تا 100 را در برمي‌گيرد كه هرچه اين رقم بيشتر باشد دلالت بر شكاف و نابرابري درآمدي بيشتر در يك كشور دارد. سازمان ملل در گزارش توسعه انساني 2016 متوسط ضريب جيني ايران بين سال‌هاي 2010 تا 2015 را 4/37 اعلام كرده است. در گزارش قبلي اين سازمان ضريب جيني ايران براي سال‌هاي 2005 تا 2013 بالغ بر 3/38 اعلام شده بود. ايران ميان 143 كشوري كه در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته‌اند از نظر ميزان ضريب جيني در رتبه 68 قرار گرفته است كه بدين‌ترتيب شكاف درآمدي در ايران طي اين دوره كمتر از 75 كشور بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون