• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

حسين كاشفي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها وفاق دارند

شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پس از تجربه موفقي كه در سال 94 كسب كرد، حالا بار ديگر مرجع وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا شده است. پس از زمان ثبت نام‌ها و تدوين شاخص‌هاي نامزدهاي ليست انتخاباتي تا موعد انتخابات كار سخت بستن ليست در پيش است. حسين كاشفي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران از مكانيزم بستن ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان به «اعتماد» مي‌گويد:

 

توجه به انتخابات شوراها در پوست‌اندازي جناح‌ها و كادرسازي چقدر اهميت دارد؟

انتخابات شوراها بسيار اهميت دارد. از مسائل زيست محيطي و مديريت شهري تا ساخت و سازها و مسائل فرهنگي اعضاي شوراي شهر نقش موثري را در كشور مي‌توانند ايفا كنند. پس از چهار دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا، اهميت اين انتخابات براي مردم نيز روشن شده است و به همين خاطر اصلاح‌طلبان نيز بايد به صورت جدي به اين انتخابات توجه كنند. افرادي كه در شوراها قرار مي‌گيرند بايد داراي تجربه و پيشينه مديريتي لازم باشند؛ داشتن تخصص در حوزه مديريت شهري ضروري است. امروز بحران‌هاي زيست‌محيطي در كشور و مشكلاتي همچون پلاسكو ايجاب مي‌كند تا به مديريت شهرها توجه ويژه‌اي داشته باشيم. بحث مقاوم‌سازي ساختمان‌ها بايد به طور جدي پيگيري شود.

برنامه و مكانيزم تصميم‌گيري شوراي عالي سياستگذاري در خصوص انتخابات شوراها چيست؟ چه تمهيداتي براي رسيدن به ليست واحد تا به حال چيده شده است؟

در شوراي عالي سياستگذاري تلاش شده تا زمينه‌اي فراهم شود و افراد كارآمد در ليست انتخاباتي حضور داشته باشند. در شوراي عالي سياستگذاري شاخص‌هاي زيادي تعيين شد. در زمان ثبت نام نيز افراد زيادي در اين انتخابات ثبت نام كردند. با توجه به محدوديت تعداد نمايندگان شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها شوراي اصلاح‌طلبان هر استان بايد تلاش كند تا وحدت و اجماع مورد نظر در بين اصلاح‌طلبان را ايجاد كند. امروز تلاش شده تا تعيين شاخص‌ها با نگاهي كارشناسي به نيازهاي شهري و جنبه‌هاي مختلف اين حوزه باشد. كارگروهي در شوراي عالي سياستگذاري تشكيل شده و بنا است تا اين كارگروه بر اساس شاخص‌هايي كه تعيين شده، افراد را مورد ارزيابي قرار دهد. طبيعتا افرادي كه از امتياز بيشتري برخوردار باشند به عنوان نامزدهاي نهايي در ليست قرار مي‌گيرند. نهايتا شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب از ليست نهايي اعلام حمايت خواهند كرد. در تهران سازوكار به اين صورت است و در ديگر استان‌ها نيز توسط شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها تصميم‌گيري و قضاوت خواهد شد.

آيا شاخص‌ها و ضريب وزني نامزدهاي نهايي در اختيار مردم قرار مي‌گيرد يا خير؟

طبيعتا اطلاع‌رساني خواهد شد. افرادي كه در ليست اصلاح‌طلبان قرار مي‌گيرند، شاخص‌هاي مورد نظر را دارا خواهند بود و در يك پروسه پيچيده انتخاب شده‌اند. خوب است به موقع مقتضي ارزيابي شوراي عالي سياستگذاري از كانديداها و نقاط قوت و ميزان كارآمدي ليست اصلاح‌طلبان در اختيار مردم قرار بگيرد تا مردم مطلع شوند كه ليست اصلاح‌طلبان صلاحيت گرفتن جايگاه شوراي شهر را دارد.

افراد زيادي براي انتخابات شوراها ثبت نام كرده‌اند. مديريت ثبت‌نامي‌ها و رسيدن به ليست واحد چطور بايد صورت بگيرد؟

امتيازدهي يك راهكار خوب براي حل اين مساله است. نمي‌شود كه همه افراد ثبت‌نامي را در ليست قرار داد. همه ضوابط و شاخص‌هاي تعيين شده را بايد بپذيرند و كارگروهي مورد نظر و تاييد شوراي عالي سياستگذاري بر اساس آن شاخص‌ها امتياز مي‌دهد و بعد موضوع در هيات رييسه و بين اعضاي شوراي عالي مطرح مي‌شود تا معلوم شود كه روند كار به خوبي طي شده است. بر اين مبنا افراد نهايتا در ليست قرار مي‌گيرند و ديگر افراد نيز بايد به اهميت وحدت و انسجام توجه داشته باشند و به نظر شوراي عالي سياستگذاري تمكين كنند. همه بايد ضوابط را بپذيريم. اين مساله نيز مورد وفاق همه اصلاح‌طلبان است و براي رسيدن به ليست واحد تلاش مي‌كنند.

قضاوت در مورد نامزدهاي شوراها به عهده هيات رييسه شوراي عالي است يا اعضا نيز نقش دارند؟

ابتدا كميته‌اي به انتخاب هيات رييسه بررسي‌هاي اوليه را انجام مي‌دهند. نتيجه كار به هيات رييسه مي‌رود و نهايتا هيات رييسه مساله‌ را در جلسه شوراي عالي سياستگذاري مطرح مي‌كند و تصميم نهايي گرفته مي‌شود.

شوراي عالي چه تمهيداتي براي تصميم‌گيري در مورد اعضايي كه كانديداي انتخابات شوراي شهر هستند، چيده است؟

شوراي عالي سياستگذاري به اين مساله توجه كرده و براي اين امر تعيين تكليف كرده است. قرار بر اين شد كه در روز راي‌گيري افرادي كه كانديدا هستند، در جلسه حضور نداشته باشند كه هيچ گونه‌ شايبه‌اي پيش نيايد. مصوبه شوراي عالي سياستگذاري است و اعضا نيز موافقت خود را اعلام كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون