• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

آشنا با نادران و ضرغامي در فضاي مجازي مناظره كرد

دوئل انتخاباتي در توييتر

گروه سياسي


هرچند تنور انتخابات 96 آن هم كمتر از 40 روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري هنوز داغ نشده اما مناظره‌هاي مجازي ميان حاميان دولت و اصولگرايان تندرو قوت گرفته است. اگر رسانه ملي همچنان با سياست‌هاي يكسويه مجالي براي دولتي‌ها فراهم نمي‌كند تا پاسخ حملات مخالفين را بدهند اما در عوض در شبكه‌هاي اجتماعي فرصت برابر در اختيار موافقان و مخالفان دولت قرار داده است. فرصتي كه امثال حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور خوب مي‌دانند چطور از آن استفاده كنند. او مترصد اظهارنظر يا حركتي از سوي جناح مقابل عليه رييس‌جمهور است تا سريع و بي‌واسطه پاسخ آنها را بدهد. آشنا در يك مناظره توييتري پاسخ‌هاي جالبي به حملات الياس نادران داده و البته آخرين اظهارات عزت‌الله ضرغامي در «جمنا» را بي‌پاسخ نگذاشته است. آشنا البته همه توييت‌هاي خودش به اين دو نفر را در كانال تلگرامي‌اش هم به صورت يادداشت منتشر كرده است. ماجرا از آنجا شروع شد كه روز پنجشنبه الياس نادران در صفحه توييتر خودش سفرهاي استاني رييس‌جمهور را زير سوال برد و نوشت: «آقاي روحاني پركار شده و برخلاف هميشه هر روز در سفر استاني است. ايرادي ندارد؛ مي‌تواند از ۲۹ارديبهشت براي هميشه برود استراحت كند!» چند ساعت بعد آشنا در پاسخ به او نوشت: «دولت تعهد كرد تمام تلاش خود را بكند تا ابتدا بسياري از طرح‌هايي كه 80% پيشرفت داشت را تكميل كند و طرح‌هاي داراي اولويت ديگري را كه ممكن بود در طول زمان معقولي اجرا كند. الان وقت افتتاح آن طرح‌هاي تعهد شده و تكميل شده است. واقعا از شخصيتي چون جنابعالي بعيد بود چنين تلخكام باشيد». كه نادران پاسخ داد: «چرا افتتاح همه پروژه‌ها همزمان با ايام انتخابات است و قبلا خبري نبود؟ فرموده‌اند اتقوا من مواضع تهم آشيخ حتي تو هم!». آشنا هم در جواب نوشت: «نمي‌دانستم عرايض مشفقانه بنده را هم به سخره مي‌گيريد و الا مزاحم نمي‌شدم. تعهد تكميل پروژه‌ها از ابتدا براي انتهاي دوره انجام شده بود. دوري از مواضع تهمت، توصيه‌اي اخلاقي و تهمت نزدن شرط تقوا است.»

توضيحات آشنا
او سپس در كانال تلگرامي خودش خطاب به نادران و دوستانش نوشت: بنا به تقسيم منطقي سه نوع افتتاح پروژه داريم؛ زودهنگام/ ديرهنگام/به هنگام. دو نوع افتتاح زود هنگام داريم:« اگر اعتبارات برخي پروژه‌ها را به صورت اختصاصي افزايش دهند مي‌توان سرعت عمل را بالا برد و پروژه را زودتر از موعد به پايان رساند و افتتاح كرد (مانند مجموعه اجلاس سران در زمان آقاي خاتمي كه در كمتر از شش ماه آماده شد). گاهي هم به علت ضرورت‌هاي سياسي پروژه‌هايي بدون اينكه تكميل شده باشند افتتاح مي‌شوند (مانند راه‌آهن اصفهان - شيراز در زمان آقاي احمدي‌نژاد در آستانه انتخابات 88) . اما آنچه در كشور ما رواج دارد افتتاح دير هنگام است. به طور متوسط پروژه‌هاي بزرگ ما دو برابر زمان مصوب و حدود 12 سال به طول مي‌انجامد. به نوشته آشنا افتتاح‌هاي به هنگام در صورتي ممكن است كه طراحي پروژه‌ها و تامين مالي آن درست و منطقي انجام شده باشد؛ بسياري از طرح‌هاي فعلي از اين نوع است چه آنها كه تكميل زمانبندي شده پروژه‌هاي قبلي بوده و چه پروژه‌هاي جديد كه در همين دولت طراحي و اجرا شده است. يك ويژگي مهم بسياري از طرح‌هايي كه اين روزها افتتاح مي‌شود خصوصي بودن آنهاست. بخش خصوصي قدر سرمايه مالي و زماني را مي‌داند و در اجراي پروژه‌هاي خود بسيار دقيق‌تر از دولت عمل مي‌كند. آشنا در ادامه مطلب خودش آورده: يك نوع ديگر هم داشتيم كه اسمش را مي‌شد گذاشت هيچ هنگام؛ اينها پروژه‌هاي كوچك و بزرگي بودند كه اساسا براي آنها بودجه‌اي پيش بيني نشده بود و به صورت اقتضايي و في المجلس پيشنهاد و مصوب مي‌شد و از همان اول هم معلوم بود اجرايي نخواهد شد. از اين نوع طرح‌ها در اواخر دوره قبل به وفور اعلام شد و صرفا مطالبات مردمي از دولت بعد را افزايش داد.
حال سوال اين است آقاي دكتر روحاني طرح‌هاي تكميل شده دوره خود را چه هنگام بايد افتتاح كند؟ شما نمي‌توانيد همزمان به او تهمت بزنيد كه دولتش ناكارآمد و پير و خسته و... است و وقتي فقط در يك مورد با افتتاح پروژه‌هايي به ارزش 2400 ميليارد تومان در استان گيلان مواجه مي‌شويد به او تهمت بزنيد كه اقداماتش انتخاباتي است. بهتر است شما و دوستان هم از تهمت زدن دوري كنيد.»

درخواست آشنا از ضرغامي
اما فقط نادران مخاطب توييت‌هاي آشنا نبوده است. عزت‌الله ضرغامي، رييس سابق صدا و سيما و يكي از گزينه‌هاي رياست‌جمهوري در جمنا بارها مخاطب پاسخ‌هاي توييتري آشنا قرار گرفته است. آشنا در توييت‌هاي پياپي خطاب به ضرغامي نوشت: «جناب آقاي مهندس سيد عزت‌الله ضرغامي سلام عليكم؛ با عرض تبريك سال نو و كسب1477 راي از مجمع جمنا به عرض مي‌رساند بخشي از سخنراني جنابعالي را در اين مجمع محترم كه در كانال خبرگزاري معظم فارس منتشر شده مورد توجه قرار دادم. به نظر مي‌رسد اشاره شما به امكان خريد سايت‌ها كه از كشفيات‌تان در جريان انتخابات مجلسين بود در اين دوره به صورت كاملا خودجوش و زودهنگام توسط برادران همسو و هم‌قطارتان در حال انجام است. ظاهرا در مورد مديران كانال‌هاي غير قابل خريد و فروش و نفوذ هم اقدامات موثري انجام شده است. فقط اميدوارم مردانگي كنيد و با سفارش‌هاي لازم خانواده‌هاي آنان را از نگراني برهانيد. »اشاره آشنا به پخش بخشي از سخنان ضرغامي در آخرين مجمع جمنا بود كه در آنجا پيشنهاد خريد كانال‌هاي تلگرامي و جلب نظر مديران آنها براي تبليغات پيش از موعد براي اصولگرايان را مطرح كرده بود. سخنان ضرغامي در حالي است كه ظرف سه هفته اخير 12 نفر از مديران كانال‌هاي تلگرامي حامي دولت دستگير شدند. آشنا از همين منظر با عبارتي كنايه‌آميز به ضرغامي گفته است «ظاهرا در مورد مديران كانال‌هاي غيرقابل خريد و فروش و نفوذ هم اقدامات موثري انجام شده است. فقط اميدوارم مردانگي كنيد و با سفارش‌هاي لازم خانواده‌هاي آنان را از نگراني برهانيد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون