• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

اخبار

دست‌كم 3 نفر كشته شدند
حمله با كاميون دزدي به عابران سوئدي در استكهلم

رسانه‌هاي محلي سوئد روز جمعه از برخورد كاميوني با جمعيت عابران پياده در مركز شهر استكهلم پايتخت اين كشور خبر دادند. به گزارش خبرگزاري فارس، گفته مي‌شود كه اين حمله در يكي از خيابان‌هاي پر تردد و محل خريد در استكهلم روي داده است. «استفان لوون» نخست‌وزير سوئد، ساعتي بعد از وقوع اين حمله اعلام كرد تمامي نشانه‌ها حاكي از آن است كه اين حادثه تروريستي بوده و پليس اين كشور نيز اعلام كرده اين حمله با استفاده از كاميوني صورت گرفته كه پيش‌تر ربوده شده است. بنابر اعلام پليس سوئد اين حادثه روز جمعه حدود ساعت 14 و 35 دقيقه به وقت محلي اين كشور رخ داده و راديو سوئد از كشته‌شدن دست‌كم 3 نفر و زخمي شدن تعدادي از شهروندان اين كشور در پي اين حادثه خبر داده است. در پي اين حادثه پليس استكهلم ضمن اينكه از مردم خواست تا به مركز شهر تردد نكنند، اعلام كرده كه گزارش‌هايي مبني بر تيراندازي در ديگر نقاط شهر استكهلم منتشر شده است. بر اساس اين خبر نخست‌‌وزير سوئد از دستگيري يك مظنون در ارتباط با حمله كاميون به عابران پياده در استكهلم خبر داد و پارلمان سوئد به حالت تعطيل درآمده است. سخنگوي پليس سوئد به شبكه خبري سي‌ان‌ان گفته است كه نيروهاي پليس در محل حادثه مستقر شده‌اند و تلاش مي‌كنند تا هويت عامل يا عاملان اين حمله را روشن كنند. در پي اين حادثه ساختمان‌هاي دولتي و تمام ايستگاه‌هاي مترو در اين شهر مسدود شده است.

درگيري ميان نيروهاي امنيتي و معترضان در ونزوئلا
معترضان در ونزوئلا و نيروهاي امنيتي در تظاهرات ضد مادورو با يكديگر درگير شدند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، معترضان در اعتراض به تصميم دادگاه عالي اين كشور عليه پارلمان كه توسط اپوزيسيون اداره مي‌شود، به خيابان‌ها آمدند. هزاران نفر از مردم ونزوئلا يكي از خيابان‌هاي اصلي كاراكاس مركز اين كشور را مسدود كرده و شعار «مادورو بايد اخراج شود» و «نه به ديكتاتوري» سر دادند. در حين برگزاري اين تظاهرات اعتراض‌آميز، نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن معترضان وارد عمل شدند كه درگيري‌هايي ميان آنها و جوان‌هاي معترضي كه صورت خود را پوشانده بودند، در گرفت. معترضان سنگ و بمب‌هايي دست‌ساز به سوي نيروهاي امنيتي پرتاب مي‌كردند، در عين حال نيروهاي امنيتي نيز با استفاده از گاز اشك‌آور به دنبال متفرق كردن جمعيت معترض بودند. همچنين اپوزيسيون خواستار برگزاري تظاهرات سراسري ديگري در روز شنبه عليه دولت مادورو شده‌ است. نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا پس از برگزاري اين تظاهرات اعتراض‌آميز در يك سخنراني تلويزيوني اعلام كرد كه 30 نفر در جريان اين تظاهرات بازداشت شده‌اند. همچنين سه نفر از قانونگذاران اپوزيسيون اواخر روز پنجشنبه در پيامي در توييتر اعلام كردند كه يك مرد جوان در جريان تظاهرات در حومه كاراكاس توسط نيروهاي امنيت بازداشت شد. دادگاه عالي ونزوئلا اخيرا از پارلمان تحت كنترل مخالفان سلب اختيار كرده بود كه با بالاگرفتن اعتراضات اين سلب اختيار را پس گرفت.

آغاز كمپين «نه» به همه‌پرسي قانون اساسي جديد تركيه
نزديك به ۵۵۰ نفر از نمايندگان پيشين پارلمان تركيه كه در ۱۶ حزب مختلف سياسي اين كشور از جمله حزب عدالت و توسعه، حزب مردم جمهوري‌خواه و جنبش ملي‌گرا فعاليت داشتند كمپين «نه» به قانون اساسي جديد را در آستانه رفراندوم ۱۶ آوريل آغاز كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه حريت، اين كمپين جديد توسط چهار نفر از روساي پيشين پارلمان تركيه از جمله حسام‌الدين جين دوروك اداره مي‌شود. جين دوروك به عنوان مسن‌ترين عضو اين كمپين اعلام كرد: اين كمپين با هدف حمايت از پارلمان انجام مي‌گيرد. اين گروه جديدالتاسيس با عنوان «۵۵۰ نماينده» نخستين پيام خود را در شبكه اجتماعي منتشر كردند. به نوشته اين پيام پارلمان بزرگ‌ترين قدرت دموكرات در سيستم حكومت است. اگر راي «آري» در رفراندوم پيش‌رو به پيروزي برسد در اين صورت كشور ما وارد درگيري براي زنده ماندن مي‌شود. براي نخستين بار در تاريخ جمهوريت تركيه ما اين گروه را با حضور بسياري از نمايندگان پيشين به مردم تركيه معرفي مي‌كنيم. همچنين عبداللطيف شنر، معاون پيشين نخست وزير تركيه و عضو سابق حزب عدالت و توسعه اعلام كرد: در چند سال اخير اقتصاد تركيه دچار چالش شده است زيرا در اين چند سال تمام قدرت در دستان يك فرد در حال تجميع است و اگر راي مثبت در رفراندوم ۱۶ آوريل اكثريت باشد در اين صورت اين اختيارات به طور كامل به يك فرد داده مي‌شود و تركيه در جهان تنها مي‌شود و اقتصادش فروپاشيده و بحران در اين كشور تعميق مي‌شود. قرار است رفراندوم قانون اساسي جديد تركيه با حمايت اردوغان كه در آن سيستم از حالت پارلماني خارج شده و رييس‌جمهور قدرت اصلي اجرايي كشور باشد، ۱۶ آوريل به همه‌پرسي گذاشته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون