• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

«صت» محفل موزيسين‌هاي هنري- تجربي مي‌شود

تلاشي براي اجماع

اميرحسين ناظم‌زاده

رويداد هنري- تجربي «صت» يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي است كه طي چند سال اخير براي پرفورمنس صدا/ تصوير ايران افتاده است. شايد مهم‌ترين دليلي كه اين رويداد هنري - تجربي را مهم كرده، امكاني است كه به هنرمندان مي‌دهد و تلاشي است كه براي جمع كردن تمام هنرمندان مستعد دارد. رويداد هنري - تجربي صت از حضور برخي هنرمندان بين‌المللي مثل عطا ابتكار بهره مي‌برد.اين رويداد هنري - تجربي از تابستان سال 94 كار خود را در موزه خانه انتظامي آغاز كرد و با وجود ارايه موسيقي خاصش توانست مخاطبان خود را به دست آورد. پرفورمنس صدا/ تصوير در زيرشاخه‌هاي متفاوتي مثل «امبينت» و «درن» و «ايي‌دي‌ام» و «آي‌دي‌ام» در اين رويداد هنري - تجربي اجرا شد و با توجه به رويكرد رويداد هنري - تجربي همه اجراها شامل صدا و تصوير مي‌شد. دي و بهمن سال گذشته اين رويداد هنري - تجربي توانست نام بهتري را براي خود دست و پا كند و نخستين گام‌هايش را براي شكل دادن يك جامعه پرفورمنس صدا/ تصوير بردارد چراكه از سوي ديگر هم مخاطبان آشنايي بيشتري با فضاي اين جريان پيدا كردند و حالا هم رويداد هنري - تجربي صت مخاطبان خودش را دارد و هم آرتيست‌هاي اين جريان از فعاليت صت باخبر شده‌اند. در ادامه گفت‌وگويي با حسام اوحدي، شاهين انتظامي و اميربهادر اشرف‌زاده را مي‌خوانيد كه در حال حاضر اين رويداد هنري - تجربي را اداره مي‌كنند.

 

‌ براي ورود به بحث شايد بهتر باشد اول درباره مسيري كه پرفورمنس صدا/ تصوير در ايران طي كرده است، صحبت كنيم. به علاوه اينكه خود شما هم مدت‌ها اين فضا را تجربه كرديد. مسيري كه مردم از پايه با پرفورمنس صدا/ تصوير آشنا شوند و به امروز و رويداد هنري - تجربي مثل صت برسد چه بوده است.

حسام اوحدي: زماني كه من كار را شروع كردم خيلي در جريان سين نبوديم و خيلي در غار خودمان فعاليت مي‌كرديم. وقتي من و سياوش فضاي كاري‌مان از راك و متال به پرفورمنس صدا/ تصوير رسيد؛ من در جريان فعاليت هيچ‌كس نبودم تا ايونت‌هاي سر و صدا كه موزيسين‌هاي اين جريان را ديده بودم. من در اين ايونت بود كه با آدم‌هايي كه در اين فضا كار مي‌كردند، آشنا شدم ولي اساسا همچنان هم نمي‌توانيم بگوييم تشكل خاصي وجود دارد تا موزيسين‌هاي الكترونيك بتوانند با هم در ارتباط باشند يا مجموعه منسجمي را ببينيم هرچند تلاش ما بر اين بوده تا به چنين فضايي دست پيدا كنيم.

شاهين انتظامي: جرياني كه راجع به آن صحبت مي‌كنيم پراكنده و به نوعي زير خاكستر بود. يعني كساني كه در رويداد هنري - تجربي مثل صت مي‌بينيم آن زمان هم وجود داشتند اما همه در غار خودشان بودند يعني يك جامعه واحد نمي‌ديديم. شايد ايونت‌هايي مثل سر و صدا و آلبوم‌هايي كه نشر ماه ريز يا هرمس منتشر كردند، باعث شد تا آدم‌هايي كه در غار خودشان بودند بيرون بيايند و ببينند مي‌شود در اين فضا كار كرد. من فكر مي‌كنم تا قبل از حضور رويداد هنري - تجربي مثل صت يا تاداكس آرتيست‌ها همه كارها را براي ديده شدن خودشان انجام مي‌دادند و اين مانع شكل‌گيري يك جامعه مي‌شد اما الان فكر مي‌كنم در حال حاضر در تهران به سمت تشكيل يك جامعه منسجم مي‌رويم. ما پيش‌تر اجراهايي داشتيم در اين زمينه كه آرتيست توسط مخاطب هو مي‌شد اما حالا آرتيست موسيقي بهتري ارايه مي‌كند و درك و شناخت مخاطب هم بيشتر شده است.

‌ مي‌توان گفت تشكيل مجموعه‌اي براي برگزاري رويداد هنري - تجربي صت مي‌تواند فرصتي باشد براي ارتباط پيوسته و منسجم هنرمندان عرصه پرفورمنس صدا/ تصوير و همچنين امكاني كه مخاطب بتواند خيلي كلاسه‌شده‌تر با اين موسيقي مواجه شود. چه شد كه جرقه تشكيل اين رويداد هنري - تجربي در ذهن شما زده شد؟

اميربهادر اشرف‌زاده: ما از ابتدا فكرمان اين بود كه بتوانيم فرصتي ايجاد كرده كه كارمان را با بهترين كيفيت ارايه كنيم و اين فرصت در اختيار آرتيست‌هاي ديگر هم قرار بگيرد. فكر نمي‌كنم به عنوان يك ويژوال آرتيست كارهايي كه در رويداد هنري - تجربي صت انجام دادم را در هيچ رويداد هنري - تجربي ديگري انجام دهم. طبيعتا اين مساله براي بقيه آرتيست‌ها هم صدق مي‌كند. در صت ما هدف‌مان اين بود كه آرتيست آزادي عمل كامل داشته باشد و اصلا چيزي به او ديكته نشود.

‌ رويداد هنري - تجربي صت محدوديت خاصي ندارد؟ يعني با توجه به اينكه رويداد
هنري - تجربي به آرتيست آزادي عمل مي‌دهد؛ كجا مي‌خواهد نگاه خود را وارد كند تا به نوعي رويداد هنري - تجربي هويت خاص خودش را داشته باشد؟

امير بهادر: اسم صت خودش مخفف صدا و تصوير است يعني طبيعتا هر آرتيستي كه به رويداد هنري - تجربي مي‌آيد؛ با ديد ديجيتال آرت مي‌آيد و ارايه و پروداكشن آنها مشخص است.

‌ يعني به‌طور مثال ما هيچ‌وقت روي صحنه
رويداد هنري - تجربي صت هنرمندي را نمي‌بينيم كه ساز بزند؟

امير بهادر: چرا ممكن است. عطا ابتكار چندي پيش دو نوازنده سه تار و سنتور را به سي تي‌ام برده و با آنها كار مي‌كند و وقتي ساز مي‌زنند صداي سازشان را پروسس مي‌كند.

شاهين انتظامي: من فكر مي‌كنم ما هويت‌مان را در اسم‌مان آورده‌ايم. نام رويداد هنر تجربي صت قرار است مجموعه هنر تجربي را حمايت كند. شروع صت با تمركز بر صدا و تصوير است اما شايد 6 سال ديگر ما نمايشگاهي داشته باشيم كه 6 تا مجسمه اينستاليشن هم داشته باشد اما فعلا تمركزمان روي صدا و تصوير است.

‌ راهي كه شما براي جذب آرتيست انتخاب كرديد؛ انتشار فراخوان است. شما چه فيلترهايي براي جذب اين آرتيست‌ها داريد. يعني اساسا رويداد هنري - تجربي نگرشش نسبت به انتخاب آرتيست چگونه است؟

حسام: رويداد هنري - تجربي مهم‌ترين چيزي كه دارد؛ سليقه‌اش است. رويداد هنري - تجربي يك هيات داوري دارد كه قرار نيست اسمي از آنها برده شود ولي اين فيلتري براي حضور هنرمندان است. طبيعتا هركس از اين فيلتر عبور كند، مي‌تواند وارد رويداد هنري - تجربي شود و آنجا آزادي عمل دارد.

شاهين: يكي از معيارهاي ما ديدگاه ما نسبت به كيفيت است و همچنين سليقه‌اي كه خود رويداد هنري - تجربي دارد. اين دو مورد در ساز و كار انتخاب داوران تاثيرگذار است. مثلا وقتي موسيقي فرستاده مي‌شود؛ طراحي صدا و پروداكشن موسيقي بررسي مي‌شود و ما كيفيت و سليقه مد‌نظر صت را در نظر مي‌گيريم.

‌ رويداد هنري - تجربي صت تا چه حد قصد دارد كار آكادميك انجام دهد؟ در ايران چندان امكاني براي تدريس حرفه‌اي و تخصصي و پيوسته اين موسيقي وجود ندارد و اگر تشكلي مثل شما بتواند اين كار را از پايه انجام دهد شايد كمك بزرگي به علاقه‌مندان اين سبك از موسيقي باشد.

حسام: صت در مسير پلتفرم بودن علاوه بر كمك كردن به آدم‌ها براي شنيدن تلاش مي‌كند وركشاپ‌هايي را برگزار كند كه شامل كلاس‌هاي كوتاهي با موضوعات خاص است.

اميربهادر: ما آرتيست‌هايي داريم كه ذهن خوبي دارند اما در ارايه مشكل دارند. يكي از وظايف ما كمك به آدم‌هايي‌ است كه استعداد زيادي دارند اما براي اجرا مشكل دارند. طبيعتا وظيفه ما است كه كيفيت موسيقي او را بالا ببريم تا بتواند در رويداد هنري - تجربي ما اجرا كند. ما حتما در ذهن‌مان داريم كه آرتيست‌هايي كه مي‌خواهند وركشاپ بگذارند؛ هزينه كمي دريافت كنند و مخاطبان هم امكان حضور در اين وركشاپ‌ها را داشته باشند.

‌ رويداد هنري - تجربي صت چه ايده‌آل‌هايي براي مسائل اجرايي مثل انتخاب سالن يا تجهيزات دارد.

شاهين: ما هدف‌مان ارايه بالاترين كيفيت است. ما به سالن خوب فكر مي‌كنيم چون انتخاب سالن روي موسيقي آرتيست تاثير مستقيم دارد. تا امروز هم تلاش كرديم با توجه به سابقه‌اي كه خودمان داشتيم؛ حساسيت‌هاي آرتيست‌هاي ديگر را هم در نظر بگيريم و با بهترين ابزار در دسترس و بهترين سالن در دسترس رويداد هنري - تجربي را برگزار كنيم.

‌ در نخستين دوره رويداد هنري - تجربي صت دستاوردهاي شما چه بود؟

حسام: در نخستين دوره صت با اينكه همه‌چيز براي ما جديد بود، تلاش كرديم محتاط باشيم و ريسك‌هاي عجيبي نكنيم تا در يك روند به تدريج كارها پيش برود. اما اين‌بار در نهايت توانستيم در فرصتي كوتاه تمام اجراها را در سالني پر روي صحنه ببريم و اين درحالي بود كه ما حتي تبليغات هم نداشتيم. حالا ما مخاطبي داريم كه با صت آشنا است ولي در دوره اول چنين مزيتي نداشتيم. در زمينه اجرايي هم به جز يك مورد كه باعث از دست دادن اجراي آرش شد هيچ مشكلي نداشتيم.

اميربهادر: يكي از دستاوردهاي بزرگ ما اين بود كه فهميديم رويدادهاي بعدي صت را چگونه برگزار كنيم. در عمل ما در صت اول، تستي براي راه‌اندازي داشتيم كه كيفيتش از چنين تجربه‌اي بسيار بالاتر بود اما سياست‌ها و راهكارهاي اجراهاي بعدي را مشخص كرد. آينده براي ما روشن‌تر شد.

شاهين: طبيعتا در چنين كاري دستاورد مالي براي ما وجود نداشت اما آرتيست‌ها دستمزد خود را گرفتند و رويداد هنري - تجربي هم تلاش مي‌كند هزينه خودش را تامين كند. ما الان اعتماد به نفس برگزاري رويدادهاي هنري - تجربي بعدي را داريم. خوشبختانه صت تبديل به مكاني براي پيدا كردن و معرفي آرتيست‌هاي جديد شده است و از سوي ديگر هم ما مخاطب تازه داريم كه شايد تعدادشان چندان زياد نباشد اما درصد بالايي را به خود اختصاص مي‌دهند.

‌ برنامه شما براي صت آينده چيست؟

شاهين: دوست داريم سالن بزرگ‌تر و با كيفيتي را بگيريم چرا كه حالا مي‌دانيم مخاطب بيشتري داريم. كشش تقاضا در اين زمينه وجود دارد. تلاش مي‌كنيم تا كارگاه برگزار كنيم تا بحث آموزش و فرهنگ‌سازي را هم پيش ببريم. همچنين دوست داريم در دو سالن متفاوت در دو نقطه از شهر تهران و حتي شهرهاي ديگر صت را برگزار كنيم. افزايش تعداد اجراها هم از ديگر هدف‌هاي ما است كه بازهم از هركسي در اين زمينه فعاليت دارد تقاضا مي‌كنيم كه در فراخوان ما شركت كنند و از هر راه ديگري هم با ما ارتباط برقرار كنند. تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه از آرتيست‌هاي خارجي هم استفاده كنيم تا هم كيفيت خودمان را بالا ببريم و هم صت را راحت به بيرون از ايران معرفي كنيم. اين را هم اضافه كنم ما دوست داريم به جايي برسيم كه به راحتي به توانمند‌سازي هنرمندان‌مان كمك كنيم و اگر كسي پتانسيل و دانش كاري را دارد با كمبود ابزار فيزيكي مواجه نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون