• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به «اعتماد»:

حمله نظامي امريكا پيام سياسي جدي براي منطقه نيست

گروه ديپلماسي| بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه صبح روز گذشته در نخستين نشست هفتگي خود در سال جديد حادثه سيل در استان‌هاي شمال غربي كشور را تسليت گفت و ابراز اميدواري كرد كه در سال پيش‌رو شاهد چنين حوادثي نباشيم. وي در اين نشست عمدتا به پرسش‌ها درباره اتفاق‌هايي پاسخ داد كه در مدت تعطيلات نوروز ايران در سطح بين‌المللي رخ داده بود.
 اقدام‌هاي نظامي امريكا ژستي براي مسائل داخلي است
خبرنگار اعتماد از بهرام قاسمي سوال كرد: در دو هفته اخير شاهد افزايش تحركات نظامي دولت جديد ايالات متحده در اطراف ايران بوديم. نمونه‌هاي آن را در استفاده از بزرگ‌ترين بمب غيراتمي امريكا در افغانستان، حمله نظامي مستقيم به سوريه و افزايش تحركات نظامي در اطراف كره شمالي شاهد بوديم. چهره‌هاي متفاوت دولت دونالد ترامپ از جمله رييس سازمان سيا هم مي‌گويد كه حمله به سوريه پيامي به ايران بود. واكنش جمهوري اسلامي ايران به اين تحركات چيست و آيا بايد نگران رويارويي تصادفي ميان نيروهاي دو كشور در منطقه باشيم؟  سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: به نظر مي‌رسد اقدامات نظامي كه در منطقه توسط امريكا صورت پذيرفت بيش از آنكه معناي نظامي يا آثار نظامي داشته باشد نشان از يك نوع سردرگمي دارد و تلاشي براي پاسخ به مشكلات داخلي امريكا و انحراف توجه از ناكامي‌هايي است كه درون امريكا وجود دارد. بنابراين برخي اقدامات غلط را در شكل نظامي سامان داده است كه فكر مي‌كنم اين اقدامات در جامعه جهاني به ضرر امريكا تمام شود و آثار جدي نظامي نخواهد داشت. چه اقدامي كه در سوريه به صورت غيرقانوني و خلاف موازين بين‌المللي اتفاق افتاد يا آنچه در افغانستان صورت گرفت كه اصلا با شرايط افغانستان هيچ گونه تناسبي نداشت و استفاده از بزرگ‌ترين بمب غيراتمي امريكا در اين كشور هيچ توجيه و معناي نظامي ندارد و شبكه القاعده يا داعش در افغانستان در آن حد نيست كه نياز به چنين بمب‌هايي داشته باشد. شايد از ديدگاه ديگري بتوانيم چنين بيان كنيم كه امريكا در واكنش به افكار عمومي جهان درحالي كه خود اين كشور از تروريسم به نوعي در سوريه حمايت كرد تا تغيير توازن مطلوب در سوريه را پيش ببرد، در افغانستان هم دست به اقدامي زد كه عنوان مبارزه با تروريسم و داعش را داشت اما هيچ نوع توجيهي براي اين اقدام وجود ندارد لذا اين مانور نظامي امريكا در افغانستان نمي‌تواند هيچ معناي نظامي داشته باشد.
راهكار نظامي در افغانستان پاسخگو نيست
وي در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» مبني بر اينكه جدا از پيام نظامي اين تحركات، پيام سياسي آن براي منطقه به خصوص سوريه چيست؟ گفت: من فكر مي‌كنم مي‌توان گفت كه شايد اين اقدامات با اهداف سياسي طراحي شده باشد اما عملا وضعيت منطقه چه در سوريه و چه در افغانستان طي ساليان گذشته نشان داده كه در اين كشورها نيازي به راهكار نظامي نخواهيم داشت و راهكار نظامي نمي‌تواند راهكار نهايي براي اين دو كشور باشد. وضعيت افغانستان بعد از اين همه سال با وجود همه حضورهاي نظامي نشان‌دهنده اين است كه راهكار نظامي در اين كشور پاسخگو نيست و اين كشورها نياز به راهكارهاي سياسي اساسي دارند كه بايد در چارچوب يك اجماع جهاني و با مشاركت همسايگان و دولت‌هاي منطقه‌اي و مردم اين كشورها راهكار و نتيجه لازم حاصل شود. قاسمي گفت: اين اقدامات را بيشتر ژست و حركتي مي‌دانم كه شايد برخي به دليل مسائل داخلي امريكا و برخي به دليل نشان دادن حضور و وجود امريكا در منطقه براي هم پيمانان خودش صورت گرفت. بنابراين نمي‌توان پذيرفت كه علايم سياسي جدي را در منطقه براي كشوري مثل سوريه و حتي افغانستان ايجاد كند.
تهران، امروز ميزبان هيات‌هاي سوري و ترك
وي در پاسخ به سوالي درباره نشست سه جانبه روسيه، تركيه و ايران گفت:امروز (سه شنبه) در تهران شاهد برگزاري نشست كارشناسي مربوط به محور آستانه خواهيم بود، گفت: اين نشست در سطح كارشناسي و براي استمرار و ادامه يافتن راهكارهايي براي تثبيت آتش‌بس و كمك به وضعيت آتش‌بس در درون سوريه و به مدت يك روز در تهران برگزار خواهد شد و هيات‌هايي از روسيه و تركيه در اين نشست شركت خواهند كرد. اميدواريم اين نشست نيز بتواند در ادامه نشست‌هاي قبلي حتي‌الامكان تاثيرات مثبت خود را داشته باشد. اميدواريم در نيمه اول ارديبهشت ماه (13 و 14 ارديبهشت) مجددا در آستانه اجلاس آستانه چهار را برگزار كنيم كه مي‌تواند در نوع خود مجدداً نشست مهم و قابل اعتدالي باشد كه بتواند با توجه به تحولات اخير، تاثيرات مثبتي را ايجاد كند و در محور ايران، روسيه و تركيه استحكام بيشتري را براي همكاري‌هاي موردنظر در سوريه فراهم كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون