• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3786 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۰ فروردين

محمد هاشمي: خانواده آيت‌الله هاشمي از نامزدي‌ام ناراحت نيستند

محمد هاشمي‌رفسنجاني، رييس سابق صداو سيما در حالي تصميم به كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري گرفت كه كمتر كسي چنين تصميمي را پيش‌بيني مي‌كرد. محمد هاشمي البته براي آمدنش دليل دارد. گفته است به توصيه آيت‌الله هاشمي وارد انتخابات شده. هرچند برخي خبرها اين ادعا را مطرح مي‌كرد كه خانواده مرحوم آيت‌الله هاشمي از كانديداتوري محمد هاشمي ناراحت شده‌اند اما او ناراحت بودن خانواده آيت‌الله هاشمي را از ثبت نام كردنش در انتخابات رد مي‌كند و مي‌گويد حتي «آقا محسن» هم مي‌خواسته در روند ثبت نام، «عمويش» را همراهي كند اما به دليل ملاقات با مهدي هاشمي اين امر ميسر نشده است. چكيده اظهارات اين كانديداي انتخابات به شرح زير است:
  انتخابات سه قطبي شده است، در شرايط فعلي چهره‌هاي سياسي‌اي كه در انتخابات نام نويسي كرده‌اند فضاي انتخابات را به سمت قطبي شدن پيش خواهند برد. در حال حاضر اصولگرايان، اصلاح‌طلبان يا اعتداليون و احمدي‌نژادي‌ها سه قطب اصلي انتخابات را شكل مي‌دهند. حالا بستگي به نظر شوراي نگهبان دارد كه كداميك از افراد را در صحنه نگه دارد و در آن موقع بيشتر مي‌توان درباره آرايش سياسي انتخاباتي اظهارنظر كرد.
  بخشي از آراي اصولگرايان و جريان احمدي‌نژاد مشترك است بنابراين آراي همديگر را تصاحب مي‌كنند چون آراي‌شان همپوشاني دارد اما جريان اصلاح‌طلب و اعتدالي آراي خودشان را دارند و احتمال پيروزي يا ضريب نفوذ جريان اعتدالي بيشتر است.
  ابراهيم رييسي رقيب اصلي حسن روحاني است. اما نمي‌دانم اين موضوع چقدر با واقعيت ميداني تطبيق دارد.
  من در زمان ثبت نام گفتم كه براي پيگيري آرمان‌هاي آيت‌الله هاشمي آمده‌ام و آرمان‌هاي ايشان هميشه اعتلاي ايران اسلامي، رفاه و آسايش مردم بوده است و بعد اضافه كردم كه ما دست كساني كه در اين مسير حركت مي‌كنند را به گرمي مي‌فشريم و تعامل سازنده با آنها خواهيم داشت.
  من در زمان آمدن هم با عده‌اي مشورت كردم كه هم اصلاح‌طلب و هم بعضا اعتدالي بودند. اما اينكه اين موضوع با شوراي عالي سياستگذاري هماهنگ شده باشد، نبوده است. من براي اداي يك تكليف در انتخابات حضور پيدا كردم و آن، نظر آيت‌الله هاشمي بود كه در انتخابات بهتر است افراد متعدد ثبت نام كنند. نظر ايشان اين بود كه چند نفر از جريان اعتدالي و اصلاح‌طلب در انتخابات حضور داشته باشند كه در حقيقت به نوعي عرصه انتخابات را براي حوادثي كه ممكن است اتفاق بيفتد بيمه كنند. منتها تا آن زماني كه من ثبت نام كردم عرصه انتخابات از طرف جناح اعتدالي يك نفره بود. بعد من جهانگيري هم ثبت نام كردند.
  آن‌طور كه آقاي مرعشي به من گفته است بعد از رايزني‌هاي زيادي كه با حسن روحاني در اين زمينه صورت گرفت، بالاخره آقاي روحاني راضي شد كه اسحاق جهانگيري به ميدان بيايد. اما اينكه حضور او برنامه‌ريزي شده بوده يا به توصيه كسي ديگر بوده است اطلاعي ندارم. آقاي مرعشي به همراه موسوي لاري و حسين كمالي به مدت طولاني با حسن روحاني صحبت كردند و بالاخره رييس‌جمهور قانع شده كه معاون اولش در انتخابات نام نويسي كند. خود آقاي جهانگيري هم وقت ثبت نام همين حرف‌ها را تكرار كرد و گفت كه كانديداي اصلي حسن روحاني است. ادبياتي كه به كار برد نشان‌دهنده اين بود كه جهانگيري مكمل روحاني است و به پيشنهاد اصلاح‌طلبان به انتخابات آمده است.
  اگر اصولگرايان متعدد باشند آراي آنها تقسيم خواهد شد ولي اگر يك نفر در صحنه باشد راي آنها تجميع خواهد شد و به نفع آنها است. اما كاملا شفاف نيست كه كانديداي اصلي آنها چه كسي است اما آن‌طور كه از شنيده‌ها بر مي‌آيد رييسي كانديداي اصلي اين جريان است و به نظر من بقيه چهره‌هاي اين جريان هم به نفع او كنار خواهند رفت. البته بعضي‌ها هم مانند آقاي ميرسليم اعلام كرده‌اند كه تا آخر مي‌مانند و كنار نخواهند رفت.
  اصولگرايان الان به دو گروه تقسيم شده‌اند؛ يك گروه احمدي‌نژادي‌ها هستند و گروه ديگر بقيه اصولگرايان. جليلي و بذرپاش بيشتر به دليل تمايل به سمت احمدي‌نژاد معروف بوده و هستند. بنابراين نبود آنها به نفع احمدي‌نژادي‌ها است نه اصولگرايان ديگر.
  حضور پيدا كردن احمدي‌نژاد در عرصه انتخابات با توجه به توصيه رهبري براي نيامدن او يك مساله‌اي است كه احمدي‌نژاد را درجامعه با موانعي مختلفي روبه‌رو خواهد كرد. اما در اين مورد بهتر است زياد اظهارنظر نشود چون اين مساله مربوط به رهبري و احمدي‌نژاد است و در حوزه خودشان بايد مورد توجه قرار بگيرد.
  نمي‌گويم كه وارد صحنه رقابت با بقيه كانديداها نخواهم شد و بهتر است تا روشن شدن بيشتر صحنه انتخاب صبر كنيم.
  خانواده آيت‌الله هاشمي از تصميم من براي كانديداتوري خبر داشتند و حتي آقا محسن مي‌خواست همراه من به ستاد بيايد اما چون زمان ملاقات با آقا مهدي بود نتوانست با من همراهي كند. البته اين كار خيلي ضروري نيست كه آدم براي ثبت‌نام لشكركشي كند و هميشه بهتر است كه ثبت نام‌ها به ساده‌ترين روش ممكن صورت بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون