• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

رييس سي‌امين نمايشگاه كتاب مطرح كرد

همزماني نمايشگاه با انتخابات حساسيت‌ها را افزايش مي‌دهد

پوستر نمايشگاه سي‌ام رونمايي شد

ندا آل‌طيب

 

همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت، برگزاري نمايشگاه كتاب تهران در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري، وضعيت متفاوت را براي اين دوره از نمايشگاه رقم مي‌زند و اينچنين است كه سيدعباس صالحي، رييس سي‌امين نمايشگاه كتاب نيز بر اين موضوع باور دارد و معتقد است همزماني برگزاري نمايشگاه كتاب با ايام انتخابات رياست‌جمهوري ميزان حساسيت‌ها را افزايش داده است.
دومين جلسه ستاد اجرايي نمايشگاه با حضور مديران نمايشگاه و رونمايي از پوستر اين رويداد فرهنگي در مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب برگزار شد.
از آنجاكه سال گذشته انتقادات بسياري به شرايط برگزاري نمايشگاه در مجموعه شهر آفتاب مطرح شده بود، صالحي در اين جلسه بر اين نكته نيز تاكيد كرد كه بايد كاستي‌هاي سال گذشته
برطرف شوند ضمن اينكه همزماني برگزاري نمايشگاه با ايام انتخابات رياست‌جمهوري ميزان حساسيت‌ها را افزايش داده كه نيازمند همدلي و همراهي بيشتر براي برگزاري مناسب‌تر نمايشگاه است.
سال گذشته بسياري از ناشران شركت‌كننده و بازديدكنندگان نمايشگاه از وضعيت رفاهي آن گله‌مند بودند و صالحي به اين موضوع هم اشاره داشته است كه بايد تلاش شود تا رفاه مراجعه‌كنندگان وغرفه‌داران در نمايشگاه كتاب تهران تامين شود و امنيت نمايشگاه كتاب نيز مهم و جدي است و به همين منظور بايد از حوادث و اتفاقاتي كه ناشي از بي‌توجهي، مسامحه و ناديده‌انگاري است، جلوگيري شود. او از همه كميته‌ها و بخش‌ها خواسته است تا در برنامه خود بر افزايش امنيت و رفاه توجه داشته باشند.
ازآنجاكه دولت يازدهم همواره تاكيد دارد كه خواهان واگذاري امور به اصناف و كاهش توليگري دولت است، صالحي نيز تاكيد دارد كه نمايشگاه كتاب هم به اهالي نشر واگذار شود: «واگذاري نمايشگاه به اهالي نشر شعار نيست بلكه يك رويه و رويكرد است و بر همين اساس بايد با نگاه كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمدها، كارها را پيش ببريم تا اقتصاد نمايشگاه تقويت شود.»
پيش از اين برگزار‌كنندگان نمايشگاه اعلام كرده بودند از اين دوره مي‌كوشند نمايشگاه را به اين سمت ببرند كه به تدريج صرفا جنبه نمايشگاهي پيدا كند و از حالت فروشگاهي بيرون بيايد. البته اجراي اين طرح نيازمند بستر‌سازي است و بر همين اساس، رييس سي‌امين نمايشگاه به اين نكته نيز پرداخته كه بايد بين بخش فروشگاهي و نمايشگاهي نمايشگاه توازن ايجاد شود.
او از تقويت وجهه بين‌المللي نمايشگاه نيز در چند سال گذشته به عنوان يكي از نكات تاكيدي سخن گفته است كه براي اجراي آن، اقداماتي همچون ميهمان ويژه،
شهر ميهمان و طرح بورسيه انجام شده است.
صالحي اما معتقد است كه نبايد صرفا به اين موضوعات اكتفا شود بلكه بايد با طرح‌هاي ديگر بر بعد بين‌المللي نمايشگاه افزود و از طرح‌هاي جديد و خلاقانه در نمايشگاه استقبال شود تا فضاهاي جديدي در نمايشگاه ايجاد شوند. تقويت اقتصاد نمايشگاه از ديگر نكاتي بود كه در اين جلسه مورد توجه قرارگرفت.
در اين جلسه و بعد از سخنان صالحي، معاون اجرايي و مديران كميته‌هاي نمايشگاه گزارش‌هاي خود را از فعاليت‌هاي صورت ‌گرفته و نيز مسائل و مشكلات موجود بيان كردند و صالحي نيز پس از شنيدن ديدگاه‌هاي آنان تاكيد كرد: بايد با نگاه كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمدها، كارها را پيش ببريم تا اقتصاد نمايشگاه تقويت شود.
رونمايي از پوستر نمايشگاه سي‌ام، ديگر اتفاقي است كه در اين جلسه رقم خورده است اما متاسفانه طراح اين پوستر در بخش درج معادل انگليسي «خليج فارس» دچار اشتباه شده است و در اين پوستر، عبارت «Persian gulf» به اشتباه «Persion gulf» درج شده است.
با اين حال نمايشگاه سي‌ام كتاب تهران با شعار «يك كتاب بيشتر بخوانيم» از تاريخ 13 تا 23 ارديبهشت ماه در مجموعه شهر آفتاب برگزار مي‌شود. امسال كشور ايتاليا مهمان ويژه نمايشگاه است كه با شعار «زيبايي بي‌زمان» در اين رويداد بين‌المللي حضور دارد. همچنين براي نخستين بار توجه ويژه‌اي به شهر «استانبول» شده است و اين شهر به عنوان شهر مهمان نمايشگاه كتاب معرفي شده است. تاكنون براي حدود 60 مهمان خارجي رواديد (ويزا) صادر شده است و بر اساس گفته‌هاي مسوولان نمايشگاه در پي همكاري خوب وزارت امور خارجه براي صدور ويزاي مهمانان خارجي، روند صدور ويزا تا آستانه آغاز به كار نمايشگاه ادامه خواهد داشت.
پيش از اين سخنگوي نمايشگاه از اختصاص ۱۶۴ ميليارد ريال يارانه خريد كتاب در اين دوره خبر داده بود.
همايون اميرزاده بر اين نكته نيز تاكيد داشت كه معاونت امور فرهنگي هيچ‏گونه تفاهمنامه خصوصي ديگري ندارد. بر اساس تصميماتي كه براي تخصيص يارانه‌ها گرفته شده است، در مجموع ۱۶۴ ميليارد ريال يارانه خريد كتاب به سي‏امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اختصاص يافته است كه ۸۰ ميليارد ريال به دانشجويان و طلاب، ۲۴ ميليارد ريال براي دانش‏آموزان، يك ميليارد ريال براي استادان حوزه و دانشگاه و ۵۰ ميليارد ريال بن مشاركتي مربوط به كتابخانه‌ها، مراكز علمي- فرهنگي، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراكز علمي و فرهنگي، كانون‏هاي فرهنگي مساجد، پايگاه‌هاي مقاومت بسيج و... است.
به گفته اميرزاده، در اين دوره از نمايشگاه مبلغ يك ميليون ريال بن خريد كتاب براي دانشجويان و طلاب (۶۰ درصد آن از سوي دانشجويان و طلاب و ۴۰ درصد از سوي معاونت امور فرهنگي)، ۵۰۰ هزار ريال بن خريد كتاب براي دانش‏آموزان (۶۰ درصد معاونت امور فرهنگي و ۴۰ درصد دانش‏آموزان)، دو ميليون و ۵۰۰ هزار ريال بن خريد كتاب براي اساتيد حوزوي و دانشگاهي (۷۰ درصد توسط اساتيد و ۳۰ درصد از سوي معاونت امور فرهنگي) ارايه خواهد شد.
از سوي ديگر به دليل نزديكي زمان برگزاري نمايشگاه با انتخابات رياست‌جمهوري، گفته شده است كه مناظره‌هايي ميان نامزدهاي مختلف در نمايشگاه كتاب برپا خواهد شد تا به اين شيوه، نمايشگاه هم از تب و تاب انتخابات دور نماند و با اين جريان مهم، همراه شود. البته برگزار‌كنندگان نمايشگاه اعلام كرده‌اند كه در وهله اول بايد نامزدهاي تاييد صلاحيت شده مشخص شوند و بعد از اعلام رسمي آنان، مي‌توان مناظره‌هايي را در نمايشگاه برگزار كرد. توجه به برنامه‌هاي پژوهشي و جنبي از ديگر رويكردهايي است كه گفته شده در اين دوره مورد توجه ويژه‌اي خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون