• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3791 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

توصيه‌اي براي شفافيت

مهدي پازوكي كارشناس اقتصادي

نخستين گام در راستاي شفاف‌سازي در اقتصاد ايران، ارايه صورت‌هاي مالي دقيق نهادهاي عمومي و شبه دولتي است. در اين رابطه نبايد نسبت به هيچ بنگاه اقتصادي كوتاهي صورت بگيرد و همه‌چيز واضح باشد.
در شرايط فعلي يكي از نيازهاي اساسي اقتصاد ايران و در جهت افزايش توليد ملي، نياز به جذب سرمايه‌گذاري است. با اين كار علاوه بر افزايش توليد، افزايش اشتغال مولد و پايدار هم فراهم مي‌شود و يكي از مشكلات مهم ايران برطرف مي‌شود. حال براي شكل گرفتن سرمايه‌گذاري در كشور، نياز به فضاي كسب و كار مناسب در كشور وجود دارد و يكي از راهكارهاي آن ايجاد شفافيت در اقتصاد ملي است. اين شفافيت به معني مبادله آزاد اطلاعات و اطلاع‌رساني در تمام ابعاد اقتصادي- اجتماعي يك كشور است. به نظر مي‌رسد اگر بنگاه‌هاي اقتصادي از جمله زيرمجموعه نهادهاي عمومي مانند بنياد مستضعفان، ستاد اجرايي فرمان امام، نهادهاي نظامي و آستان‌هاي مقدس به اين كار دست بزنند بيشترين اثرگذاري را به وجود مي‌آورند.
همچنين ايجاد رقابت سالم اقتصادي نيز حايز‌اهميت است. رقابت اقتصادي زماني ميان بنگاه‌ها شكل مي‌گيرد كه بنگاه‌هاي عمومي بايد پافشاري بيشتري بر شفافيت كنند و اگر بنگاهي قصد استفاده از رانت حكومت را دارد بايد با اعتراض مواجه شود چون به كاهش سرمايه‌گذاري و متعاقب آن ركود مي‌انجامد. در همه جاي جهان هنگامي كه بنگاه اقتصادي درآمد دارد بايد ماليات بپردازد و اين لازمه وجود اقتصاد رقابتي است.
سومين عامل نفي انحصار است. هرگونه انحصاري مانند سم براي اقتصاد ملي است. خوشبختانه نفي انحصار در قانون اساسي جمهوري اسلامي هم آمده است. چه انحصار بخش خصوصي، چه دولتي و چه خصولتي‌ها، همگي مي‌توانند اقتصاد كشور را با هجمه مواجه كنند. اگر خواهان فضاي مناسب كسب و كار در كشور هستيم و آن را لازمه رفاه و بهبود وضعيت مردم مي‌دانيم، بايد همه بنگاه‌ها از يك سياست واحدي تبعيت كنند. نكته مهم اين است كه اگر در كشور بخش خصوصي واقعي شكل بگيرد، زمينه براي رشد مستمر و پايدار فراهم مي‌شود و اين به سود حكومت و نظام اقتصادي اسلام است. به عنوان مثال، اكنون اقتصاد امريكا به عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد جهان، 25 درصد توليد ناخالص جهان را در اختيار دارد. دليل اين رشد پايدار و مستمر در ايالات متحده فضاي مناسب كسب و كار در آن است. به نظر من اگر نظام اقتصادي كشور خواهان اين است كه قدرت اقتصادي خود را در جهان افزايش دهد، به‌شدت نيازمند فضاي مناسب كسب و كار و افزايش سرمايه‌گذاري است.
امروز اگر براساس خواسته اصلي كشور براساس سند چشم‌انداز در منطقه آسياي جنوب غربي شاگرد اول شويم، نيازمند اين است كه براي اين فضاي مناسب تلاش كنيم. ذكر اين نكته ضروري است كه اگر تندروها به قدرت برسند زمينه براي به وجود آمدن بحران اقتصادي فراهم مي‌شود در حالي كه حق مردم و جامعه ايران اين نيست. به نظر مي‌رسد اگر مسوولان و مردم خواهان رشد پايدار، متوازن، مستمر و باكيفيت كه مردم مزاياي آن را در زندگي روزمره خود حس كنند، هستند ضرورت فضاي مناسب دوچندان مي‌شود كه كانديداي محترم آستان قدس رضوي براي يك‌بار هم كه شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين حق طبيعي مردم ايران و دوستداران علي‌بن موسي‌الرضا است كه بدانند اين امام عزيز چه ميزان سرمايه دارد و اگر اين سرمايه‌گذاري در تعامل با فضاي مناسب كسب و كار حركت كند، رشد اقتصادي كشور چگونه مي‌تواند حركت كارآمد و رو به جلو داشته باشد و خانوارهاي ايراني بدانند كه بنگاه‌هاي زير مجموعه اين امام عزيز در ايجاد اشتغال و از بين بردن فقر موثر شود. به عنوان يك كارشناس اقتصادي عاجزانه از اين سيد خراساني درخواست دارم براي رضاي خدا حجم سرمايه‌گذاري و منابع درآمدي بنگاه‌هاي زيرمجموعه خود را براي اطلاع امت شهيدپرور منتشر كند تا مردم به عنوان ولي نعمت شفافيت اقتصادي را از
زير مجموعه اين آستان مقدس بياموزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون