• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3791 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

شرط و شروط‌ها براي ورود نفت ايران به روسيه

فروش نفت ايران به روسيه در گروي تصميم روس‌ها

اوايل اسفندماه سال گذشته بود كه وزير نفت كشورمان بعد از ديدار با وزير انرژي روسيه از فروش نفت به اين كشور براي مقاصد خارج از روسيه خبر داد و طي اين ديدار قرار شد ۵۰درصد از پول فروش نفت به صورت نقد پرداخت و ۵۰ درصد ديگر صرف خريد كالا و خدمات از روسيه شود.  قراردادي كه ايران آماده اجراي آن است اما طبق آخرين اظهارات بيژن زنگنه، اجراي آن بستگي به تصميم روسيه دارد. بيژن زنگنه پس از ديدار با الكساندر نواك، در سوم اسفندماه ۱۳۹۵ از فروش نفت ايران به روسيه خبر داد و گفت نفت ايران به يك شركت روسي و براي مقاصد خارج از روسيه فروخته مي‌شود كه ۵۰ درصد پول فروش نفت به روسيه به صورت نقدي تحويل گرفته مي‌شود و ۵۰ درصد ديگر صرف خريد كالا و خدمات از روسيه خواهد شد.
همچنين در اين جلسه قرار بر اين شد كه كارگاهي در مسكو يا سن‌پترزبورگ تشكيل شود و در اين كارگاه فروش نفت ايران به روسيه مورد بررسي قرار مي‌گيرد. البته قرارداد فروش نفت ايران به روسيه ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آينده نهايي مي‌شود.  وي تاكيد كرده بود قرار است ۵۰درصد پول فروش نفت به صورت نقدي تحويل گرفته شود و ۵۰درصد ديگر صرف خريد كالا و خدمات از روسيه شود؛ البته اين به معني تهاتر نيست. ايران ۱۰۰ هزار بشكه در روز به روسيه و براساس قيمت جهاني، نفت خواهد فروخت. اين فروش از بعد از امضاي قرارداد آغاز مي‌شود. البته ما امشب هم آماده امضاي قرارداد بوديم اما طرف روسي عجله داشت و بايد به فرودگاه مي‌رسيد. اما اين قرارداد قبل از سفر رييس‌جمهور به مسكو امضا خواهد شد.
بر اساس اين گزارش بعد از گذشت حدود سه ماه از ديدار مذكور، ايران همچنان آماده فروش نفت و در انتظار روس‌ها نشسته است. به‌طوري‌كه وزير نفت هفته گذشته در يك نشست خبري با اشاره به قرارداد خريد نفت ايران توسط كشور روسيه گفت: اين قرارداد امضا شده و روس‌ها نفت ايران را به ميزان ۱۰۰ هزار بشكه در روز به قيمت متعارف مي‌خرند و پول را به يورو پرداخت مي‌كنند.
بانك مركزي پذيرفته ۵۰ درصد از اين پول صرف خريد كالا و خدمات از روسيه شود. اينكه اين قرارداد از چه روزي اجرا شود بستگي به تصميم روس‌ها دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون