• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3791 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

دوئل انتخاباتي و عكس يادگاري با مردم

جواد طوسي حقوقدان و منتقد سينمايي

پيش از انقلاب در حمايت از توليد داخلي، جمله‌اي به نقل از نخست‌وزير وقت توي دهان‌ها افتاده بود: «به اميد روزي كه هر ايراني يك پيكان داشته باشد.» حالا در اين آشفته بازار اقتصادي و شكاف فاحش طبقاتي كه خيلي‌ها آه ندارند تا با ناله سودا كنند و صورت‌شان را با سيلي سرخ نگه مي‌دارند، قاعدتا درست نيست كه بنده داغ اين جماعت را تازه كنم و بگويم به اميد روزي كه هر ايراني يك ماشين شاسي‌بلند داشته باشد! ولي بر اساس اوضاع و احوال و واقعيت جاري، در اين آستانه انتخابات رياست جمهوري اميدوارم كه دولتمردان و كانديداهاي ما وجدان‌شان بيدار باشد و وعده‌هاي سرخرمن سر جدشان ندهند.
از همين امشب قرار شده گفت‌وگوهاي تلويزيوني با كانديداها آغاز شود و روز جمعه هم به طور زنده اولين مناظره تلويزيوني با دو تن از نامزدهاي رياست جمهوري صورت مي‌گيرد. بنده به عنوان يك شهروند خيلي معمولي از اقشار آسيب‌پذير جامعه كه هنوز بعد از 61 سال عمر اندر خم يك كوچه‌ام، عاجزانه از كانديداهاي محترم (اعم از ارزشي، مستقل، دلواپس و... سينه‌چاك برجام و توسعه – همچنان – سياسي) مي‌خواهم موارد ذيل را رعايت كنند تا شايد اين فضاي آميخته با انفعال و بي‌انگيزگي و بي‌اعتمادي و بدبيني دگرگون شود:
1- در حرف‌ها و برنامه‌هاي كاري‌تان، صداقت و روراستي و پرهيز از هر گونه غلو را سرلوحه قرار دهيد.
2- بضاعت خود و ميزان توان و كارايي‌‌تان را در نظر بگيريد و بر اساس آن آينده‌نگري كنيد.
3- در قبال پرداختن به ضعف‌ها و كمبودها و بحران موجود، تصويري موهوم و دست‌نيافتني (به عنوان برنامه و نقشه راه) ارايه ندهيد و صريح و شفاف به مردم بگوييد كه چند مرده حلاجيد و از كلي‌گويي اجتناب كنيد.
4- با توجه به نيازها و دغدغه‌هاي اصلي آحاد جامعه در شرايط فعلي در زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي و معيشتي و باليني، برنامه‌هاي خود را در هر يك از اين حوزه‌ها به طور روشن مشخص كنيد و صادقانه ملزم و متعهد شويد كه اگر در ادامه مسير از پس كار برنيامديد يا با مشكلات و عوامل بازدارنده روبه‌رو شديد، مردم را محرم خود بدانيد و آنها را در جريان امور بگذاريد.
5- از هر گونه دسته‌بندي جناحي و انحصارگرايي و برخورد سليقه‌اي و شعارگرايي پرهيز كنيد و مصالح مردم را در نظر بگيريد و براي تحقق «عدالت اجتماعي» در عرصه‌هاي مختلف جامعه، راهكار عملي و اجرايي در نظر بگيريد.
6- براي مردم و طبقات اصلي و مطرح جامعه ارزش و منزلت قايل شويد و از آنها استفاده ابزاري و تاكتيكي نكنيد و به شعورشان احترام بگذاريد و خودباوري و خرد جمعي را جايگزين نگاه عوامانه و پوپوليستي كنيد.
و... آخرين و شايد مهم‌ترين نكته و حرف حساب آنكه اين مردم را باور كنيد، بسياري از آنها به قدر كافي لاي چرخ‌دنده‌هاي زندگي له و لورده شده‌اند و فاتحه عمر مفيدشان خوانده شده است. پس به جاي در افتادن با يكديگر و ياركشي و جنگ قدرت و دامن زدن هر چه بيشتر اين فضاي مسموم سياست زده قدمي مثبت براي اين مردم زجر كشيده كه روزگار سختي را مي‌گذرانند برداريد تا عاقبت به خيري و نيكنامي و آرامش خاطر نصيب‌شان شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون