• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

پيگيري«اعتماد» از اقدامات انجام شده براي نجات سرباز ربوده شده

سرباز ايران اسير در پاكستان

زهرا چوپانكاره

6 ارديبهشت ماه 11 مرزبان قرار بود شيفت‌ گشت خود را عوض كنند، اما ساعت به 8 شب نرسيده رگباري كه به روي آنها گشوده شد برنامه را عوض كرد. به جاي گشت‌زني و تعويض شيفت 9 نفر از نيروهاي مرزباني به شهادت رسيدند و دو نفر مجروح شدند. لابه‌لاي شور و هيجان حاكم بر رسانه‌ها و مردم در هنگام برگزاري مناظره نامزدهاي رياست‌جمهوري، از زبان يكي از مجروحان نجات يافته از اين كشتار مرزي جمله‌اي منتشر شد. خبرگزاري‌ها از قول سرباز داود باشتني نوشتند: «وقتي تروريست‌ها به سمت ما حمله كردند، تنها توانستم در قسمت جنگلي و پشت درختان مخفي شوم. بعد از اينكه تروريست‌ها نيروها را به شهادت رساندند به نيروهاي كادري تير خلاصي زدند. در دقايق آخر ديدم كه آنها يكي از سربازان كه زنده بود را با خود بردند.» روز گذشته جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفته‌هاي او را تاييد كرد. سرباز سعيد براتي از هنگ مرزي ميرجاوه ربوده و به داخل خاك پاكستان منتقل شده است.
سردار اسكندر مومني ديروز در هنگام بازديد از نوار صفر مرزي در منطقه ميرجاوه به خبرنگاران گفت: «براساس آخرين خبرهايي كه داريم اين سرباز فداكار پس از مجروح شدن به خاك پاكستان منتقل شده و اقدامات جدي ما در خصوص تعيين سرنوشت اين سرباز فداكار ادامه دارد.» از زماني كه خبر شهادت نيروهاي مرزي رسيد و گروهك «جيش‌الظلم» مسووليت اين حمله را بر عهده گرفت، مطالبه جدي در خصوص بازخواست از دولت پاكستان و مجازات عاملان اين جنايت شكل گرفت و سفير پاكستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد تا به او گوشزد شود كه دولت ايران خواستار «اقدامات جدي و اساسي براي بازداشت تروريست‌ها و مجازات آنان» است. حالا با تاييد ربودن يكي از سربازان هنگ مرزي، مساله ديگري مطرح شده است: براي نجات جان سرباز ربوده شده چه بايد كرد؟ آيا اطلاعي از وضعيت او وجود دارد؟

نماينده ميرجاوه: نبايد باج بدهيم
علي كرد، نماينده حوزه انتخابيه خاش و ميرجاوه از سيستان و بلوچستان مي‌گويد كه از زمان رخ دادن اين حادثه تمامي تلاش نمايندگان اين استان، مقامات محلي و نيروهاي اطلاعاتي و انتظامي متوجه شناسايي عوامل جنايت و تلاش براي برخورد با آنها شده است. او به «اعتماد» مي‌گويد كه نام تمامي عوامل اين حمله مشخص شده و حتي مكان آنها هم معلوم است: «هم نام يك به يك افرادي كه در اين حمله شركت داشته‌اند شناسايي شده و هم مي‌دانيم كه در كدام نقطه از خاك پاكستان مستقر هستند. بسيار متاسفيم كه كشوري كه ادعاي اسلام مي‌كند تبديل به مقري شده است براي تروريست‌ها و نيروهاي تكفيري. سفير پاكستان در تهران فراخوانده شده و از او خواسته‌اند با استفاده از همين نام‌ها و اطلاعاتي كه ما فراهم آورده‌ايم، اين افراد را دستگير و مجازات كنند. اگر همسايه عزيزمان اين كار را نكند به خاطر خون شهدا و حرمت خانواده‌هاي آسيب‌ديده آنها به آن‌سوي مرز گام برمي‌داريم و عاملان ناامني را بسزاي اعمال‌شان مي‌رسانيم.»
كرد در ميان صحبت‌هايش به مسووليت وزارت امورخارجه و وزارت كشور در مورد اين حادثه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «دوست عزيزم دكتر ظريف كارهاي ارزنده‌اي در وزارت امورخارجه انجام داده‌اند اما در حوزه امنيت مرزهاي جنوب شرقي مي‌طلبيد كه پشتكار بيشتري داشته باشند. دستگاه ديپلماسي بايد به گونه‌اي عمل كند كه جلوي بروز چنين اتفاقاتي را بگيرد. از طرفي به عنوان نماينده مردم سيستان و بلوچستان از وزير كشور هم خواستم كه به فكر تجهيزات و امكانات نظامي در منطقه باشند. اين سربازان تنها با يك خودرو، بدون وجود پشتيباني مناسب مشغول گشت‌زني بودند، حتي دوربين‌هاي مناسب ديد در شب هم ندارند و به خاطر وجود توفان در شب حمله و وجود پوشش جنگلي در آن منطقه غافلگير شدند.»
 كرد با اشاره به اينكه هنوز هيچ خبري از مرزبان ربوده شده به دست نرسيده است، توضيح داد: «ميان مجلس، نيروهاي برون‌مرزي، اطلاعاتي و انتظامي تقسيم كار شده است و هر روز گزارش پيشرفت كار را به يكديگر مي‌دهيم و اگر كمك يا مشورتي لازم باشد از هم مي‌گيريم. اولويت اول ما اين است كه فرزندمان را سالم برگردانيم.» او مي‌گويد كه استفاده از معتمدان محلي هم در حال پيگيري است اما تاكيدش بر اين است كه اين‌بار نبايد نرمش در كار باشد: «ما نمي‌خواهيم باج بدهيم؛ اگر هر بار با آرامش با اين موضوعات برخورد نمي‌شد امروز شاهد اين جنايت نبوديم.»

عضو كميسيون امنيت ملي:
برخورد قاطع شود
در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس چه اقدامي براي نجات جان شهروند ايراني ربوده شده به دست گروهك جيش‌الظلم در حال انجام است؟ عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مي‌گويد كه تا 18 ارديبهشت مجلس تعطيل است و فعلا تمام اطلاعاتي كه در اختيار اعضا هست همان چيزي است كه منتشر شده، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه به «اعتماد» مي‌گويد: «وزارت امور خارجه، وزارت كشور و وزارت اطلاعات بايد اين ماجرا را پيگيري كنند. دولت پاكستان مسووليت اين حادثه را بر عهده دارد. يكي از سربازان ما ربوده شده و متاسفانه وضعيت چنين فردي بسيار وخيم‌تر از سايرين است.» او ابراز اميدواري مي‌كند كه تا آغاز به كار دوباره مجلس اين مساله ميان ايران و پاكستان حل شده باشد.»
او در خصوص نقشي كه در سال 92 علماي اهل سنت و معتمدان محلي براي آزادي سربازان ايراني از دست گروهك جيش‌العدل داشتند و امكان استفاده دوباره از اين راهكار براي رهايي سرباز ربوده شده در ميرجاوه مي‌گويد: «در چنين موقعيتي سازوكارهاي مختلفي هست از جمله استفاده از ظرفيت‌هاي محلي و علما. اما مساله اصلي ما اين است كه چنين اتفاقاتي رخ ندهد. بايد برخورد قاطع در اين مورد وجود داشته باشد و البته تلاش شود كه جان اين سربازمان نجات پيدا كند.» او در واكنش به اظهارنظر علي كرد در خصوص احتمال ورود ايران به خاك پاكستان براي مجازات عوامل اين حمله مي‌گويد: «ايران به كشورهاي خارجي تجاوز نمي‌كند. اين اظهارنظر كارشناسي‌شده نيست. قطعا سازوكارهاي مختلفي براي حل و فصل موضوع وجود دارد اما مطمئنا ورود به مرز يك كشور ديگر جزو اين راهكارها نيست.»

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه: توپ و تفنگ ابزار ما نيست
در حالي كه نمايندگان مجلس روي نقش وزارت امور خارجه و برخورد قاطع با پاكستان تاكيد دارند، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه به «اعتماد» مي‌گويد كه از زمان اين اتفاق تاكنون اين وزارتخانه از هيچ تلاشي در چارچوب اختياراتش فرو نگذاشته است: «از همان لحظه اول ما اقدامات‌مان را شروع كرديم. سفيرمان در پاكستان دو ملاقات داشته است، سفير پاكستان در تهران را فراخوانديم و خواهان مجازات عاملان جنايت شديم. اين ابزار ديپلماسي است. وزارت امور خارجه كه توپ و تانك نمي‌خواهد به ميدان بياورد. »
ابراهيم رحيم‌پور مي‌گويد كه تلاش‌ها براي كسب اطلاعات از وضعيت سرباز ربوده شده ادامه دارد: «هنوز اطلاعات بيشتري در خصوص سربازي كه گفته مي‌شود ربوده شده نداريم. ما اعتراض كرده‌ايم، اخطار داده‌ايم و بايد منتظر اقدامات دولت پاكستان باشيم. از طرفي دوستان‌مان در سپاه بايد مراقبت‌شان را بيشتر كنند. رخ دادن اين حوادث و مواجهه با عاملان آن تا جايي در اختيار دولت پاكستان است. حقيقت اين است كه اين نيروها تربيت‌شده سعودي‌ها هستند و مشكلات ما مربوط به دشمني‌ها در كل منطقه است نه اينكه تنها موضوع پاكستان مطرح باشد. ما با زبان خوش ديپلماسي تا جايي كه بتوانيم موضوع را دنبال مي‌كنيم اگر زبان غير از آن لازم شد، دوستان ديگر بايد وارد عمل شوند.»
«بسم‌الله الرحمن الرحيم. گروهبان يكم جمشيد دانايي‌فر فرزند محمد؛ من و دوستان‌مان در دست سازمان جيش‌العدل اسير هستيم.» فروردين سال 93 پس از هفته‌ها، چهار نفر از پنج سرباز ربوده شده كشورمان از پاكستان به وطن بازگشتند و نزديك به يك سال بعد پيكر سرباز شهيد جمشيد دانايي‌فر هم وارد خاك ايران شد. هنوز خبري از سعيد براتي، سرباز ربوده شده در نوار صفر مرزي در دست نيست، تنها اميد مي‌رود كه او ايستاده روي پاهاي خودش به وطن بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون