• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

وزنه‌برداري ايران بعد از 5 سال قهرمان آسيا شد

جوانان درخشيدند

گروه ورزش

مسابقات وزنه‌برداري قهرماني آسيا 2017 به ميزباني عشق‌آباد تركمنستان برگزار شد و تيم ملي ايران در رقابت با چين توانست عنوان قهرماني را به دست آورد. ايران با تركيب جابر بهروزي، صالح چراغي و مرتضي بيگلري، ايوب موسوي، علي هاشمي، محمدرضا براري، همايون تيموري و وحيد ربيعي در اين رقابت‌ها حاضر بود و در نهايت توانست 5 مدال طلا، 3 نقره و 3 برنز كسب كرده و عنوان قهرماني آسيا را به دست آورد. تيم چين در اين مسابقات نايب قهرمان شد و ازبكستان در جايگاه سوم قرار گرفت.
هدايت تيم ملي وزنه‌برداري ايران برعهده سجاد انوشيرواني بود و وحيد ربيعي به عنوان مربي و نواب نصير شلال به عنوان مشاور او را همراهي كردند.
در چهارمين روز از مسابقات وزنه‌برداري قهرماني آسيا رقابت‌هاي دسته
77 كيلوگرم برگزار شد تا نخستين نماينده ايران روي تخته مسابقات برود. ايران در اين وزن تنها يك نماينده داشت و آن هم كسي نبود جز جابر بهروزي. بهروزي در پايان حركت يك ضرب با ركورد 147 كيلوگرم در رده پنجم قرار گرفت. در دوضرب با 185 كيلوگرم چهارم شد و در مجموع دو حركت نيز با 332 كيلوگرم عنوان پنجم آسيا را به دست آورد. در پنجمين روز از مسابقات، رقابت دسته ۸۵ كيلوگرم برگزار شد كه ايران در اين دسته دو نماينده داشت كه در پايان يك طلا و يك نقره به نام ايران ثبت كردند. صالح چراغي با ركورد ۱۶۲ كيلوگرم مدال يك ضرب را به دست آورد. او در دوضرب با ۱۹۰ كيلوگرم پنجم و در مجموع دو حركت با ۳۵۲ كيلوگرم نايب‌قهرمان آسيا شد. همچنين مرتضي بيگلري با ركورد ۱۵۴ كيلوگرم در رده ششم قرار گرفت. در دوضرب با ۱۹۳ كيلوگرم چهارم و در مجموع دو حركت نيز با ۳۴۷ كيلوگرم پنجم آسيا شد.
در ششمين روز مسابقات، رقابت وزنه‌برداران دسته ۹۴ كيلوگرم دنبال و ايران صاحب دو مدال نقره و يك طلا شد. ايوب موسوي تنها نماينده ايران در اين وزن بود كه در پايان حركت يك‌ضرب با ركورد ۱۶۶ كيلوگرم مدال نقره يك ضرب را به دست آورد. در دوضرب با ۲۰۶ كيلوگرم مدال طلا گرفت و در مجموع دو حركت با ۳۷۲ كيلوگرم نايب قهرمان آسيا شد.
در آخرين روز از مسابقات وزنه‌برداري قهرماني آسيا 2017، ابتدا وزنه‌برداران دسته 105 كيلوگرم به رقابت پرداختند. از ايران محمدرضا براري و علي هاشمي روي تخته رفتند كه در پايان ايران
3 مدال طلا و 2برنز گرفت. محمدرضا براري با ركورد 177كيلوگرم در يك ضرب طلا گرفت؛ دوضرب با 221كيلوگرم مدال طلا را به دست آورد و در مجموع با 398 كيلوگرم قهرمان آسيا شد. او سال 2016 نيز قهرمان آسيا شده بود. علي هاشمي ديگر نماينده ايران با 171 كيلوگرم در يك ضرب چهارم شد. در دوضرب با 213 كيلوگرم مدال برنز گرفت و در مجموع دو حركت با 384 كيلوگرم مقام سوم آسيا را به دست آورد.
در آخرين دسته مسابقات، وزنه‌برداران دسته فوق سنگين به رقابت پرداختند كه ايران در اين وزن هم دو نماينده داشت و در پايان تنها رامين ربيعي تك مدال برنز يك ضرب را به دست آورد.
رامين ربيعي با ركورد ۱۹۵ كيلوگرم در يك ضرب مدال برنز گرفت، در دوضرب با ۲۲۱ كيلوگرم پنجم و در مجموع دو حركت با ۴۱۶ كيلوگرم پنجم آسيا شد.
همايون تيموري نيز با ۱۹۰ كيلوگرم در يك ضرب چهارم شد؛ با ۲۲۷ كيلوگرم در دوضرب عنوان چهارم را به دست آورد و در مجموع دو حركت با ۴۱۷ كيلوگرم مقام چهارم آسيا را به دست آورد.

انوشيرواني: هدف ما المپيك 2020 است
سجاد انوشيرواني، سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري بزرگسالان كشورمان درباره مسابقات قهرماني بزرگسالان آسيا گفت: طبق برنامه‌اي كه بعد از المپيك به فدراسيون ارايه كرديم قرار بود بعد از آن رويداد به جوان‌ترها فرصت دهيم. طبق اين برنامه نيز براي رقابت‌هاي قهرماني آسيا و بعد از آن براي بازي‌هاي كشورهاي اسلامي تصميم گرفتيم كه از نفرات جوان‌تر استفاده كنيم تا پتانسيل تمام بچه‌ها براي تيم بزرگسالان ايران را محك بزنيم. با اين شرايط مي‌توانيم وضعيت همه وزنه‌برداران را بررسي كنيم و با شناخت بيشتري روي آنها براي مسابقات قهرماني جهان در امريكا و حتي بازي‌هاي آسيايي سال 2018 در اندونزي تمركز كنيم.
طبق اين محك مي‌توانيم برنامه بسيار بهتري هم براي اين عزيزان داشته باشيم تا در مسابقات پيش رو بتوانيم بهترين نتيجه را نيز كسب كنيم.
انوشيرواني با اشاره به تركيب جوان تيم ملي اظهار كرد: از روز اول كه بچه‌هاي جوان وارد تركيب تيم ملي شده‌اند، تلاش كرديم كه به آنها انگيزه بدهيم. به هرحال عضويت در تيم ملي بزرگسالان و جنگيدن براي كشور مثل يك سرباز جايگاه و موقعيتي است كه آنها به دست آورده‌اند و ما هميشه اين نكات را به آنها گوشزد كرده‌ايم. تلاش كرديم به آنها ياد دهيم چطور هدف‌دار باشند و براي رسيدن به اين هدف بجنگند. خدا را شكر كه در اين چهار ماه شرايط خوب بوده و واقعا تلاش كرده‌اند. خود بچه‌ها با تمام وجود كار كردند.
همان روز اول كه برنامه را به فدراسيون و شوراي عالي فني ارايه دادم، تاكيد داشتم كه اين دو مسابقه بعد از المپيك براي محك جوان‌ترهاي وزنه‌برداري است. هدف ما نگاه به آينده و حتي چشم‌انداز المپيك ٢٠٢٠ بود كه آينده‌سازي كنيم كه ديگر دست به عصا كار نكنيم. بايد نفرات جايگزين در تيم داشته باشيم چرا كه اين پتانسيل وزنه‌برداري ايران است و بايد از آن استفاده كنيم.
انوشيرواني با اشاره به تركيب تيم گفت: ما چهره‌هاي سرشناس در تيم داريم كه در كنارشان جوان‌ها نيز حضور دارند. براري و هاشمي كه جزو با تجربه‌ها هستند. ما جوان‌ها را كنار اين چهره‌ها گذاشتيم كه خلأ تجربه هم در تيم احساس نشود.
مردم ما را دعا كنند؛ البته قطعا مردم مي‌دانند ما براي درخشش در المپيك ريو برنامه 4 ساله داشتيم كه خدا را شكر با نتايج خوب به پايان رسيد. حالا هم برنامه‌ريزي ما براي المپيك 2020 است. بايد توانمندي وزنه‌برداري در بخش پشتوانه‌سازي را بالا ببريم تا تيم ملي با نفرات قوي‌تري در مسابقات آتي حاضر شود. فارغ از هر نتيجه بايد اين ريسك را داشته باشيم تا براي مسابقات بزرگ‌تر مثل قهرماني جهان كاملا آماده و قدرتمند ظاهر شويم تا هويت اصلي وزنه‌برداري ايران را دوباره ثابت كنيم.
وي در پايان حمايت مسوولان ورزش از وزنه‌برداري را ضروري دانست و تاكيد كرد: 4 ماه است كه در هر مصاحبه به اين نكته مهم كه وزنه‌برداري نيازمند نگاه ويژه مسوولان ورزش كشور است اشاره مي‌كنيم، اما اين عزيزان گويا توجهي به اين موضوع مهم ندارند. وزنه‌برداري هميشه پرچم‌دار و پيشرو بوده و در روزهاي سخت به كمك ورزش ايران آمده و قطعا شايسته حمايت‌هاي بيشتري است. جا دارد از فدراسيون هم تشكر كنيم كه با تمام محدوديت‌هاي موجود، برنامه‌هاي تمريني و اردوي تمام رده‌هاي سني را بدون توقف عملي مي‌كند تا پشتوانه‌سازي ادامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون