• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

عددنوشت

نقدينگي
آنطور كه معاون اقتصادي بانك مركزي اعلام كرد، حجم نقدينگي در پايان سال ١٣٩٥ به ١٢٥٣ هزار ميليارد تومان رسيده است. پيمان قرباني از رشد حدود ٢٣ درصدي حجم نقدينگي در سال گذشته خبر داد و البته گفت كه اين رشد در مقايسه با سال ١٣٩٤ كاهش يافته است. معاون اقتصادي بانك مركزي در ادامه به پرداخت حدود ١٦ هزارو ٨٠٠ ميليارد تومان تسهيلات به بنگاهاي كوچك و متوسط اشاره كرد و گفت كه در همين راستا به ۲۲ هزار و ۲۰۰ واحد توليدي تسهيلات پرداخت شده است. وي اين را هم عنوان كرد كه سياست حمايت از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در سال جاري نيز در دستور كار بانك مركزي قرار خواهد داشت. حمايت از بنگاهاي كوچك و متوسط از برنامه‌هاي مشترك بانك مركزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود كه در تابستان سال گذشته و با هدف تامين مالي براي ٧٠٠٠ بنگاه و با منابع ١٦ هزار ميلياردي كليد خورد.


صعود صادرات غيرنفتي
بر اساس آمار تجارت خارجي، صادرات غيرنفتي ايران در دولت يازدهم ۲۳ درصد افزايش يافته است. به گزارش ايسنا، بر اساس آمارهاي گمرك، ميزان صادرات غير نفتي ايران در دوره چهارساله دولت دهم ۱۴۴ ميليارد و ۹۴۷ ميليون دلار بود كه اين رقم به ۱۷۸ ميليارد و ۷۵۳ ميليون دلار در دوره چهارساله دولت يازدهم افزايش يافته است. صادرات غير نفتي ايران در دولت يازدهم در مجموع ۳۳ ميليارد و ۸۰۶ ميليون دلار بيشتر از دوره چهارساله دولت دهم بود. بر اساس اين گزارش بهترين ركورد در صادرات غير نفتي ايران به سال ۱۳۹۵ اختصاص دارد و ايران موفق شد در اين سال به ميزان ۴۳ ميليارد و ۹۳۰ ميليون دلار انواع كالا به ساير كشورها صادر كند كه اين رقم در كارنامه تجارت خارجي ايران بي‌سابقه بوده است. همچنين بهترين تراز تجاري كشورمان در دو سال اخير به ثبت رسيد و تجار و بازرگانان ايراني موفق شدند براي نخستين‌بار در سال ۱۳۹۴ با تراز تجاري مثبت ۹۲۴ ميليون دلار و در سال ۱۳۹۵ با مثبت ۲۴۶ ميليون دلار، كارنامه تجارت خارجي كشور را با بهترين عملكرد به ثبت برسانند.

افزايش واردات نفت آسيايي‌ها
مشتريان عمده نفت خام ايران در قاره كهن در ماه مارس امسال ٢٧ درصد نسبت به پارسال بيشتر شد.  خبرگزاري رويترز از توكيو گزارش داد كه بهره‌گيري ايران از فرصت پايان تحريم سبب شد صادرات نفت اين كشور به چهار مصرف‌كننده عمده نفت در آسيا در ماه مارس سال ٢٠١٧ ميلادي حدود ٢٧ درصد افزايش يابد. چهار خريدار عمده نفت ايران در آسيا، يعني چين، هند، كره جنوبي و ژاپن، در ماه گذشته ميلادي در مجموع يك ميليون و ٩٧٠ هزار بشكه نفت از ايران وارد كردند. در سه ماه نخست سال ٢٠١٧ ميلادي ميانگين واردات نفت اين چهار كشور از ايران به يك ميليون و ٨٧٠ هزار بشكه در روز رسيد كه
٤٧ درصد بيشتر از دوره مشابه در پارسال بود.


سهم فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در توزيع كالا
براساس گفته رييس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كه سهم گردش مالي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي را ۱۵ هزار ميليارد تومان عنوان مي‌كند، مي‌توان نتيجه گرفت كه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي سهمي كمتر از ۱۰ درصد در نظام توزيع دارند. اميرخسرو فخريان گفت: نظام توزيع، يكي از مباحث مهم دنياست و توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در كشورهاي پيشرفته دنيا هم بيشتر است، اما اين سهم در ايران بسيار اندك است. اين سهم در ايران در سال 94 كمتر از 5 درصد بود، اما در سال 95 با جهش در توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي سهم فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در نظام توزيع بيشتر شده كه با توجه به اينكه آمار دقيقي از سهم خرده‌فروشي‌ها در نظام توزيع در اختيار نداريم، به طور دقيق نمي‌توان سهم فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در نظام توزيع را بيان كرد. اما براساس گردش مالي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عضو اتحاديه كه 15 هزار ميليارد تومان است مي‌توان نتيجه گرفت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي سهمي كمتر از 10 درصد در نظام توزيع دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون