• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

آزمايش موشكي در برابر تهديد امريكايي

تيلرسون: احتمال حمله اتمي به سئول و توكيو وجود دارد

گروه جهان

يك روز پس از آنكه ركس تيلرسون، وزير خارجه ايالات متحده هشدار داد كه اگر اقدامات صورت گرفته براي جلوگيري از برنامه هسته‌اي و موشك‌هاي بالستيك پيونگ يانك به شكست منجر شود با عواقب فاجعه باري همراه خواهد بود، كره شمالي يك آزمايش موشكي ديگر انجام داد.
روز شنبه ايالات متحده و كره جنوبي اعلام كردند كه اين آزمايش در ناحيه شمالي پايتخت كره شمالي صورت گرفته كه طبق گفته برخي مقامات اين آزمايش نيز شكست خورده است كه اين چهارمين مورد از آزمايش‌هاي موشكي ناموفق كره شمالي از ماه مارس به حساب مي‌آيد. گفتني است اين آزمايش موشكي در ناو هواپيمابر كارل وينسون و ناو ميشيگان و يك زيردريايي كه در منطقه حضور داشتند به ثبت
 رسيده است.
اين آزمايش در حالي انجام شد كه ركس تيلرسون، روز جمعه در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل موضع دولت دونالد ترامپ را مطرح كرد و گفت اگر پيونگ‌يانگ به توسعه برنامه هسته‌اي و موشكي خود همچنان ادامه دهد تمام گزينه‌هاي عليه آن روي ميز است. تيلرسون افزود: تهديد حمله هسته‌اي در سئول يا توكيو واقعي است و تنها مدت زمان كمي باقي مانده كه كره شمالي برنامه خود را براي ضربه زدن به سرزمين اصلي ايالات متحده توسعه دهد. وي افزود به دليل اينكه اقدامي تاكنون صورت نگرفته است در حال حاضر ممكن است توسعه توانمندي كره شمالي عواقب فاجعه‌باري را به همراه داشته باشد.
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده نيز در مصاحبه خود با رويترز گفت كه كره شمالي بزرگ‌ترين چالش او است و راه‌اندازي يك آزمايش ديگر توهين به چين كه متحد اصلي كره‌شمالي محسوب مي‌شود به شمار مي‌رود. ترامپ در يك پست توييتري پس از اين آزمايش موشكي نوشت: كره شمالي با آزمايش موشكي خود يك بي‌احترامي به خواسته‌هاي چين و رييس‌جمهور اين كشور كرده كه بسيار مورد احترام است. هرچند كه اين آزمايش ناموفق بوده اما اين خيلي بد است.
وانگ يي، وزير خارجه چين نيز در نشست شوراي امنيت عنوان كرد كه چين تنها كشور كمك‌كننده براي حل بحران كره‌شمالي نيست. وانگ يي در اين نشست گفت: بهتر است كه بحث درخصوص اينكه چه كسي بايد نخستين گام را بردارد كنار بگذاريم و ديگر درباره اينكه چه كسي درست مي‌گويد و چه كسي غلط، صحبت نكنيم. در حال حاضر زمان آن فرا رسيده كه با جديت از سرگيري مذاكرات را مدنظر قرار دهيم.
تيلرسون در پاسخ گفت: ما درباره بازگشت به ميز مذاكرات با كره شمالي صحبت نخواهيم كرد، نقض‌هاي آنها درخصوص قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را بدون مجازات نخواهيم گذاشت و با برگزاري مذاكره از رفتار بد آنها چشم‌پوشي نخواهيم كرد.
همچنين روز شنبه خبرگزاري رسمي شين‌هواي چين به نقل از وانگ يي گزارش داد كه هم كره شمالي و هم ايالات متحده نيازمند آن هستند تا احتياط‌هاي لازم را اجرا كنند. وي افزود اگر هر دو طرف نتوانند امتيازات لازم را ارايه دهند، دامنه اين موضوع نه تنها به دو كشور بلكه به كل منطقه و جهان كشيده مي‌شود و اين رويارويي هزينه سنگيني را برجا خواهد گذاشت.
ترامپ در مصاحبه با رويترز عنوان كرده بود كه شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين سخت در تلاش براي جلوگيري از اقدامات كره شمالي است و وي را ستود اما هشدار داد كه در صورت به بن‌بست رسيدن اين اقدامات به يك جنگ تمام‌عيار بدل شود.
درهمين حال گنادي گاتيلف، معاون وزير امور خارجه روسيه هشدار داد كه استفاده از زور كاملا غيرقابل قبول است. وي در اين نشست شوراي امنيت گفت: لفاظي‌هاي نظامي به همراه زورآزمايي‌هاي بي‌جا تنها منجر به وضعيتي مي‌شود كه در آن كل جهان به طور جدي گرفتار يك جنگ شود. يك فكر نادرست يا تفسير غلط يك اقدام مي‌تواند منجر به ترسناك‌ترين و اسفناك‌ترين پيامدها شود.
گاتيلف افزود: كره شمالي با مانورهاي نظامي مشترك معمول امريكا و كره‌ جنوبي و استقرار ناو گروه هواپيمابر امريكا در آب‌هاي شبه جزيره كره احساس تهديد مي‌كند. از سوي ديگر فوميو كيشيدا، وزير امور خارجه ژاپن در اين نشست شوراي امنيت گفت: براي برگرداندن كره شمالي به پاي ميز مذاكرات جامعه بين‌الملل بايد پيام بسيار جدي را ابلاغ كند مبني بر اينكه اقدامات تحريك آميز بهاي سنگيني دارد.
وي افزود: شكي وجود ندارد كه مذاكره لازم و ضروري است با اين حال در وضعيت كنوني كه كره شمالي به توسعه برنامه‌هاي اتمي و موشكي خود ادامه مي‌دهد قطعا مذاكرات موثر غيرممكن است.
گفتني است كره شمالي طي چند وقت اخير فعاليت‌هاي تحريك‌آميز جدي را در خصوص برنامه‌هاي موشكي و هسته‌اي خود انجام داده و آزمايش‌هاي خود را به صورت بي‌سابقه‌اي گسترش داده است و در حال توسعه موشك‌هاي ميان‌برد و موشك‌هاي زير دريايي خود است. تنش در شبه‌جزيره از هفته‌ها پيش با افزايش نگراني در خصوص آزمايش موشك دوربرد يا آزمايش هسته‌اي ششم خود در روز سالگرد تولد بنيانگذار كره شمالي به‌شدت بالا رفته است.
مقامات ايالات متحده به شرط ناشناس ماندن در گفت‌وگو با رويترز عنوان كردند، كره شمالي احتمالا يك موشك ميان‌برد به نام  17-KN را مورد آزمايش قرار داده كه در عرض چند دقيقه اين آزمايش شكست خورده است.
ارتش كره جنوبي اعلام كرد اين موشك تا ارتفاع 71 كيلومتري از سطح زمين بالا رفته و به ناگاه منفجر شده است. با اين حال ارتش اين اقدام كره شمالي را نقض آشكار قطعنامه‌هاي سازمان ملل دانست و به همسايه شمالي خود نسبت به اين اقدامات عجولانه هشدار داد.
مقامات ايالات متحده به رويترز اعلام كردند كه كره شمالي با اين اقدامات خود موجب مي‌شود تا نيروها، كشتي‌ها و هواپيماهاي بيشتري در منطقه مستقر شود.
سخنگوي سيستم حمل و نقل ژاپن نيز اعلام كرد: ژاپن اين اقدام غير قابل قبول كره شمالي را محكوم مي‌كند و برخي از خدمات حمل و نقل ريلي در ژاپن نيز براي احتياط متوقف مي‌شوند.
يك مقام نظامي ژاپني نيز اعلام كرد كه روز شنبه تمرين نيروي دريايي اين كشور با ناو كارل وينسون به پايان رسيده است و حالا در پايان اين تمرين طرفين مي‌توانند آماده نبرد باشند.
رودونگ سينمون از روزنامه رسمي حزب كارگران حاكم كره شمالي در تفسير خود عنوان كرده بود اقدام بي‌پروايانه براي به راه انداختن يك جنگ هسته‌اي بسيار خطرناك است. اين مقاله مي‌افزايد، اگر ايالات متحده نشانه كمي از تحريك انجام دهد اين كشور راكت‌هاي خود را به سمت ايالات متحده به پرواز درمي‌آورد.
كيم دونگ يوب، كارشناس دانشگاه كيونگ نام در سئول گفت: شايد پيونگ يانگ خود براي پرواز كوتاه موشك خود را برنامه‌ريزي كرده و سپس براي محدود كردن خشم چيني‌ها در راستاي محدود كردن اقدامات تحريك آميز خود آن را منهدم كرده است.
گفتني است كره شمالي در ماه فوريه موشك بالستيكي را با موفقيت آزمايش كرد كه مدعي بود قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را در خود دارد و همچنين موشك‌هاي بالستيك ديگري را در شش مارس تست كرد.
 اما آنچه كه واضح است اينكه آزمايش‌هاي پس از آن به شكست انجاميده است. يك مقام آگاه در دولت امريكا عنوان كرده است كه دولت مي‌تواند برنامه‌هاي تحريمي خود عليه كره شمالي را گسترش دهد كه شامل اشخاص كره شمالي و حتي برخي چيني‌هاي در ارتباط با كره نيز خواهد شد.
شوراي امنيت به طور سنتي پرتاب موشك از سوي كره شمالي را محكوم كرد. گفتني است از سال 2006 شوراي امنيت تحريم‌ها و فشارهاي متعددي را عليه اقدامات هسته‌اي و موشكي كره شمالي انجام داده است اما جلوي برنامه توسعه آن را نگرفته است.

ناتو وارد بحران كره نمي‌شود
دبيركل ناتو ضمن محكوميت نقض مستمر قطعنامه‌هاي بين‌المللي از سوي پيونگ يانگ، مشاركت و حضور ناتو در درگيري با كره شمالي را بعيد دانست. ينس استولتنبرگ، دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در مصاحبه با روزنامه آلماني «ولت‌ام زومتاگ» كه قرار است متن كاملش روز يكشنبه منتشر شود، اظهار داشت: هفته گذشته ساعات بسياري را در كاخ سفيد گذراندم و مي‌توانم اطمينان دهم كه هيچ بحث و گفت‌وگويي درباره مشاركت ناتو در مساله كره شمالي نبود. نخست وزير سابق نروژ رهبري سياسي در پيونگ‌يانگ را به برهم زدن ثبات كل منطقه با اقداماتش متهم كرد و گفت: ناتو نقض آشكار و مستمر قطعنامه‌هاي بين‌المللي از سوي پيونگ يانگ را محكوم مي‌كند. استولتنبرگ افزود: قدرتمندترين هم‌پيمان ما يعني امريكا در منطقه فعال است و نيروهايي در كره جنوبي دارد و در حال استقرار و راه‌اندازي سامانه دفاع موشكي تاد در آنجا براي ارتفاعات بالاست.

رزمايش جديد كره و امريكا
نيروي دريايي كره جنوبي اعلام كرد، رزمايش مشترك خود با كشتي‌هاي جنگي امريكايي از جمله ناو هواپيمابر يو. اس. اس وينسون را در آب‌هاي اطراف شبه‌جزيره كره آغاز كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، امريكا به دنبال تشديد تنش‌ها در شبه جزيره كره و به بهانه مقابله با تهديد برنامه‌هاي هسته‌اي و موشكي كره شمالي يك ناو هواپيمابر را به آب‌هاي منطقه اعزام كرده است. رزمايش نيروي دريايي كره جنوبي با كشتي‌هاي جنگي امريكايي ساعاتي بعد از آن آغاز شد كه بنا به اعلام مقام‌هاي امريكا و كره جنوبي، كره شمالي دست به يك آزمايش موشكي شكست خورده زده است.
نيروي دريايي ارتش كره جنوبي اعلام كرده هدف از اين رزمايش بازدارندگي در مقابل تحريك‌هاي كره‌شمالي و نشان دادن ائتلاف محكم ميان امريكا و كره جنوبي است. ناو هواپيما بر يو.اس.اس كارل وينسون همچنين اخيرا در رزمايش سالانه بهاره ميان امريكا و كره جنوبي در ماه مارس در منطقه شركت كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون