• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3170 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۲ بهمن

زير ذره بين اقتصاد

ابقاي سلطان كاهش قيمت نفت |در تغييرات گسترده‌اي كه پادشاه جديد عربستان در كابينه خود به وجود آورده همچنان وزارت نفت در دستان علي النعيمي است. به گزارش ايلنا علي النعيمي 79 ساله كه نزديك به دو دهه است سكاندار وزارت نفت عربستان است تاكنون سه بار سقوط قيمت نفت را تجربه كرده است. نعيمي كه ديگر در بازي‌هاي بين‌المللي نفتي تبديل به يك بازيكن با تجربه شده تا قبل از وزارت، سابقه كار در شركت آرامكو را داشته است.

منابع افزايش تسهيلات مسكن مهر تامين نشد| رييس كميسيون عمران مجلس با تاكيد بر اينكه منابع افزايش پنج ميليون توماني سقف تسهيلات مسكن مهر تامين نشده است، گفت: نبايد با افكار عمومي و مردم بر سر منافع بازي كرد، الان با اعصاب و روان مردم بازي مي‌شود. سيدمهدي هاشمي با بيان اينكه وظيفه داريم از ظلم به مردم جلوگيري كنيم، گفت: كميسيون عمران مجلس در چارچوب امكاني كه دارد به مسكن مهر ورود پيدا مي‌كند و مافوق قانون نيستيم. الان با اعصاب و روان مردم بازي مي‌شود. مي‌گويند وام مسكن از 25 ميليون به 30 ميليون تومان افزايش يافت. اگر قرار است وام پروژه‌هاي مسكن مهر از 25 به 30 ميليون تومان افزايش يابد بايد منابع مالي هم به تناسب اين اقدام افزايش يابد.
 
‏تدوين برنامه ششم با رويكرد اقتصاد مقاومتي |حميد پورمحمدي، معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور از تدوين برنامه ششم با رويكرد اقتصاد مقاومتي و آمايش سرزمين خبر داد و گفت: محورهاي توسعه در استان‌ها و مناطق مختلف كشور متناسب با مزيت‌هاي سرزميني تدوين شده است. رويكرد اقتصاد مقاومتي اين است كه از همه ظرفيت‌ها و فرصت‌ها در همه جاي كشور به خوبي براي توليد ثروت استفاده كنيم. وي گفت: كشور ما در عرصه‌هاي اقتصادي و جغرافيايي مزيت‌ها و استعدادهاي سرشار معنوي، مادي، ذخاير، منابع غني و متنوع دارد و بايد بتوانيم از همه اين فرصت‌ها استفاده بهينه كنيم.

تكميل فاز دوم اتيلن غرب تا كمتر از دو ماه ديگر | مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران ابراز اميدواري كرد كه فاز دوم خط لوله اتيلن غرب تا پايان امسال تكميل شود. ساخت خط لوله اتيلن غرب با هدف جبران عقب ماندگي استان‌هاي با شاخص توسعه كمتر از شاخص ميانگين كشوري، اشتغال‌زايي، مشاركت بخش خصوصي، تحرك‌بخشي به فرآيند توليد و ارتقاي فناوري در بخش نفت توسط هيات وزيران در سال 1381 به تصويب رسيد و مقرر شد تا پايان سال 1386 به بهره‌برداري برسد.

منابع يارانه توليد حاصل نشده است | معاون امور صنايع وزارت صنعت با بيان اينكه با وجود تلاش اين وزارتخانه سهم توليد در قانون هدفمندسازي يارانه‌ها هنوز محقق نشده است، گفت: گويا سهم توليد كه بايد از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي حاصل مي‌شد هنوز به دست نيامده است. محسن صالحي‌نيا، در مورد دلايل عدم تحقق سهم توليد از فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، افزود: پس از مصوبه دولت براي اختصاص يارانه 1200 ميليارد توماني به بخش صنعت؛ سازمان مديريت و برنامه‌ريزي موظف شد تا اين منابع را در قالب سود تسهيلات در اختيار توليدكنندگان قرار دهند. وي با اشاره به «از زمان ابلاغ اين مصوبه به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، پيگيري متعددي را براي دريافت اين منابع انجام داده‌ايم»، افزود: اما متاسفانه تاكنون بخشي از اين منابع در اختيار توليدكنندگان قرار گرفته است.

ضرر 200 ميليارد دلاري روسيه از سقوط قيمت نفت و تحريم‌ها|وزير اقتصاد و دارايي روسيه از ضرر 200 ميليارد دلاري اين كشور در پي قيمت جهاني نفت و تحريم‌ها سخن گفت. «آنتون سيلوانف»، وزير دارايي روسيه در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «سي‌ان‌بي‌سي» گفت: ضرر وارد شده بر اقتصاد روسيه به دليل اعمال تحريم‌هاي غرب عليه اين كشور و همچنين سقوط قيمت نفت، رقم ۲۰۰ ميليارد دلار و حتي بيشتر از آن خواهد بود. در همين حال، وي به اين نكته اشاره كرد و افزود، البته تاثير كاهش قيمت نفت بر اقتصاد روسيه جدي‌تر بوده است و عاملي براي كشاندن اقتصاد روسيه به سمت تنزل شناخته مي‌شود. در پايان «آنتون سيلوانف» گفت: تحريم‌ها باعث كسري مالي بين ۴۰ تا ۵۰ ميليارد دلار شده‌اند.

ابلاغ بخشنامه افزايش وام مسكن مهر |مديركل اعتبارات بانك مركزي با بيان اينكه بانك مركزي مجوز افزايش سقف تسهيلات مسكن مهر را به شش بانك داده است، گفت: بررسي‌هاي ما هم نشان مي‌دهد منابع در اختيار شش بانك براي پرداخت تسهيلات 30 ميليون توماني به 500 هزار واحد مسكوني كافي است.
 
چالش آب تمامي ندارد|معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو با اشاره به اينكه تا زماني كه به آب به چشم يك كالاي اقتصادي نگاه نشود چالش آب تمامي ندارد، گفت: در آينده با دو چالش عمده مواجه هستيم پس يا بايد آب درياها را نمك‌زدايي كنيم يا اينكه فاضلاب را تصفيه و از آن به عنوان آب جايگزين استفاده كنيم. عليرضا دايمي به فارس گفت: محققان بين‌المللي پيش‌بيني كرده‌اند شرايط كم‌آبي و تغيير اقليم حداقل تا سه دهه آينده پايدار است كه همين خشكسالي باعث خواهد شد تا 60 درصد روان آب‌ها كاهش يابد. وي با بيان اينكه از ديدگاه منابع آبي، بحث فاضلاب از جمله منابعي است كه بايد روي آن حساب كرد افزود: در آينده با دو چالش عمده مواجه هستيم پس يا بايد آب درياها را نمك‌زدايي كنيم يا اينكه فاضلاب را تصفيه و از آن به عنوان آب جايگزين استفاده كنيم پس تا زماني كه به آب به چشم يك كالاي اقتصادي نگاه نشود چالش آب تمامي ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون