• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3796 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از روزهاي سخت تيم‌ملي جوانان در آستانه جام‌جهاني

تراژدي بي‌توجهي

گروه ورزش

 تيم ملي فوتبال جوانان ايران بايد 31 ارديبهشت ماه نخستين ديدارش در مسابقه‌هاي جام‌جهاني كره جنوبي را برگزار كند. اين تيم كه 23 اين ماه بايد راهي سئول شود، هنوز از نظر ساختاري و همين طور تشكيلاتي وضعيتش مشخص نيست. فوتبال پايه كه در بسياري از كشورها مورد توجه ويژه قرار مي‌گيرد هنوز جايگاه اصلي خود را در ايران پيدا نكرده و با وجود تلاش‌هايي كه صورت گرفته هنوز مشكلات پابرجاست. با وجود اينكه زمان كمي تا آغاز مسابقه‌هاي حساس جام جهاني زمان باقي مانده اما برخي باشگاه‌ها همكاري لازم را با تيم ملي ندارند و از طرفي فدراسيون فوتبال هم برنامه مناسبي براي آماده‌سازي تيم ملي تدارك نديده است.
مسابقه‌هاي جام جهاني زير 20 سال است قرار است از 30 ارديبهشت تا 21 خردادماه در كره جنوبي برگزار شود. با وجود اينكه زمان كمي تا آغاز اين رقابت‌ها باقي مانده اما خيلي از باشگاه‌ها بازيكنان خود را براي حضور در اردوهاي تيم ملي در اختيار كادر فني قرار نمي‌دهند. از طرفي فدراسيون فوتبال هم برنامه مشخصي براي آماده‌سازي اين تيم تدوين نكرده تا به نوعي همه در بلاتكليفي باشند.
در حالي كه پس از 16 سال تيم ملي جوانان با هدايت اميرحسين پيرواني نتايج خوبي را در آسيا كسب كرد و نتوانست به جام جهاني كره‌جنوبي صعود كند، خيلي‌ها انتظار داشتند اين تيم با تدوين برنامه‌هاي مشخص و كارآمد، خودش را براي حضور قدرتمند در اين مسابقه‌ها آماده كند اما عملكرد فدراسيون فوتبال در اين ميان باعث شد اين تيم كماكان در بلاتكليفي باشد. وقتي باشگاه‌هاي ليگ برتري همكاري لازم را با كادر فني ندارند، فدراسيون فوتبال بايد با ورود خود، مساله را حل كند تا باشگاه‌ها ملزم به همكاري با تيم ملي باشند اما سياست سكوت مهدي تاج باعث شده حتي اعضاي كادر فني تيم در اين باره نتوانند اظهارنظري كنند.
وقتي خبرنگار «اعتماد» با اميرحسين پيرواني، سرمربي تيم ملي جوانان تماس گرفت تا درباره مسائل تيم ملي با او صحبت كند، متوجه شديم اعضاي كادر فني تيم، از هر گونه انجام مصاحبه منع شده‌اند. اين روزها كه مهدي تاج با همين سياست سكوت به مساله حواشي تيم ملي فوتبال و دستياران ايراني‌اش ورود كرده به نظر مي‌رسد مي‌خواهد با تكرار همين سياست، مشكلات تيم ملي جوانان را هم حل كند اما همه مي‌دانند اين گونه رفتارها دردي را دوا نمي‌كند.‌اي كاش بهتر بود با انجام مصاحبه و اظهارنظر درباره مشكلات به روند حل اين گونه مسائل كمك مي‌كردند.
اردوي تيم ملي در غياب بازيكنان ليگ برتر با 11 بازيكن شروع شد كه عمدتا عضو تيم‌هاي دسته يك بودند. روند تمرين‌هاي تيم ملي تا زماني ادامه داشت كه مهدي تاج با مديران باشگاه‌ها مذاكره كرد و قرار شد اين باشگاه‌ها حداكثر پس از پايان هفته بيست و نهم ليگ برتر بازيكنان‌شان را در اختيار تيم ملي قرار دهند. با اينكه هفته بيست و نهم هم به پايان رسيد اما هنوز اثري از حضور بازيكنان ليگ برتري در تيم ملي نيست. بايد ديد با ادامه روند سكوتي كه در فدراسيون ايجاد شده، چه زماني تيم ملي جوانان كه قرار است در آينده به عنوان تيم ملي اميد به مسابقه‌هاي مقدماتي المپيك برود، برنامه‌هاي آماده‌سازي خود را به طور كامل پيگيري خواهد كرد.
اردويي كه تيم ملي با بازيكنان ليگ يكي آغاز كرده در زمين فوتبالي در شهريار تهران پيگيري مي‌شود. فدراسيون فوتبال از چند ماه قبل به دنبال فراهم كردن بازي تداركاتي براي اين تيم است كه مذاكرات جدي را با تيم ملي كمتر از 20 سال سنگال انجام داده و احتمالا اين تيم آفريقايي پس از اتمام ليگ برتر به تهران مي‌آيد و دو بازي دوستانه را انجام مي‌دهد. البته مشخص نيست كه بازيكنان ليگ برتري به اين بازيكنان مي‌رسند يا نه.
يكي از مستعدترين بازيكنان تيم ملي جوانان در مسابقه‌هاي قهرماني آسيا اميد نورافكن، هافبك دفاعي استقلال است كه سهم به‌سزايي در موفقيت‌هاي اخير اين تيم داشته اما پس از غيبت او در اردوي تيم ملي براي اعزام به كره جنوبي و پيوستن به تيم باشگاهي‌اش، حال اميرحسين پيرواني به دنبال جريمه كردن و برخورد با اين رفتار نورافكن است و شايبه‌هايي مبني بر حضور نيافتن او در جام جهاني به وجود آمده است.
چندي پيش فريدون معيني، رييس كميته فني و جوانان فدراسيون فوتبال درباره نورافكن گفته بود كه او بازيكن مستعدي است و بايد به او كمك شود و قطعا در اردوي پاياني تيم ملي براي اعزام به جام جهاني كره‌جنوبي حضور خواهد داشت.
تركيب اصلي اين تيم را بازيكنان ليگ برتري تشكيل مي‌دهند كه تا يك سال پيش هيچ جايگاهي در سطح اول فوتبال ايران نداشتند اما با درخشش در تيم ملي جوانان، توانستند جايگاه ثابتي را در تيم‌هاي ليگ برتري به دست بياورند كه در حال حاضر بازيكناني مانند اميد نورافكن در استقلال، عارف غلامي در سپاهان، مهران درخشاني‌مهر در ذوب‌آهن، علي طاهران در تراكتورسازي، رضا جعفري در سايپا، نيما مختاري در گسترش فولاد جزو بازيكنان ثابت هستند و چند بازيكن هم در حد 20 تا 30 دقيقه براي تيم‌هاي‌شان به ميدان مي‌روند. بدون شك توجه به اين نسل مي‌تواند آينده فوتبال ايران را تضمين كند و مانند عليرضا جهانبخش، سعيد عزت‌الله، سردار آزمون و... در دوران جواني سر از فوتبال اروپا دربياورند.
رضا شكاري يكي از اين بازيكنان مستعد است كه در آستانه عقد قرارداد با تيم روستف روسيه قرار دارد. سال گذشته نيز نشريه گاردين در معرفي 60 استعداد برتر فوتبال جهان، محمد سلطاني‌مهر را در اين فهرست قرار داد. سلطاني‌مهر هم همانند خيلي از بازيكنان اين تيم در برخي از بازي‌هاي سايپا به عنوان بازيكن جانشين به ميدان مي‌رود و در تركيب تيم ملي به عنوان يك بازيكن ثابت و قابل اتكا مطرح شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون