• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3800 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

انتقاد سخنگوي نمايشگاه كتاب از بي‌تعهدي شهرداري تهران

ما به شهرداري اعتماد كامل كرده بوديم

ندا آل‌طيب

 

يك روز بعد از آب گرفتگي نمايشگاه كتاب، همايون اميرزاده، سخنگوي نمايشگاه كتاب، در نشستي خبري رو به روي خبرنگاران نشست و تاكيد كرد كه ما انتقاد جدي خود را از عدم تعهد مجموعه شهر آفتاب اعلام مي‌كنيم و اگر به اين تعهدات اطمينان نداشتيم شوراي سياستگذاري نمايشگاه كتاب تصميم ديگري مي‌گرفت.
او در اين نشست بارها تاكيد كرد كه پيش از آغاز به كار نمايشگاه، كارشناسي‌هاي لازم انجام شده بود و تمام نقاط اين مجموعه را از نزديك رصد كرده بوديم و دوستان هم اطمينان كامل داده بودند كه نابساماني‌هاي سال گذشته ترميم مي‌شود و قول قطعي داده بودند مشكلات سال گذشته، امسال تكرار نمي‌شود. جلسات ما در عالي‌ترين سطوح شهرداري برگزار شد و بناي ما بر اطمينان و اعتماد بود.
اميرزاده به موضوع ديگري هم اشاره كرد؛ اينكه پيش از آغاز به كار نمايشگاه، با استفاده از امكانات آتش‌نشاني مانوري هم برگزار و تست چاه‌هاي جذب حفري هم انجام شد. ضمن اينكه به ما اطمينان كامل داده بودند كه امسال اين اتفاقات تكرار نمي‌شود.
سخنگوي نمايشگاه كتاب موضوع تفاهمنامه شش‌ساله با مجموعه شهر آفتاب را هم يادآوري كرد كه بر اساس آن نمايشگاه كتاب فقط بهره‌بردار است و شهر آفتاب بايد تمام زيرساخت‌هاي لازم را در اختيار نمايشگاه بگذارد.
به گفته او بعد از باران‌هاي روز جمعه كه باعث آب گرفتگي تعداد زيادي از غرفه‌هاي نمايشگاه شد، كارگروهي شكل گرفت و خسارات وارده را هم برآورد كرد.
البته سخنگوي نمايشگاه گفت، رقم دقيق برآورد خسارات را تا عصر شنبه اعلام مي‌كند.
اميرزاده به گزارش هواشناسي در روزهاي آينده هم اشاره كرد كه به احتمال قوي با بارش سنگين باران و توفان رو به رو خواهيم بود و بر همين اساس نقاط آسيب پذير شناسايي شده‌اند. ضمن اينكه از شامگاه جمعه بخش عمده‌اي از مشكلات برطرف شده تا ناشران و بازديدكنندگان، روز شنبه مشكلي براي ورود نداشته باشند.
سخنگوي نمايشگاه كتاب موضوع تفاهمنامه شش‌ساله با مجموعه شهر آفتاب را هم يادآوري كرد كه براساس آن نمايشگاه كتاب فقط بهره‌بردار است و شهر آفتاب بايد تمام زيرساختهاي لازم را در اختيار نمايشگاه بگذارد.
اميرزاده چندين بار تاكيد كرد تمام خساراتي كه وارد شده، همزمان با برگزاري نمايشگاه پرداخت مي‌شود و خسارات وارد شده به غرفه‌هاي خارجي هم حتما پرداخت مي‌شود چراكه شوراي سياستگذاري نمايشگاه سند محكمي بابت تعهدات شهرداري دارد كه همه بايد به آن عمل كنند.
او اميدوار است تذكرات جدي و دل مشغولي‌هايي كه از سوي صنف مطرح مي‌شود، مورد توجه قرار بگيرد تا چنين حوادثي مسير برگزاري نمايشگاه را دچار اخلال نكند.
يكي از خبرنگاران حاضر در اين نشست پرسشي را مطرح كرد كه حوادث روز جمعه متوجه وزارت ارشاد است كه سخنگوي نمايشگاه كتاب در پاسخ به او توضيح داد اگر در بخش سازه‌هاي موقت مشكل داشتيم، اين مساله بر عهده ما بود اما بخشي از نمايشگاه دچار مشكل شده كه مربوط به سازه‌هاي دايم است و عاقلانه نيست مجموعه‌اي كه اين مكان را در اختيار ارشاد قرار داده، نواقص را برطرف نكند چون به نفع خودش نيست.
در اين نشست خبرنگاري گفت روز جمعه برخي افراد مانع كار عكاسان رسانه‌ها شده‌اند و اجازه نداده‌اند عكاسان از آب گرفتگي غرفه‌ها عكس بگيرند كه اميرزاده در پاسخ به اين سخن گفت هيچ كس حق ندارد مانع كار رسانه‌ها شود چراكه امروزه هر شهروند يك خبرنگار است و در اين فضا حصر اخبار اقدامي بسيار كوته بينانه است.
سخنگوي نمايشگاه توضيحاتي هم درباره تخلفات ناشران داد، اينكه تاكنون 22 راي براي ناشران خاطي صادر شده و يك غرفه هم در بخش بين‌الملل جمع‌آوري شده چون اين غرفه هيچ كتابي نداشته و فقط از بازديدكنندگان پول مي‌گرفته و به آنان رسيد مي‌داده تا بعدا براي‌شان كتاب بفرستد.
اميرزاده از تخلف ديگري هم سخن گفت، تخفيف بالاي سي درصد كه در شأن كتاب نيست و تخلف محسوب مي‌شود.
او خوشحال است در شرايط انتخابات و فضاي تبليغاتي نامزدهاي رياست‌جمهوري، جو حاكم بر نمايشگاه كتاب، كاملا فرهنگي است و ارشاد تاكنون صيانت خود را از يك رخداد مهم فرهنگي به‌درستي انجام داده است.
اميرزاده از تفاوت فضاي تبليغي نمايشگاه امسال در مقايسه با سال گذشته سخن گفت: «امسال يك ميليارد و چهار صد ميليون تومان پرداخت كرديم تا فضاي محيطي نمايشگاه در اختيار صنف ناشران باشد در حالي كه پارسال تبليغات محيطي در اختيار شهرداري بود اما خوشبختانه امسال اقدام درستي انجام شد و اميدواريم صنف بتواند با حذب حاميان مالي نهايت استفاده را از اين فرصت انجام داشته باشد.
سخنگوي نمايشگاه اعلام كرد كه امسال تعداد بازديدكنندگان و تراكنش مالي در مقايسه با سال گذشته افزايش بسيار كمي داشته اما جاي خوشحالي است كه روز جمعه با وجود بارش باران و پخش مناظره‌هاي نامزدهاي رياست‌جمهوري، تعداد بازديدكنندگان همچون نخستين جمعه برگزاري نمايشگاه سال گذشته بوده كه وضعيت خوبي است.
يكي از خبرنگاران تذكر داد كه برخي از ناشراني كه سال گذشته غرفه شان آسيب ديده، هنوز خسارات خود را دريافت نكرده‌اند و سخنگوي نمايشگاه گفت اين دوستان به شخص بنده مراجعه كنند. به من گزارش شده بود سال گذشته همه خسارات پرداخت شده است.
با حرف‌هايي كه سخنگوي نمايشگاه زده و با توجه به هواي باراني چند روز آينده مسوولان بايد تمهيد ويژه‌اي جهت محافظت كتاب‌هاي ناشران از باران بينديشند؛ اتفاقي كه لااقل در دو سال اخيري كه نمايشگاه به شهر آفتاب نقل مكان كرده شاهدش نبوده‌ايم و باران بلاي كتاب‌هاي ناشران شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون