• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3802 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت

رييسي: آستان قدس به جاي ماليات دادن به مردم كمك مي‌كند

سازمان مالياتي:آستان قدس از دادن ماليات تكليفي معاف نيست

گروه سياسي|سوالي كه دو شب پيش حسن روحاني در سالن الغدير شهر اروميه از يكي از رقباي انتخاباتي‌اش پرسيده بود، ديروز پاسخ داده شد. سوالي كه در آن حسن روحاني بدون ذكر نام ابراهيم رييسي از او كه از وضعيت ماليات‌ها ناراضي بود، پرسيده بود: «آيا مجموعه تحت مديريت شما ماليات پرداخت مي‌كند؟» ديروز اما رييسي در پاسخ به اين سوال اعلام كرد: « ما سه برابر و چهار برابر ماليات پرداختي را به فقرا كمك مي‌كنيم». استدلال سيد ابراهيم رييسي براي پرداخت نكردن ماليات آستان قدس رضوي هم به دستوري برمي‌گردد كه اوايل انقلاب امام(ره) به مرحوم واعظ طبسي توليت پيشين آستان قدس رضوي داده بوده است. در همين راستا ديروز رييس سازمان امور مالياتي كشور هم نامه‌اي به ابراهيم رييسي نوشت و در آن تاكيد كرد كه: «معافيت آستان شامل ماليات‌هاي تكليفي و ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شود.» حال بايد ديد كه سرنوشت ماليات‌هاي آستان قدس رضوي به كجا مي‌انجامد.
به مردم كمك كرديم
توليت آستان قدس رضوي و نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: بعدا به مردم اعلام خواهيم كرد باتوجه به معافيت مالياتي چقدر ماليات به آستان قدس تعلق مي‌گرفت و چندين برابر آن ما كمك به دولت كرديم، چرا كه اين امر وظيفه دولت است ولي آستان قدس اين كار را انجام مي‌دهد. به گزارش آنا، سيدابراهيم رييسي، نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا آستان قدس رضوي ماليات پرداخت نمي‌كند، گفت: در زمان توليت فقيد سعيد (مرحوم واعظ طبسي) اوايل انقلاب ايشان يك شرحي براي امام(ره) نوشتند كه تمام اقتصاد آستان قدس بر دو چيز است، يا نذر يا وقف؛ يعني تمام گردش اقتصادي آستان قدس بر اين مبناست. رييسي ادامه داد: امام(ره) با دست خود مرقوم فرمودند كه آستان قدس رضوي و شركت‌هاي وابسته ماليات ندهند و همان را هم هزينه زايران و فقرا كنند و از همان زمان اين كار آغاز شد و اين مربوط به 30 سال قبل است، چراكه منشأ همه شركت‌هاي آستان قدس، نذر و وقف است. كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد كرد: وقف يعني زميني را فروخته و تبديل به شركت كرده‌اند و آن شركت موقوفه است و مطلقا هيچ شركتي در آستان قدس وجود ندارد كه موقوفه نباشد، من براي مقام معظم رهبري نامه نوشتم كه مساله شرعي آن را چه كار كنيم؟ كه ايشان فرمودند بر همان نظر امام(ره) تاكيد شود. وي با اشاره به حكم رهبر معظم انقلاب در مورد ماليات آستان قدس ادامه داد: ايشان فرمودند بر همان نظر امام تاكيد شود با اين تفاوت كه شما دو ماليات بايد پرداخت كنيد، يك ماليات ارزش افزوده و دوم ماليات‌هاي تكليفي، ما در حال حاضر ماليات ارزش افزوده پرداخت مي‌كنيم. رييسي با بيان اينكه دولت چقدر مي‌خواهد از ما ماليات بگيرد، ما سه برابر و چهار برابر ماليات پرداختي را به فقرا كمك مي‌كنيم يادآور شد: پول و بودجه‌اي كه دولت به بهزيستي و سايرنهادها مي‌دهد، ما در سراسر كشور براي فقرا مسكن و نان و آب فراهم مي‌كنيم، يعني چندين برابر پولي كه بايد ماليات پرداخت شود، البته ما حساب و كتاب آن را خواهيم داشت و بعدا به مردم اعلام خواهيم كرد كه چقدر ماليات ممكن بود به آستان قدس در اين معافيت مالياتي تعلق بگيرد و چندين برابر آن، ما كمك به دولت كرديم، چرا كه اين امر وظيفه دولت است ولي آستان قدس اين كار را انجام مي‌دهد.
نامه رييس سازمان امور مالياتي
اما رييس سازمان امور مالياتي در خطاب به ابراهيم رييسي نامه‌اي نوشته و در آن ضمن تشريح دستاوردهاي سازمان امور مالياتي در چهار سال گذشته، تصريح كرده است: مقام معظم رهبري در خصوص معافيت مالياتي آستان قدس رضوي و شركت‌ها و موسسات وابسته اشاره به اين مهم مي‌كند كه معافيت آستان شامل ماليات‌هاي تكليفي و ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شود. به گزارش ايسنا، متن نامه تقوي‌نژاد به ابراهيم رييسي به اين شرح است: همان‌گونه كه مستحضريد مقام معظم رهبري با ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، چشم‌اندازي روشن و مطمئن براي پيشرفت، توسعه و امنيت كشور در برابر تهديدات خارجي در پيش‌روي اركان مختلف نظام قرار داده كه به وضوح در بند ۱۷ سياست‌هاي مزبور در اصلاح نظام درآمدي دولت از طريق كاهش اتكاي بودجه عمومي به درآمدهاي نفتي و جايگزيني آنها با درآمدهاي مالياتي تاكيد شده است. در خاتمه اميدوار است حضرتعالي در ارايه موضوعات مرتبط با نظام مالياتي در خلال برنامه‌هاي خود بيش از پيش نسبت به صحت و سقم مطالب اطمينان حاصل نماييد. به عنوان مثال بيان اين مطلب با جلوگيري از فرار مالياتي در كشور مي‌توان درآمدهاي مالياتي را ۱۰۰ برابر افزايش داد كه در بخشي از سخنان جنابعالي در سالن شهداي هفتم تير تهران مطرح گرديد، يك تناقض آشكار اقتصادي است. چنانچه بخواهيم ميزان فرار مالياتي مورد اشاره از طرف جنابعالي را حذف نماييم بايد در يك سال نه به ميزان كل توليد ناخالص داخلي بلكه معادل هفت برابر آن ماليات وصول نماييم موضوعي كه با هيچ معادله اقتصادي و مالي قابل تفسير نيست. همچنين جنابعالي در بخش ديگري از ديدگاه‌هاي خود در خصوص ماليات بر ارزش افزوده مطالبي را بيان نموده‌ايد. مزيد استحضار، ماليات بر ارزش افزوده، شفافيت اقتصادي را به دنبال دارد به طوري كه مقام معظم رهبري در خصوص معافيت مالياتي آستان قدس رضوي و شركت‌ها و موسسات وابسته اشاره به اين مهم مي‌كند كه معافيت آستان شامل ماليات‌هاي تكليفي و ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شود چرا كه بايد فعاليت‌هاي اقتصادي شفاف و رقابت‌پذيرتر باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون