• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

حمايت جمعي از پژوهشگران علوم انساني خارج از ايران از روحاني

دور از وطن، نگران خاك ايران

104 نفر از پژوهشگران علوم انساني خارج از ايران با انتشار نامه‌اي حمايت خود را از حسن روحاني در دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري اعلام كردند. اين پژوهشگران، دانشجويان و اساتيد دانشگاه كه در كشورهاي امريكا، فرانسه، انگلستان، ژاپن، كانادا و... مشغول به كار و فعاليت هستند در بخشي از نامه خود آورده‌اند:
اكنون پس از چهار سال، شهروندان ايران دوباره در آستانه انتخابي سرنوشت‌ساز قرار دارند: انتخاب مديريت ماجراجويانه يا ادامه روند عقلاني و مدبرانه‌اي كه در چهار سال اخير قطار كشور را در مسير تعامل با دنيا و توسعه قرار داده است. ما امضا‌كنندگان اين بيانيه، با توجه به اهميت انتخابات پيش‌رو و تاثير آن در توسعه ميان‌مدت و بلندمدت اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي ايران، حمايت خود را از آقاي دكتر روحاني اعلام مي‌داريم.
ما پژوهشگران حوزه علوم انساني به عنوان شهروندان مسوول بر آن‌ هستيم تا نظرهاي خود را درباره اين انتخابات و راهي كه چهار سال پيش برگزيديم، با شما هم‌ميهنان آگاه و مسوول در ميان بگذاريم. با تكيه بر آموخته‌هاي‌مان و مطالعه و پژوهش روي وضعيت اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشورها و جوامع مختلف در كنار تجربه تحصيل و زندگي در خارج از ايران، ما به اين باور رسيده‌ايم كه با تمام كمبودها و كاستي‌ها و با توجه به تمام تنگناهاي پيش روي، يگانه راهبرد موثر در ساختن ايران، اصلاحات سياسي و اقتصادي گام‌به‌گام است.
ما از دكتر روحاني و دولت تدبير و اميد حمايت مي‌كنيم چون اين دولت را مدافع حقوق شهروندي مي‌دانيم. با لحاظ كردن تجربه ساير كشورها و پژوهش‌هاي موجود در زمينه توسعه حقوق فردي و گروهي، ما راهي سخت تا رسيدن به وضعيت ايده‌آل براي تمامي ايرانيان در اين حوزه پيش‌رو داريم. با اين وجود، گام‌هاي ابتدايي برداشته شده در دولت اول روحاني از جمله بازتر شدن فضاي سياسي، بهبود وضعيت زنان و اقليت‌هاي قومي و ديني و تلاش براي احقاق حقوق اين افراد در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي را استوار مي‌بينيم؛ اقداماتي كه ما را به بهبود حقوق شهروندي در دولت دوم روحاني اميدوار مي‌كند.
ما همچنين بر اين باوريم كه لازمه هر سياست اقتصادي موفق و توسعه اقتصادي پايدار در داخل، اتخاذ يك سياست خارجي تنش‌زدا و گفت‌وگو محور است. سرمايه‌گذاري خارجي، صادرات محصولات داخلي، واردات فناوري‌هاي نوين و توسعه صنعت توريسم كه همگي منجر به توسعه اقتصادي و اشتغال پايدار خواهند شد، نيازمند يك دستگاه ديپلماسي آشنا با علم روابط بين‌الملل، مسلط به قوانين بين‌المللي و مورد احترام جامعه جهاني است. سياست خارجي سردرگم، آشفته، ماجراجويانه، بي‌تجربه و ناآشنا به قوانين و هنجارهاي بين‌المللي، مشابه آنچه در دولت محمود احمدي‌نژاد شاهدش بوديم، با ايجاد بي‌اعتمادي نسبت به فضاي كسب و كار در داخل كشور و افزايش تهديدهاي خارجي، برنامه‌هاي اقتصادي در داخل را با شكست مواجه مي‌كند.
تيم سياست خارجي حسن روحاني با تكيه بر آراي مردم در انتخابات سال 92 و شايستگي، تجربه و دانش اعضاي آن، تحت هدايت دكتر ظريف، يكي از سخت‌ترين و پيچيده‌ترين مذاكرات چندجانبه تاريخ روابط بين‌الملل را به ثمر رساند و سايه جنگ و تهديد حمله نظامي را كه سال‌ها بر كشور قرار داشت محو كرد. در وضعيت پيچيده كنوني منطقه و جامعه جهاني، دستگاه سياست خارجي جاي آزمون و خطا و محلي براي اتخاذ تصميمات آشفته نيست.
به‌علاوه، ما با توجه به تجربه موفق دولت روحاني در چهار سال گذشته در كنترل تورم و كاهش نوسانات بازارهاي داخلي كه نخستين گام براي خروج از ركود تورمي و بازگرداندن كشور در مسير توسعه اقتصادي و اشتغال‌زايي است، راي به روحاني را عقلاني و قابل دفاع مي‌دانيم. ما دانشجويان و پژوهشگران حوزه علوم انساني اگرچه هزاران كيلومتر دور از وطن هستيم، ولي همچون ديگر فرزندان ايران، دلنگران خاكي هستيم كه هنوز محل زندگي پدر، مادر، خواهر، برادر، دوستان و در يك كلام خانه ما است. مشاركت ما و شما در انتخابات، حمايت و راي به دكتر روحاني مي‌تواند مانع از حاكميت دوباره تفكرات ماجراجويانه‌اي شود كه در دولت نهم و دهم تجربه كرديم. تفكري كه حيات خود را در تقابل با دنيا و امنيتي كردن تمام نهادهاي اداري كشور مي‌داند. راي مي‌دهيم به حسن روحاني، راي مي‌دهيم براي ايران.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون