• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

ادامه از صفحه اول

سخني با آقاي روحاني

از سوي ديگر نقطه ضعف رقبايش را مي‌پوشاند. نقطه قوت كارنامه 4 ساله روحاني اعتدال و آرام‌سازي است. آرامشي كه در سياست خارجي از طريق برجام ايجاد شده است. آرامشي كه در اقتصاد از طريق كاهش چشمگير تورم و بهبود فضاي كسب و كار ايجاد شده. آرامشي كه در سياست داخلي از طريق به حاشيه رفتن تندروها به وجود آمده. آرامش نسبي كه در فرهنگ به دست آمده به طوري كه اهل فرهنگ را نسبت به آينده اميدوار كرده. آرامشي كه در اداره كشور و تعامل ميان نيروها از جمله مجلس و دولت مشاهده مي‌شود و... همه و همه بازتاب آرام‌سازي به عنوان مهم‌ترين دستاورد دولت روحاني است. نقطه ضعف رقبايش نيز ويرانگري و برهم زدن آرامش است. بيشتر طرفداران دولت سابق كه خواهان تنش در روابط خارجي و سياست داخلي بودند اكنون در ستادهاي آنان جمع شده‌اند. اختلال در سياست‌هاي اقتصادي و تكيه بر استفاده غيرمنطقي از منابع پولي و بانك مركزي و دخالت در متغيرهاي اقتصادي مثل قيمت كالا، ارز و ريال، گسترش فساد و تباهي نتيجه سياست‌هاي آنان خواهد بود. مردم تازه دارند به ثبات و آرامش عادت مي‌كنند. كشور مثل خودرويي بود كه در سراشيبي به سوي دره بود. اين دولت توانسته سرعت آن را كم و متوقف كند. همين نقطه قوت آن است و با اين اظهارات اين نقطه قوت به حاشيه خواهد رفت و نقطه ضعف رقباي آقاي روحاني نيز ديده نخواهد شد. توجه كنيم كه آراي آقاي قاليباف در دو هفته اخير روندي به نسبت نزولي را طي كرده است. علت اصلي آن همين نوع برخوردهايش با دولت و رييس‌جمهور است. اجازه نبايد داد كه آن تجربه براي آقاي روحاني تكرار شود. خوشبختانه در گفت‌وگوي پنجشنبه شب آقاي روحاني اين ديدگاه‌ها به خوبي بيان شد و اميدواريم در آينده نيز شاهد تداوم اين روند باشيم.
آخرين نكته اينكه، ديدم آقاي دكتر توكلي در همين موضوع نامه‌اي را خطاب به آقاي روحاني نوشته‌اند. فرصت را مغتنم مي‌شمرم و فردا نامه‌اي رسانه‌اي را در همين زمينه خدمت ايشان مي‌نويسم، شايد به فضاي عمومي كشور كمك كند.


جلوگيري از وعده‌هاي فسادزا

گويي اينها مي‌دانند برملا شدن منبع تامين مالي اين وعده‌هاي رانتي به گونه‌اي دقيقا تجربه فاجعه‌آميز دولت احمدي‌نژاد در ابعادي وسيعي‌تر را تكرار خواهد كرد. اين كانديداها آگاهانه با مردم غير صادقانه برخورد كردند به اين جهت از اينجا به عنوان يك كارشناس كوچك در حيطه اقتصادي ايران به مردم عزيز يادآور مي‌شوم كه در دولت احمدي‌نژاد كه وعده آن آوردن پول نفت بر سر سفره مردم بود با پرداخت 45 هزار و 500 توماني در طول دوره مسووليت آن فردكسري بودجه‌هاي خانوارهاي ايراني 5/4 برابر افزايش يافت و شاخص فلاكت در ماه‌هاي پاياني مسووليت احمدي‌نژاد به دو برابر در ماه‌هاي شروع اين دولت رسيد. به عبارت ديگر وقتي پرداخت 45هزار و 500تومان يك جيب‌بري بي‌سابقه از ضعيف‌ترين و محروم‌ترين مردم كشور را به همراه داشت و فلاكت را در ميان طبقات فرودست دو برابر كرد مردم عزيز بايد مطلع باشند كه وعده‌هاي پرداختي بين 3 تا 5 برابر آنچه كه در تجربه دولت احمدي‌نژاد بود، مي‌تواند فاجعه‌هاي غيرقابل تصوري را از نظر انساني و اجتماعي و محيط زيستي به كشور تحميل كند.  اين دوره انتخابات به هر حال مي‌گذرد اما به نظر من دو مساله حياتي وجود دارد كه براي همه كساني كه به بقاي ايران و حفظ تماميت ارضي علاقه‌مند هستند، بايد گوشزد كرد. اول بايد از نهادهاي نظارتي بخواهيم كه در فرصت چهار ساله تا انتخابات بعدي فكري براي پيشگيري از اين رويه‌هاي فرصت‌طلبانه حساسيت‌زا و كشور بر باد ده بكنند و اجازه چنين رفتارهاي دون‌شأني به كانديداهاي دور بعدي ندهند.  مساله ديگر بسيار مهم اين است كه به موازات ايفاي مسووليت نهادهاي نظارتي رسانه‌هاي كه به توسعه و بالندگي ايران و عزت مردم و عدالت اجتماعي باور دارند بايد شرافتمندانه در زمينه وعده‌هاي رانتي و فاجعه‌آميزي‌هاي آن به اندازه‌اي روشنگري كنند كه مردم بدانند هر كس وعده پول بي‌زحمت براي خريد راي و محبوبيت مي‌دهد تخريب كننده آينده كشور است و حداقل چيزي كه مي‌توانيم بگوييم اين است كه اگر كساني از اين كانديداها تحت تاثير جو قرار گرفته‌اند و چنين وعده‌هاي نامعقول و فاجعه‌سازي مطرح كردند پس از خارج شدن از جو انتخابات مسوولانه از ملت عذرخواهي كنند و تعهد بدهند كه ديگر از طريق‌هاي فسادزا به دنبال خريد راي و خريد محبوبيت نگردند.


مناظره سوم تكليف همه‌چيز را روشن كرد

آمادگي اين را دارند تا ساير تحريم‌ها عليه ايران را نيز با مذاكرات عزت‌مدارانه رفع كنند. امروز با تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد تحريم‌هاي هسته‌اي شكسته شده اما تحريم‌هاي حقوق بشري همچنان پا برجاست و اگر اين عزم در نظام وجود داشته باشد آقاي روحاني آمادگي مذاكرات در اين مورد را نيز دارد.  به هر ترتيب مناظرات تلويزيوني به پايان رسيد و به باور من مناظره آخر، مناظره‌اي مهم و تعيين‌كننده بود و تكليف بسياري از مسائل را نيز براي مردم روشن كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون