• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3809 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت

عددنوشت

پيش‌بيني قيمت نفت

رويترز اعلام كرد: قيمت نفت با حمايت كشورهاي روسيه، عربستان و كويت از تمديد توافق اوپك به بشكه‌اي بيش از ۵۲ دلار افزايش يافت. ديروز در بازارهاي جهاني قيمت نفت برنت با 30 سنت افزايش نسبت به روز گذشته بشكه‌اي 52 دلار و 14 سنت به فروش رفت. قيمت نفت وست ‌تگزاس امريكا هم رشد 30 سنتي داشته و بشكه‌اي 49 دلار و 15 سنت معامله شد. در گروه فرآورده‌هاي نفتي هم بنزين با افزايش 1/1 دلار گالني 160 دلار و 64 سنت خريد و فروش شد، ‌نفت كوره 22/1 دلار افزايش داشت اما گازوييل 50 سنت با كاهش همراه بود. به گزارش رويترز، افزايش ديروز قيمت نفت به دليل حمايت‌هاي عربستان، روسيه و كويت از تمديد توافق اوپك تا مارس 2018 است. اين كشورها از تمديد توافق اوپك تا 9 ماه ديگر حمايت كرده و قرار است كشورهاي ديگر را نيز با اين طرح همراه كنند. عربستان و روسيه دوشنبه اعلام كردند كه موافقند تا كاهش 8/1 ميليون بشكه در روز تا 9 ماه ديگر هم ادامه پيدا كند. بانك گلدمن سچز امريكا هم اعلام كرد كه احتمالا توافق اوپك قيمت‌ نفت را افزايش خواهد داد اما از سوي ديگر جيمزوود تحليلگر سرمايه‌گذاري در بورس روكين گفت: احتمال دارد حتي با وجود توافق اوپك ميزان عرضه در بازار همچنان در سطح بالا باقي بماند. در حالي كه در 6 ماه گذشته ديديم كه توافق اوپك انجام شد اما افزايش توليد نفت امريكا اجازه نداد تا عرضه نفت در بازار كاهش قابل توجهي داشته باشد. توليد نفت امريكا بسيار سريع‌ بالا مي‌رود و در حال حاضر با توليد 3/9 ميليون بشكه در روز از سطح اواسط 2016 به ميزان 10 درصد بالاتر است. گلدمن سچز پيش‌بيني كرده است كه قيمت نفت برنت در 3 ماهه سوم سال جاري به بشكه‌اي 57 دلار برسد.

افزايش قيمت سالانه

از ارديبهشت ماه 92 تا ارديبهشت ماه سال 96، از مجموع 35 قلم كالاي خوراكي، متوسط رشد قيمت 21 قلم كالا دو رقمي بوده و در 4 سال گذشته رشد بهاي برنج 110 درصد و گوجه 102 درصد بوده است. نرخ تورم هر ماه طي گزارشي از سوي بانك مركزي منتشر مي‌شود. در اين گزارش‌ها معمولا ارقام شاخص قيمت، تورم و تورم نقطه به نقطه درج مي‌شود كه از لحاظ علمي محاسبات و نتيجه آن كاملا درست است. تورم با بررسي حدود 1200 قلم كالا كه از اين تعداد حدود 365 قلم آنها را در بررسي نمايندگي مي‌كند، در 12 گروه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها، دخانيات، پوشاك و كفش، «مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها»، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه»، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفريح و امور فرهنگي، تحصيل و «رستوران و هتل» قرار مي‌گيرند. اما با توجه به اينكه قدرت خريد براي مردم بيشتر تحت تاثير مايحتاج روزانه قرار دارد، تغييرات قيمتي در كالاهاي مصرفي روزانه خانوارها بيشتر و سريع‌تر بر قدرت خريد اثر مي‌گذارد. براي همين قيمت و تغييرات قيمت 35 قلم كالا را طبق گزارش خرده فروشي بانك مركزي ارزيابي كرديم.

واردات سالانه روغن

مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد كشاورزي گفت: سالانه ۴ ميليارد دلار ارز به دليل واردات ۹۵ درصدي روغن از كشور خارج مي‌شود كه طي برنامه ۱۰ ساله ۷۰ درصد روغن مصرفي كشور را توليد خواهيم كرد. عليرضا مهاجر در مورد آخرين وضعيت توليد دانه‌هاي روغني در كشور، اظهار داشت: طي يك برنامه 10 ساله كه هم سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي آن را الزام كرده و هم دولت اعتبارات زيادي به آن اختصاص داده، بنا داريم، سطح زير كشت دانه‌هاي روغني را افزايش دهيم. وي با اشاره به افزايش جمعيت كشور و نياز بيشتر به روغن به عنوان يكي از كالاهاي اساسي خاطرنشان كرد: متاسفانه عدم توجه به توليد دانه‌هاي روغني در گذشته، ميزان وابستگي به واردات روغن از خارج از كشور به 95 درصد رسيده بود كه پروژه توسعه كشت دانه‌هاي روغني با محوريت محصول كلزا را از سال گذشته آغاز كرديم. مجري طرح دانه‌هاي روغني پاسخ داد: كلزا در پايداري توليد گندم مي‌تواند نقش اساسي داشته باشد به غير از كلزا كه بتواند با آب باران آبياري شده و در پاييز كشت شود و هم در تناوب با گندم باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون