• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3809 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت

حمايت تمام قد هنرمندان صاحب‌نام كشور از دولت تدبير و اميد

دولت فرهنگي «آري» فرهنگ دولتي «نه»

گروه فرهنگ و هنر

جمع زيادي از هنرمندان عرصه‌هاي گوناگون هنري با نگارش يادداشت، انتشار ويديو يا گفت‌وگو با رسانه‌ها، ضمن دعوت از مردم براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري، از حسن روحاني به عنوان گزينه مورد نظر خود در انتخابات پيش‌رو، حمايت كردند.  با مشخص شدن تركيب نهايي نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، هنرمندان و چهره‌هاي فرهنگي ضمن اعلام حمايت خود از رييس دولت تدبيرو‌اميد از مردم خواستند به جاي قهر و تحريم، از حق شهروندي خود استفاده كنند و سرنوشتي بهتر را براي كشور رقم بزنند. با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات، اين اظهارنظرها و دعوت‌ها پرشورتر از گذشته ادامه دارد و هنرمندان از مردم مي‌خواهند نسبت به سرنوشت كشور خويش بي‌تفاوت نباشند و از موضع انفعال بيرون بيايند تا فرداي انتخابات، نادم و پشيمان نباشند. در ادامه مروري بر اين نظرات و دعوت‌ها داريم.

 

حسين پاكدل: هموطن! اگر هستي، باش! نبودي، يك بود بدهكاري!

راحت مي‌شود تجسم كرد كساني مردم را تشويق به غارت اموال عمومي كنند، بگويند: همين الان بريزيد و هرچه هست و نيست را ببريد، حقِ شماست. حلال‌تان باد. بعيد نيست ظرف دو ساعت مملكت همچون كشتزاري ملخ‌زده ويران شود. كاري كه با سماجت و اصرار بعضي درخصوص پرداخت بي‌حساب و كتاب يارانه‌ها و وعده فكرنشده ايجاد انبوه مشاغلِ بي‌پشتوانه مي‌كنند. اين عين همان است منتها در بستر زماني‌ طولاني‌تر.  شوخي ندارد، اين وعده‌هاي عوام‌فريبانه و نذري تاثير دارد. خيلي خيلي تاثير دارد. به‌خصوص حالا كه با تدبير تورم تا حد زيادي كنترل شده است.  بي‌تفاوتي و راي ندادن قطعا و بدون ترديد موقعيت افراطيون را محكم مي‌كند. آن وقت مجبوريم تا آخر هر توهين و تحقيري را تحمل كنيم و دم بر نياوريم.  توجه صرف به نظر سنجي‌ها ساده‌انگاري است. سازمان‌هاي نظرسنجِ بي‌طرف و علمي كم‌اند. ضمن اينكه ملت ما رند و باهوش و غيرقابل پيش‌بيني‌اند. از اتفاق رقبا سعي دارند با پيشتاز نشان دادن نامزدِ دولت تدبير و اميد، قشرِ عظيمِ آراي خاكستري را بي‌انگيزه‌تر كنند تا روز راي‌گيري با خود بگويند: «روحاني كه راي مي‌آورد حالا يك يا دو راي ما ديگر چندان تاثيري ندارد.» فريب اين نيرنگ را نخوريم. مجبوريم حضور حداكثري داشته باشيم تا با پشتوانه آراي قاطع در چهار سال دوم و تمام آينده با قوت‌تر عمل كند. اين از مهم خيلي مهم‌تر است.  دوستان هنرمند؛ آنان كه وارد كارزار تعيين سرنوشت كشور در اين بزنگاه تاريخي شده‌اند، عزت‌شان افزون باد. از تك‌تك دوستان هنرمندمان در هر رده بخواهيم تا دير نشده دخالت كنند. نقش و تاثير خود را دست كم نگيريم. هنرمندان طي اين سال‌ها نشان دادند معرفت و رفاقت و بزرگي را در توفان حوادث براي تعيين سرنوشت مرد‌م‌شان و در حق مديران كشور تمام كرده‌ و براي ايجاد وحدت ملي سنگ تمام گذاشته‌اند. الان هم وقت كنار نشستن و بي‌طرفي نيست؛ واقعا نيست. غفلت كنيم هر چه تابه‌حال با مشقت و رنج كشته‌ايم به‌راحتي ملخ زده و به فنا مي‌رود. دوساعته مي‌شود كشوري را نابود كرد ولي ساختنش قرن‌ها وقت و انرژي مي‌خواهد.  ابدا انتخاب بين بد و بدتر نيست. ابدا. بين اميد و نااميدي است. بين بستن و گشايش است، بين بودن و نبودن است. پس تمام‌قد باشيم تا «بود»ي بدهكار خود و آينده نباشيم.


علي نصيريان: جانفشاني‌هاي «ظريف» و تيمش را درك كردم

هميشه بعد از برجام دنبال فرصتي بودم تا محمدجواد ظريف - وزير امور خارجه - را زيارت و به عنوان يك ايراني از او تشكر كنم. مجاهدت، تلاش و جانفشاني‌هاي «ظريف» و تيمش را درك كردم. متاسفانه بسياري از اتفاقات اين مملكت يا ناديده گرفته مي‌شود يا براي ناديده گرفتن آن تلاش مي‌شود.  در ميدان سياسي با پنج - شش كشور درجه يك دنيا مواجه شدند و توفيق‌هايي را كه مقدور بود، براي ملت ايران به دست آوردند. ايران‌زمين از گذشته‌هاي دور، در فراز و نشيب‌هاي مختلف، فرزنداني داشته كه براي ملت جانفشاني كردند. آنها در عصر امروز نيز حضور دارند. ظريف، تنها نيست؛ اصغر فرهادي و عباس كيارستمي هستند كه اين مملكت را به دنيا معرفي كردند. فرهنگ فقط آثار باستاني نيست، بلكه سينما، تئاتر و موسيقي اصيل ما جايگاه رفيعي دارد و قابل عرضه و رقابت با ديگر نقاط دنياست، اما آن‌طور كه بايد و شايد از آنها استفاده نمي‌شود.  فرهنگ و هنر فقط پشتيباني مالي نياز ندارد، بلكه اين نوع مقوله‌ها، پشتيباني معنوي نيز مي‌خواهد.


محمود دولت‌آبادي: گداپروري وهن مردم است

كداميك از آقاياني كه در تلويزيون و رسانه‌ها سنگ ۹۶ درصدي‌ها را به سينه مي‌زنند با آن اقليت چهار درصدي بي‌ارتباط هستند؟ اين آقايان از دل همين نظام اقتصادي برآمده‌اند. رانت‌خواري را با چشم خويش ديده‌اند و شايد هم (نمي‌دانم!؟) به آن كمك كرده‌اند!  گداپروري وهن مردم است و از مناسبات ارباب ـ رعيتي مي‌آيد. مردمي كه صدقه را قبول مي‌كنند متاسفانه اين توهين را پذيرفته‌اند و دوستدار صدقه‌بگيران نمي‌توانم باشم ــ به‌خصوص كه بي‌نيازان هم اين صدقه را پذيرفتند. اين سياست‌ها باعث گراني و تورم مي‌شود. باعث كاهش ارزش پول ملي مي‌شود. انگار مي‌خواهند پول كشور را واقعا تبديل به كاه كنند؟  آقاي قاليباف به جاي تكيه بر توانايي‌هاي خودش، حمله به حريف را انتخاب كرد و رفتار اشتباهي از خود بروز داد. همشهري من به جاي تكيه بر توانايي خودش شروع به محاجه و تخريب ديگري كرد. ايشان اشتباه كرد. او كه مي‌خواهد مدير اجرايي اول كشور بشود خودش را پيرو و ادامه‌دهنده راه كسي نشان داد كه مردم تجربه بدي از مديريت هشت‌ساله او بر كشور دارند.  تا اينجاي كار اگر بپرسيد چه كسي را پسنديده‌اي بايد بگويم آن مرد كرماني را پسنديده‌ام و اگر آقاي جهانگيري كناره‌گيري كند طبعا علاقه‌ام سمت اعتدال است.  شخصا هيچ نگاه و رفتار خيري از آقاي روحاني و تيم فرهنگي او نسبت به كار و آثار خود نديده‌ام؛ سهل است كه به من آسيب هم زده‌اند. نه‌تنها كلنل توقيف شد بلكه وزارت ارشاد جلوي جعل و انتشار و توزيع آن جعل را نگرفت. اما در همين عرصه فرهنگي اگر موضوع شخصي را كنار بگذارم و منصفانه بنگرم مي‌بينم كه اين دوره دستاوردهاي مثبتي هم داشته است. كمتر شنيده‌ام كه در اين دوره روزنامه يا مجله‌اي توقيف شده باشد. كتاب‌هاي دوستان من كه سال‌ها بدون دليل زير تيغ سانسور بود در اين دولت مجوز انتشار گرفت. دولت يازدهم شبكه‌هاي اجتماعي را حفظ و اگر توانست تقويت كرد. اگر منصف باشيم در حوزه فرهنگ گام‌هاي مثبتي برداشته شده، اگرچه سودش براي ديگران و ضررش براي شخص من بوده است.

 

رخشان بنى اعتماد : با واقع‌بيني به روحاني راي مي‌دهم

به حسن روحاني راي مي‌دهم، نه با دلخوري و نارضايتي از عملكرد چهار سال دور اول و نه با خوش باوري باغ و گلستان شدن مملكت در چهار سال دور دوم.  به حسن روحاني راي مي‌دهم با باور به اين حقيقت تلخ كه ظرفيت تغيير و اصلاح در جامعه‌اي اينچنيني، فاصله‌اي دور از مطالبات ملت دارد. شرايطي كه موانع و محدوديت و دسيسه‌هاي داخلي آن بيش از فشارهاي خارجي، هر آنكه نخواهد سوار بر موج مردم فريبي و شعار، دولتش را به سر آرد، در منگنه قرار مي‌دهد و دستاوردهايش را به باد مي‌سپارد.  به حسن روحاني راي مي‌دهم بي‌آنكه متوهم باشم در طول چهار سال آينده، داراي چنان كارنامه درخشاني خواهد بود كه معضلات ريشه‌دار و ساختاري اين جامعه حل شده باشد.  به حسن روحاني با واقع‌بيني كامل از درك شرايط موجود راي مي‌دهم.

 

مرضيه برومند: به سرنوشت كشورمان فكر كنيم

من روي سخنم با كساني است كه تصميم گرفته‌اند راي ندهند و به بهانه‌ها و توجيه‌هاي مختلف از زير بار اين مسووليت بزگ اجتماعي شانه خالي كنند. مي‌خواهم از اين دسته از عزيزان، جوانان، بچه‌هاي خودم و خواهران و برادرانم خواهش كنم در تصميم‌شان تجديدنظر كنند. به سرنوشت كشورمان فكر كنند به آنچه مي‌توانيم پيش رو داشته باشيم و ممكن است به خطر بيفتد به همه‌چيز فكر كنيم، به خاطر گل، درخت، رودخانه‌ها و درياچه‌ها و كوه‌هاي كشورمان كه با سياست‌هاي غلط در معرض آسيب خيلي جدي قرار گرفته و به خاطر فرهنگ و هنر و موسيقي و اقتصاد، به خاطر معيشت مردم به خاطر آن بچه محروم مناطق روستايي يا حاشيه نشين شهري بياييم و راي بدهيم.


محسن اميريوسفي: آراي خاكستري را جذب كنيم

در چهارسال دولت روحاني فيلم «آشغال‌هاي دوست داشتني» من توقيف شد همچنين در اين چهار سال فيلمي هم نگذاشتند بسازم، البته نه با خشونت با لبخند و تعارف! پس چه دليلي وجود دارد كه بخواهم به روحاني راي بدهم؟ دليلش ساده است او از بين شش نامزد محترم كه براي رياست‌جمهوري داريم از همه مناسب‌تر است و كارنامه كاري او در اين چهارسال نشان داد كه با امر كشورداري بيشتر از ديگر نامزدها آشناست.  من به روحاني راي مي‌دهم كسي كه اميدوارم جهانگيري همچنان معاونش باشد و ظريف وزير امور خارجه و زنگنه وزير نفتش و... . اعتقاد دارم در اين مدت اگر فيلم‌هاي توقيفي دولت روحاني كه لكه تيره‌اي در كارنامه فرهنگي ايشان است، مي‌توانستند اكران شوند آنگاه آراي خاكستري و مردد جامعه اينچنين باعث نگراني نمي‌شدند.  حسرتم از اين است كه فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» براي اين روزهاي ما بود براي يادآوري نيازمان به وحدت ملي و گفت‌وگو و دوري كردن از فضاي دو قطبي بود و نيز براي طرفداران هر شش نامزد انتخابات و مهم‌تر از همه براي صاحبين آراي خاكستري بود كه بايد زودتر از اين حرف‌شان شنيده مي‌شد.  به نظرم در مدت باقيمانده تا انتخابات بايد از دوقطبي كردن فضاي جامعه بيشتر از اين پرهيز كرد، حتي اگر گروهي به غلط در پي اين كار باشند و مردم را درصد‌بندي و يارانه طلب كنند. هم جمعه انتخابات مهم است، هم شنبه بعد از انتخابات كه همه مردم با هر عقيده و مرام فكري بايد در كنار هم زندگي كنند.  براي روحاني جذب آراي خاكستري بسيار مهم است كه اين با ترساندن آنها از نامزدهاي ديگر مهيا نمي‌شود، ولي با درك آنها ميسر است.  راي خاكستري‌ها هم ساكنين همين مملكت هستند و حتي بيشتر از بقيه توقع تحول و اتفاقات خوب را دارند. بايد به آنها اميد و اطمينان و شور داد كه فقط وقت انتخابات به فكرشان نيستيد، آنها عمل مي‌خواهند نه حرف.  فراموش نكنيم همانقدر كه آراي خاكستري در انتخابات سال 84 مهم بود، عملكرد كمتر از انتظار دولت اصلاحات در چهارسال دوم هم تاثير زيادي در افزايش اين آراي خاكستري داشت. به آراي خاكستري بايد گفت روحاني هدف نيست بلكه عاملي مناسب براي پيشرفت كشورمان در اين جهان بحراني است. به همين خاطر من ضمن اينكه به برخورد با فيلمم در اين چهار سال اعتراض دارم ولي به روحاني راي مي‌دهم، چون او را مناسب‌تر از ديگران مي‌دانم.

 

شهاب حسيني: زمان به بار نشستن درخت اميد و اعتدال
حال كه به همت ملت و دولتِ آقاي دكتر روحاني، كشور از ثبات و امنيت منطقه‌اي برخوردار بوده و حال كه به نظر مي‌رسد چهار سال آينده، سال‌هاي متمركز بر امورات داخلي است، نداي دروني برآمده از منطق و عاطفه توامان در انديشه اين هم‌ميهن كوچك، ميل قلبي مرا به حمايت از دولت اعتدال و تداوم اعتماد به عهد ميان مردم و آقاي دكتر روحاني كه چهار سال پيش بسته شد سوق مي‌دهد چرا كه صداقت، دلسوزي و آرمان‌خواهي را در ايشان بيش از ديگر رقباي‌شان احساس كردم. لذا با اميد به خدا، در روز انتخابات، در حالي كه بلور نازك اعتماد خويش را در جهت باور بر آينده سرزمينم به كانديداي مورد نظرم جناب آقاي دكتر حسن روحاني اهدا مي‌كنم، براي حمايت از ايشان پاي صندوق راي حاضر خواهم شد، و    راي خود را به امانت به صندوق خواهم سپرد.

 

حسن فتحي: همه را به حضور فعال در انتخابات دعوت مي‌كنم
 هموطنان عزيزم همه علاقه‌مندان به آثار من آگاهند كه در طول ساليان گذشته در مقام يك هنرمند مستقل هيچگاه در پي حمايت از هيچ جناح و جريان و گروه و دسته سياسي نبوده‌ام و نيستم. اما آثار جبران‌ناپذير بي‌تفاوتي مردم نسبت به سرنوشت خويش را بارها در تاريخ ايران جست‌وجو كرده‌ام و بر آنها گريسته‌ام. اينجانب به ياد همه شهداي راه عدالت، آزادي و دفاع از وطن در تاريخ ايران و به خاطر آينده‌اي عاري از خشونت و تبعيض و ستم طبقاتي براي فرزندان ايران زمين، در اين برهه حساس تاريخ بي‌تفاوت نخواهم بود و به برنامه ثبات اجتماعي و توسعه سياسي و اقتصادي دولت آقاي دكتر روحاني راي مي‌دهم، و همه هموطنان داخل و خارج از كشور را به حضور فعال در انتخابات دعوت مي‌كنم. آباد باش ‌اي ايران! بيدار باش ‌اي ايران! آزاد باش ‌اي ايران! دوباره براي ايران.

 

نامه فريدون جيراني به حامد بهداد درباره انتخابات
به كسي راي مي‌دهيم كه حداقل حق انتقاد از خود را به رسميت مي‌شناسد

«حامد بهداد، همشهري عزيز
جمعه 29 ارديبهشت من هم در كنار تو و هموطنان ديگرمان پاي صندوق‌هاي راي مي‌رويم تا به تفكري راي بدهيم كه براي حفظ امنيت و آرامش در ايران به تعامل با جهان معتقد است، تفكري كه استقلال خواهي را در ميدان گفت‌وگو با جهان دنبال مي‌كند، تفكري كه به آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي باور دارد. تفكري كه سعي مي‌كند با روش‌هاي عقلاني و ممكن فقر را بزدايد، تفكري كه حتي اگر انتقادي بر آن وارد است، دست‌كم حق انتقاد از خود را به رسميت مي‌شناسد. ما جمعه با هم به (روحاني) راي مي‌دهيم.»

 


فاطمه معتمدآريا: ما هنرمندان هرگز به اين مملكت پشت نمي‌كنيم

احترام ويژه‌اي براي همه هنرمنداني كه با وجود تهمت‌ها و نارواهايي كه در سال‌هاي گذشته به آنها روا داشته شده است قايلم.
آنها هنوز در اين كشور هستند و براي حفظ و نگهداري از فرهنگي كه ريشه در اشعار فردوسي و ‌مولانا دارد تلاش مي‌كنند. آنها فرهنگي را ترويج مي‌كنند كه فرهنگ انساني و صلح است. خوشحالم كه الان در كنار كساني نشستم كه امنيت ملي ما را تامين  كرده‌اند.
شخصيت‌هاي سياسي كه هستي و شرافت خودشان را براي مردم ايران گذاشتند. خوشبختم كه از مردم ساده و هنرمندان مظلوم هستم. ما هنرمندان خوب جنس اصل و قلابي را مي‌شناسيم، ملت ايران اين را درست در حساس‌ترين لحظات نشان داده است، چون ملت باهوشي است. اين ملت در مواقع حساس مثل وقوع زلزله يا زمان راي‌گيري مي‌داند چه كند. من را ۹ سال بابت يك جلسه كوچك متهم كرده بودند، اما اينجا كشور من است؛ مني كه از خانواده جانباز مي‌آيم. اين به خاطر اين بود كه فرهنگ جعلي شده بود. در آن دوره فيلم‌هاي زيادي ساخته شد، اما من در آنها نقشي نداشتم.
ما هنرمندان هيچ‌وقت به اين مملكت پشت نكرديم و نمي‌كنيم. هنرمندان انسان‌هاي ظريف، صلح‌طلب و باهوشي هستند و به موقع كنار مي‌ايستند تا حباب‌هاي روي آب بگذرند.
ما سنگريزه‌هاي كف رودخانه‌ايم و مي‌مانيم. ما هرگز به جايي كه هستيم بي‌اعتماد نبوديم، اما به ما بي‌اعتماد بودند ما صلح طلبيم. يك موسيقي يا فيلم خوب مي‌تواند صلح‌دوستي ما را به دنيا معرفي كند، شايد آقاي ظريف هرچقدر زحمت بكشند نتوانند پيام صلح‌دوستي را كه آقاي كيارستمي در فيلم‌هايش به دنيا معرفي كرد، معرفي كند.
اگر آقاي ظريف برجام را براي كشور ما به ارمغان نمي‌آورد، اين صلح‌ها انجام نمي‌شد. الان در هر روستا و شهري آقاي ظريف را با پيام صلح و لبخندش مي‌شناسند.

 

ترانه عليدوستي: نمي‌خواهم به روزهاي خفقان برگردم

«به روحاني راي مي‌دهم ‎چون خفقانِ هشت سالِ پيش از او را به ياد دارم و نمي‌خواهم به آن روزها برگردم.  ‎چون گران شدن ساعت به ساعتِ ارز و دارو را در هشت سالِ پيش از او به ياد دارم. به ياد دارم گاهي با كمترين خطا در اظهارنظرهاي مسوولان، چطور وبسايت‌هاي خريدوفروش ارز بر اثر هجوم مردمِ وحشت‌زده از كار مي‌افتاد. ‎چون تحريم دارو را در هشت سالِ پيش از او به ياد دارم، تلف شدن بسياري از مردم كشورم را در جنگ خاموش محروميت از داروهاي خاص و گراني سرسام آور آنها. ‎چون حس ناامني را، وحشت از جنگ را، در هشت سالِ پيش از او به ياد دارم.
‎چون حاضر نيستم همان وضع و همان مواضع، مثل كابوسي كه پيش‌تر ديده‌ايم دوباره به سراغ‌مان بيايد.
‎به روحاني راي مي‌دهم چون حس افتخاري كه در دولت او بسياري از مردم را، بعد توافق تاريخي ژنو به خيابان‌ها آورد و بعد از مدت‌ها باني آرامش‌شان شد، به ياد دارم.
‎به روحاني راي مي‌دهم به خاطر تك رقمي شدن تورم، به خاطر شروع به رفع ساختاري مشكلات اقتصادي و نه توهين به عزت مردم با حاتم بخشي و اعانه.
به خاطر طرح تحول سلامت، به خاطر شهيندخت مولاوردي، به خاطر بنزين پاك‌تر، به خاطر محمدجواد ظريف، به خاطر فضاي بازتر فرهنگي، به خاطر برجام و مهم‌تر از همه به اين خاطر كه بتوان هنگام نقد، هنگام شكايت و هنگام مطالبه، با دولتي روبه‌رو بود كه اخم نمي‌كند، مرعوب نمي‌كند و اهل گفت‌وگوست.»

 

عليرضا قرباني: راي به اعتدال و ميانه‌روي

هم‌ميهنان عزيز
فراموش نكنيم «سرنوشت فرداي ما در گرو انتخاب امروز ما خواهد بود.»
امروز و در اين برهه از زمان، كشور عزيزمان ايران نيازمند نگاه و مديريتي اصولي و فراجناحي همراه با تدبيري خردمندانه و از روي مهرورزي و كرامت انساني است.
نگرشي كه در انديشه و عمل در مسير شكوفايي در عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و روابط بين‌الملل گام بردارد.
مديريتي كه قاطعانه و بدون اغماض در مقابل افراطي‌گري، خودرايي و منفعت‌طلبي حزبي و گروهي بايستد و منافع مردم و ايران را بر هر چيز ديگري در اولويت و سرلوحه خويش بداند.
امروز مهم‌ترين پيام راي ملت ايران به دكتر حسن روحاني، راي به اعتدال و ميانه‌روي، راي به كرامت و شأن انسان، راي به جايگاه و خواست واقعي مردم در نظام، راي به انزجار ملت از تندروي و اقليت‌گرايي و انحصارطلبي است، پس بياييم به اتفاق، اين آخرين بازمانده از دموكراسي بعد از دولت سيدمحمد خاتمي را پاس داريم و همه با هم در انتخابات به دكتر حسن روحاني راي دهيم. «آري به اتفاق جهان مي‌توان گرفت.»


جمشيد مشايخي: آقاي روحاني و وزيران‌شان انسان هستند

من كسي نيستم؛ خاك پاي ملت ايران بوده و هستم و خواهم بود. من در اين مملكت زندگي كرده‌ام. مي‌توانستم از اينجا بروم ولي نرفتم چون عاشق اين كشورم، عاشق ايران و ملت و حال مي‌خواهم با شما درددل كنم چون ديگر به ستوه آمده‌ام و نمي‌توانم تحمل كنم. اين چه كاري است و اين حرف‌هايي است كه مي‌گويند ايشان كاري انجام نداده؟ شما را به خدا چنين نگوييد. چرا ما چنين شده‌ايم؟ كساني را كه براي ما زحمت مي‌كشند و خون دل مي‌خورند، قبول نداريم و دكاني باز مي‌كنيم كه زحمات‌شان را خراب كنيم. از اين افراد خوشم نمي‌آيد چون دروغ مي‌گويند تا ديگران را خراب و نابود كنند و خدا هم اينها را مي‌داند و مي‌بيند و خودشان را نابود مي‌كنند. به‌شدت از اين موضوع ناراحتم. خيلي كارها انجام شده است. شما جوانان نازنيني كه در آينده مديران اين كشور خواهيد شد، مي‌توانيد با كار و زحمت و علاقه مملكت‌تان را جزو كشورهاي برجسته جهان كنيد. از امروز تصميم بگيريم. با راي دادن مي‌توانيم اشخاصي را كه عاشق و عارف هستند و ملت ايران را دوست دارند، انتخاب كنيم. آخر عمرم هست و حرف‌هايم را مي‌زنم. اين آقاي روحاني و وزيران‌شان انسان هستند خدا حفظ‌شان كند. اين سخنان را به دروغ نمي‌گويم.


رضا كيانيان: اگر شما راي ندهيد اقليت پيروز مي‌شود

«باور مى‌كنيد ديگر خسته شده‌ام از اينكه يك عده هنوز هم انتخابات را تحريم مى‌كنند. همين تركيه، بيخ گوش‌مان، اردوغان فقط با ٥١درصد آرا برنده شد و تا سال ٢٠٢٩ قدرت مطلق تركيه باقى خواهد ماند. در همين شوراى شهر يا شركت نكرديم يا به كسانى راي داديم كه خودتان بهتر مى‌دانيد به چه بلايى تبديل شدند.  اقليت انحصارطلب هميشه مقدار معينى راى دارد و اگر شما راي ندهيد، با راى همان اقليت پيروز مى‌شوند. چند بار بايد يك موضوع به اين سادگى را تجربه كنيم؟ و به چه بهاى گزافى؟ به قيمت همه آن اختلاس‌ها.  آن اختلاس‌ها تقسيم مى‌شدند و سرشكن مى‌شدند روى قيمت اجناسى كه ما هر روز مجبوريم بخريم. در واقع اختلاس‌هاى ميلياردى را از جيب ما بيرون مى‌كشيدند. در دوره قبل هر روز، واقعا هر روز قيمت همه‌چيز گران مى‌شد. يادتان نيست؟! اما در اين سه چهار سال قيمت‌ها اگر ارزان نشده، دست كم ثابت مانده است.  آن زمان هر ماه چهل و پنج هزار تومان مى‌دادند و ماهى خدا هزار تومان با گران شدن مايحتاج از جيب مان بيرون مى‌كشيدند.  حالا با راى ندادن دوباره كشور و زندگى‌تان را مى‌خواهيد بسپاريد به همان... ها؟»


داريوش ارجمند: بايد كاري كنيم به عقب بر نگرديم

خوشبختانه رييس‌جمهوري داريم كه هم تحصيلاتش به درد اين مملكت مي‌خورد سواي از تحصيلات روحانيتش. آنچه در ايشان ديده مي‌شود، نرمي و شجاعت است و مطلقا در اين مناظره‌ها، كه به خيلي از آنها نقد دارم چون سلامت مردم را در نظر نگرفتند و اينكه روح مردم كدر مي‌شود و روان‌شان به هم مي‌ريزد، وقتي به گونه‌اي دوستي و همكاري را، هم ميهني و هم‌رزمي را در جبهه انتخابات متهم مي‌كنيم بدون قاضي بدون دادگاه و مدرك. اين جرم است و خيانت كه وقتي مي‌بينيم يكي از ما بالاتر است و براي اينكه او را همقد خود كنيم، پايش را پايين بكشيم. در حالي كه رييس‌جمهوري ما تذكري بسيار بجا داد در رابطه با سوءاستفاده از دين و جناحي كردن امام رضا (ع) كه من نوكرش هستم. پس بايد كاري كنيم كه به عقب برنگرديم و به بركت حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي در روز جمعه، راه‌مان را ادامه دهيم. روز جمعه همه شما را پاي صندوق خواهيم ديد.


پانته‌آ بهرام: انگشت‌تان را جوهري كنيد

سال‌ها حق راي داشتم و از اين حق استفاده نكردم چون فكر مي‌كردم بايد منتظر شوم تا اتفاق خيلي اساسي‌تري بيفتد. اما اين فقط يك تصور انتزاعي بود. من هر بار بايد از اين حق استفاده كنم و به كسي راي بدهم كه به نظرم مسيري درست‌تري را طي مي‌كند. اصلاحات فقط يك فرد نيست. اصلاحات يك تفكر است كه هر بار به خاطر اينكه من روي كاناپه خانه‌ام نشستم، قطع شد و به عقب برگشتيم. من اين‌بار روي كاناپه نمي‌نشينم. بلند مي‌شوم از چيزي كه فكر مي‌كنم درست است، دفاع مي‌كنم. نمي‌گويم شما هم از چيزي كه من فكر مي‌كنم درست است، دفاع كنيد ولي لطفا عقيده داشته باشيد. لطفا نظر داشته باشيد و دنبال عقيده‌تان برويد، آن را پيگيري كنيد و به هر كس كه دوست داريد، راي بدهيد ولي از حق‌تان استفاده كنيد. اين انگشت اشاره متعلق به شماست. حتما آن را جوهري كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون