• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

گام معلق بورس تهران


  شاهين ياسمي  / بورس تهران همچنان در نيمه كانال 65 هزار واحدي درجا مي‌زند. روز گذشته شاخص كل بازار سهام با 11 واحد رشد به 65 هزار و 555 واحد رسيد. ديروز در گروه‌هاي قند، خودرو، سرمايه‌گذاري، ليزينگ، املاك و محصولات غذايي افزايش تقاضا منجر به پرطرفدار شدن نمادها شد. اين در حالي بود كه گروه‌هاي بانكي، سيماني، فلزات، معدني و بيمه با افزايش عرضه و كاهش قيمت مواجه شدند. همچنين در گروه‌هاي شيميايي، دارويي، لاستيكي و حمل و نقل عرضه و تقاضاي نسبي ديده مي‌شد. در بازار ديروز «وصندوق»، «حكشتي»، «ونوين» و «فملي» 76 واحد شاخص را در جهت منفي عقب كشيدند. اين در حالي بود كه «رمپنا»، «وغدير» و «همراه» شاخص را 56 واحد در جهت مثبت پيش بردند و توانستند بازار را 02/0 درصد مثبت كنند.
«حميد ذوالفقاري» يكي از فعالان بازار سهام است كه با ديدگاه نوسان‌گيري و سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت خريد و فروش مي‌كند. ذوالفقاري بر اين باور است كه درجا زدن و سقوط مقطعي بازار سهام چند علت مهم دارد كه در صدر آنها كمبود نقدينگي قرار دارد. راهكاري كه به نظر اين معامله‌گر حرفه‌اي مي‌تواند در شرايط فعلي بازار را تحت تاثير قرار دهد، ورود نقدينگي از طريق حمايت دولت و خروج شركت‌هاي حقوقي از حالت انفعال است. اين فعال بازار سرمايه مي‌گويد: در شرايط كنوني بهتر است به جاي رفتارهاي هيجاني براي خروج از بازار، با استراتژي و آگاهانه به فكر جبران ضرر يا كسب سود باشيم. او ادامه مي‌دهد: در شرايط كنوني كه بازار قدري از فشار عرضه‌هاي هيجاني بيرون آمده و در تعداد زيادي از نمادهاي ارزنده شاهد اصلاح قيمتي و رسيدن به كف قيمت هستيم، به نظر مي‌رسد مي‌توان از آب گل‌آلود ماهي گرفت.
اين معامله‌گر حرفه‌اي نمادهاي پتروشيمي، فلزي و معدني را داراي ويژگي‌هاي مذكور مي‌داند و پيش‌بيني مي‌كند كه با مثبت شدن شرايط بين‌المللي نمادهاي اين گروه‌ها متحول شوند و با رشد حداقل 100 درصدي در قيمت و سود تقسيمي مواجه شوند. او همچنين به ديدگاه بدبينانه هم اشاره مي‌كند و معتقد است نمادهاي اين گروه‌ها درصورتي كه روند بازار منفي باقي بماند مي‌توانند از ديد افزايش سرمايه ارزنده باشند. نظر اين بورس‌باز حرفه‌اي تا حدود زيادي به ديدگاه فعلي آقاي بورس نزديك است. او هر چند نمادهاي فلزي را داراي دورنماي مثبتي نمي‌داند ولي معتقد است معدني‌ها و شركت‌هاي پتروشيمي مي‌توانند چينش مهره‌ها در بازار را تا حدود زيادي تحت تاثير قرار دهند. اما آقاي بورس ديروز تصميمش براي خريد را قطعي كرده بود. ولي گزينه مورد نظر او در گروه‌هاي مذكور نبود. او تصميم گرفته روي دارويي‌ها، نفتي‌ها و لاستيكي‌ها سرمايه‌گذاري كند. به نظر آقاي بورس «دارويي رازك» و «نفت بهران» دو گزينه مناسب و مطمئن براي سرمايه‌گذاري بلندمدت هستند. اين در حالي است كه «ياسا» با توجه به سود تقسيمي مناسب و افزايش سرمايه جزو نمادهاي مطمئن بازار است و مي‌تواند علاوه بر ديدگاه بلندمدت از جهت كوتاه‌مدت و نوسان‌گيري نيز پتانسيل بالايي داشته باشد.
به اين ‌ترتيب به نظر مي‌رسد آقاي بورس ريسك شرايط كنوني براي ورود به بازار را پذيرفته و مانندگذشته مي‌خواهد با شنا در خلاف جهت آب سرمايه‌هاي هوشمندش را وارد بازار كند. او تجربه چنين كاري را دارد. همين پنج سال پيش بود كه قبل از عرضه همراه اول وقتي همه مشغول فروش سهام مختلف و تبديل آن به «همراه » بودند، به خريد سهام فروشندگان آن روز پرداخت. در آن زمان او با خريد سهامي مانند سايپا، رازك، بهران، غدير، خگستر و...، در خلاف جريان بازار حركت كرد و بعد از دو، سه ماه سود قابل توجهي به جيب زد. خريدهاي اين روزهاي آقاي بورس شايد مانند پنج سال پيش او را با سود قابل توجهي همراه كند يا خاطره تلخ سال 85 را برايش تكرار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون