• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

سوءقصد نافرجام به جان رييس‌جمهور تركيه

انفجار بمب در مقابل كاخ اردوغان

در حالي كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه چند روزي است به دليل ابراز تمايل به داشتن قدرتي در حد ملكه اليزابت بريتانيا، تيتر يك رسانه‌ها شده است، منابع خبري از حمله‌اي تروريستي به جان رييس‌جمهوري تركيه گزارش مي‌دهند. ابتدا اين خبر را اليوم السابع منتشر كرد و در رسانه‌هاي عربي بازتاب زيادي داشت. بعد كيهان‌نيوز تركيه گزارش داد دو بمب در نزديكي كاخ رياست‌جمهوري تركيه منفجر شده است. يكي نيم ساعت پيش از حركت خودرو‌هاي رييس‌جمهوري تركيه از كنار دفتر كارش منفجر شده و يكي نيز 15 دقيقه پس از گذشتن اردوغان از اين مكان منفجر شده كه در اين بين اردوغان جان سالم به در برده است.
اين در حالي است كه بلافاصله پس از حادثه اول نيروهاي امنيتي و ضدتروريست تركيه در محل حاضر شدند و تعداد ديگري بمب را كه بر سر راه مسير رييس‌جمهوري تركيه كار گذاشته بودند نيز خنثي كردند و پس از اينكه تدابير امنيتي لازم اتخاذ شد نيروهاي امنيتي اجازه حركت ماشين‌هاي رييس‌جمهوري را صادر كردند.
بر اساس اين گزارش‌ها تدابير امنيتي شديدي در خيابان‌هاي اطراف كاخ رياست‌جمهوري برقرار شده است. نيروهاي گارد رياست‌جمهوري نيز در محل انفجار حاضر شده‌اند تا اطلاعات مربوط به انفجار را جمع‌آوري و بررسي كنند. گفتني است كه تاكنون هيچ مقامي از دولت تركيه دراين خصوص اظهارنظر نكرده است.
چندي پيش نيز در نزديكي دفتر رييس‌جمهور و نخست‌وزير تركيه در استانبول حمله‌اي مسلحانه صورت گرفت كه به وسيله نيروهاي امنيتي مستقر در نزديكي دفتر رياست‌جمهوري اجازه ورود مهاجم به محوطه كاخ داده نشد و بلافاصله دستگير شد. شواهد نشان مي‌دهد با شروع سال جديد ميلادي در تركيه موج جديدي از حملات تروريستي در اين كشور آغاز شده است. مسووليت انفجارهاي قبلي را حزب جبهه آزادي خلق انقلابي بر عهده گرفته است.
رجب طيب اردوغان نه‌تنها چهره‌اي جنجالي در منطقه بلكه در يك سال اخير به فردي جنجال برانگيز در داخل مرزهاي كشور خود تبديل شده است. صداي مخالفان اردوغان پس از اعتراض‌هاي پارك گزي تقسيم آرام نشده و از هر محفلي براي انتقاد از رييس‌جمهوري تركيه استفاده مي‌كنند. اگر چه ظاهرا اردوغان حداقل از حمايت 50 درصدي ملت تركيه برخوردار است اما نيم ديگري از اين جامعه او را متهم به تماميت‌خواهي مي‌كنند. اين صدا به گوش اردوغان نيز رسيده و او در واكنش به انتقادي كه درباره تلاش‌ها براي احياي خلافت عثماني وجود دارد، گفت به دنبال سلطنت نيست. او در اين اظهارات با اشاره به سيستم پادشاهي پارلماني بريتانيا خود را با ملكه اليزابت مقايسه كرد كه اين اظهارات موجب شد موج شديدي عليه او در شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد شود و حتي كارتون‌هايي درباره اردوغان در لباس ملكه منتشر شود.
اردوغان مخالفان خود را متهم به رابطه و كار براي سازمان اطلاعاتي اسراييل موساد مي‌كند. رييس‌جمهور تركيه اخيرا در سخناني ميان صنعتگران اين كشور با اشاره به حامي سابق خود فتح‌الله گولن گفت: «مردمي كه از اين ساختار موازي حمايت مي‌كنند بايد بدانند كه اين ساختار با چه كسي يا نهادي همكاري مي‌كند. اگر نمي‌توانند ببينند كه اين ساختار موازي با موساد همكاري مي‌كنند، شرم بر آنها باد. » اردوغان حاميان گولن، روحاني در تبعيد تركيه‌اي مستقر در امريكا را به‌شنود غيرقانوني و تلاش براي كودتا متهم مي‌كند.
اردوغان از سوي مخالفان متهم است كه براي پنهان كردن فساد در دولت خود و همچنين كاهش حضور مخالفان در انتخابات پارلماني آينده سركوب رسانه‌ها را شدت بخشيده است.
در حالي كه شايعاتي درباره احتمال نامزدي دختر اردوغان در انتخابات پارلماني آينده مطرح شده، احتمالا نام بسياري از كارمندان دولت تركيه نيز طي روزهاي آينده اعلام مي‌شود. نامزدهاي احتمالي بايد تا 10 فوريه استعفا دهند. انتخابات پارلماني تركيه ماه ژوئن برگزار مي‌شود. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه علاقه‌مند است با پيروزي شمار بيشتري از حزب عدالت و توسعه در اين انتخابات، نظام تركيه را از پارلماني به رياست‌جمهوري تغيير دهد. از ماه پيش نيز وي رياست كابينه دولت را بر عهده گرفته  است.
اردوغان براي دوران رياست‌جمهوري طولاني مدت خود يك كاخ بسيار بزرگ‌تر از كاخ سفيد امريكا به شكل كاخ مرمر سفيد رنگ ساخته است. بر اساس گزارش‌ها براي ساخت اين كاخ حدود ۶۰۰ ميليون دلار هزينه شده است. اين كاخ ۱۱۵۰ اتاق دارد و اردوغان آن را نماد تركيه جديدي مي‌داند كه در حال  بناست.

فعاليت سياسي دختر اردوغان

روزنامه حريت به نقل از منابع نزديك به حزب عدالت و توسعه خبر از نامزدي سميه اردوغان، دختر رييس‌جمهور تركيه براي انتخابات پارلماني 2015 اين كشور داد. بر اساس اخبار منتشر شده دختر رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در انتخابات پارلمان 2015 از شهر ريزه يعني شهر آبا و اجدادي اردوغان نامزد انتخابات مجلس خواهد شد. حضور سميه اردوغان در چند سفر حزبي به شهر ريزه تركيه خبر كانديداتوري وي از زادگاه اردوغان‌ها را تاييد مي‌كند. دختر رييس‌جمهور تركيه كه از ماه‌ها پيش رفت و آمد خود را به دفتر حزب عدالت و توسعه در آنكارا افزايش داده در چند وقت اخير نيز به همراه پدر خود به سفرهاي داخلي و خارجي كاري رفته و خود را بيشتر از هر زمان ديگري در عرصه سياست نشان داده است. علاوه بر اين، وي به همراه اعضاي حزب عدالت و توسعه در فعاليت‌هاي حزبي حضور گسترده داشته است. لازم به ذكر است، سميه اردوغان، دوران تحصيل مقدماتي خود را در مدارس امام خطيب تركيه گذرانده است، داراي مدرك ليسانس علوم سياسي از دانشگاه اينديانا امريكا و مدرك فوق‌ليسانس اقتصاد از دانشگاه اكونوميكس لندن است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون