• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3814 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ خرداد

عددنوشت

افزايش توليد نفت خام
شركت ملي نفت ايران تا پايان سال، ۸ درصد در توليد نفت خام، ١٧ درصد در توليد گاز غني و ۲۹ درصد در توليد مايعات و ميعانات گازي و نفتا رشد خواهد داشت. معاونت برنامه‌ريزي و تلفيقي، برنامه توليد، توزيع و تزريق گاز در سال 1396 را تصويب كرد كه بر اساس اين برنامه، توليد نفت‌خام، گاز غني، مايعات و ميعانات گازي و نفتا در سال جاري افزايش مي‌يابد. برنامه توليد، توزيع و تزريق شركت ملي نفت ايران شامل توليد و توزيع نفت خام، گاز غني، گاز سبك، مايعات و ميعانات گازي و نفتا و همچنين تزريق گاز طبيعي و آب به ميدان‌هاي نفتي است كه طي دو جلسه در هيات‌مديره نفت مطرح و در تاريخ 24 ارديبهشت ماه به تصويب رسيد. بر اساس اين برنامه، پيش‌بيني مي‌شود شركت ملي نفت ايران با همكاري شركت‌هاي تابعه در پايان سال 1396 نسبت به شرايط محقق شده در انتهاي سال 1395 بتواند 8 درصد در توليد نفت خام، 17درصد در توليد گازغني و 29 درصد در توليد مايعات و ميعانات گازي و نفتا رشد داشته باشد. همچنين انتظار مي‌رود در راستاي تحقق توليد صيانتي و تزريق گاز طبيعي به ميادين نفتي 50درصد و تزريق آب به بيش از 38 درصد افزايش داشته باشد. از مهم‌ترين اجزاي برنامه توليد نفت خام، افزايش توليد از ميدان‌هاي غرب كارون (آزادگان جنوبي، آزادگان شمالي، يادآوران، ياران شمالي و ياران جنوبي)، ميدان آذر و لايه نفتي پارس جنوبي است كه با تكميل واحدهاي فرآورشي و انتقال در آن، برداشت حداكثري از اين ميدان‌هاي مشترك ممكن مي‌شود. همچنين در راستاي افزايش توليد گاز غني و دستيابي به سهم بيشتري از منافع ناشي از استحصال محصولات گازي از منابع مشترك، تكميل فازهاي 19، 20و 21و راه‌اندازي فازهاي 13، 14، 22، 23و 24 در سال جاري نيز از جمله اولويت‌هاي شركت ملي نفت ايران است تا بتوان برنامه توليد گاز غني از ميدان پارس جنوبي را به بيش از 15درصد افزايش داد.

كاهش توليد گندم

فائو پيش‌بيني كرد توليد گندم ايران امسال 1/11 درصد كاهش يابد و به 12 ميليون تن برسد اين در حالي است كه مقامات دولتي از خودكفايي در توليد گندم خبر داده‌اند و اين سوال مطرح است آيا ايران امسال خودكفايي در گندم را از دست مي‌دهد؟ سازمان جهاني خواربار و كشاورزي ملل متحد در جديدترين گزارش از سري گزارش‌هاي «چشم‌انداز محصولات و وضعيت مواد غذايي» پيش بيني كرد توليد گندم ايران در سال زراعي جاري شاهد افت 1/11 درصدي باشد و به 12 ميليون تن برسد. توليد گندم ايران در سال 2016 به 5/13 ميليون تن رسيده بود كه به گفته مقامات دولتي كشور با اين رقم به خودكفايي در زمينه توليد گندم رسيده بود. با اين حساب، اگر رقم خودكفايي گندم را 5/13 ميليون تن در نظر بگيريم ايران امسال خودكفايي در اين عرصه را از دست خواهد داد. بر اساس اين آمار، ايران در ميان 14 كشور بزرگ توليدكننده گندم در جايگاه 12 قرار دارد. همچنين توليد گندم جهان در سال 2017 با افت 8/1 درصدي نسبت به سال قبل به 5/744 ميليون تن خواهد رسيد. بر اين اساس، توليد گندم چين، بزرگ‌ترين توليدكننده گندم جهان به 129 ميليون تن و هند به 5/95 ميليون تن و روسيه 74 ميليون تن مي‌رسد كه اين 3 كشور در رده‌هاي اول تا سوم قرار دارند.

سرمايه‌گذاري دولت در بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقل

معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزير راه و شهرسازي با اعلام رقم سرمايه‌گذاري ۴۷ هزار ميليارد توماني دولت در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل خبر داد هم‌اكنون ۱۵ هزار نفر در پروژه‌هاي آزادراهي شاغل هستند و گفت: درحال حاضر پيمانكاران اعتماد كاملي به دولت براي بازپرداخت مطالبات خود بدون معطلي دارند. اميراميني، معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزير راه و شهرسازي گفت: باوجود مشكلات عمده مالي و كاهش درآمد از فروش نفت، سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي حمل و نقل در دولت يازدهم افزايش يافت و دولت تعهد بيشتري نسبت به پرداخت مطالبات پيمانكاران از خود نشان داد. وي ادامه داد: عملكرد منابع عمومي دولت درسال ۹۴ برابر ۱۵۰۰ميليارد تومان بود كه اين رقم درسال ۹۵ به رقم ۱۰ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان رسيده است كه نشان‌دهنده افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي دولت با وجود كاهش درآمد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون